صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس کل گمرک گفت:

ایران سومین کشور برخوردکننده با تخلفات و قاچاق در دنیا

رئیس کل گمرک ایران می گوید، سالانه ۱۷ میلیون مسافر وارد کشور می‌شوند و بالغ بر ۴۰ میلیون نفر به مناطق آزاد می‌روند که همه...
 اینها کالا همراه خودشان وارد می‌کنند، اما این در آمار گمرک قاچاق تلقی نمی‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از گمرک ایران، «مسعود کرباسیان» با یادآوری اینکه حجم ورود قاچاق کالا از ۲۵ میلیارد دلار در دولت قبل به ۱۲ میلیارد دلار کاهش یافته است، گفت: البته مسافری که خودش بار را وارد کشور می‌کند و در آمار گمرکی منظور نمی‌شود، قاچاق تلقی نمی شود.
وی با اشاره به کالاهایی که به صورت رسمی تحت رویه های مختلف ته لنجی و بازارچه ای وارد می‌شوند، اظهارداشت: رقم این واردات ۹ میلیارد دلار است، اما در آمار به صورت رسمی منظور نمی‌شود.
کرباسیان عنوان کرد: میزان کالایی که از مبادی رسمی تخلف می‌شود، حدود ۷۰۰ میلیون دلار در سال است.
به گفته رئیس کل گمرک ایران، ۱۶ درصد کالاهای وارداتی به کشور در گروه کالاهای مصرفی جای می گیرد که ارزش آن ۶ میلیارد دلار است در حالی که کل واردات به کشور در سال گذشته ۴۳ میلیارد دلار بود.
وی به کالاهای ممنوعه‌ای که دولت فهرست آن را اعلام کرده است، اشاره کرد و افزود: ۵۰۰ میلیون دلار از این کالاهای قاچاق متعلق به کالاهای تجملاتی است که ممکن است وارد کشور شود.
کرباسیان درباره واردات میوه‌های قاچاق گفت: شاید در زمانی که امکان گشایش اسناد اعتباری وجود نداشت و واردات به شکل مستقیم انجام نمی شد، قاچاق میوه انجام می شد زیرا حمل مستقیم به بنادر اصلی وجود نداشت و از راه‌های فرعی مانند بازارچه‌های مرزی یا به صورت ملوانی این ارتباط شکل می‌گرفت.
وی ادامه داد: اکنون گمرک، ورود کالا را از مبدأ کشور فروشنده کنترل می‌کند؛ یعنی اینکه گواهی مبدأ از کشور اصلی گرفته می‌شود، کشتی به ما مانیفست می‌دهد و اسناد الکترونیکی به ما می‌رسد.
کرباسیان افزود: از آنجا که دخالت عامل انسانی در فرآیند کنترل ورود کالا به حداقل خود رسیده است، همه امور از جمله ثبت سفارش، گواهی استاندارد، گواهی قرنطیه، گواهی بهداشت و کارت بازرگانی و … از مبادی رسمی انجام می‌شود.
رئیس کل گمرک یادآور شد: در پایان سال گذشته اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای ایرو که در ژنو مستقر است، ایران را به عنوان تنها کشوری که توانسته سیستم تیر را کامل الکترونیکی کند، معرفی کرد.
سامانه تیر با هدف تسهیل امور گمرکی در حمل و نقل زمینی و صرفه جویی در هزینه ها و نیز استاندارد کردن عملیات ترانزیتی تدوین شده است.
کرباسیان توضیح داد: در این سامانه وقتی کامیونی از اروپا حرکت می‌کند، تمام اطلاعاتش در اختیار گمرک ایران قرار می‌گیرد.
وی یادآور شد: گمرکات با هم یک پیمان نوشته و نانوشته دارند که در کنواسیون‌های بین‌المللی است و یک سازمان غیر از سازمان جهانی گمرک داریم که هر کشوری تخلفاتش را به آنها اعلام می‌کند.
وی گفت: برای نمونه از کشور آسیای جنوب شرقی در پوشش ترانزیت آهن قراضه پیش‌ساز مواد مخدر وارد می‌شد که تا قبل از این سیستم در سال ۱۳۹۱ به میزان ۱۵ کیلوگرم کشف داشتیم و در سال ۱۳۹۴ این کشفیات به ۳۰۰ تن رسیده بود.
به گفته کرباسیان، اکنون با کشورهای همجوار دروازه مشترک داریم که اسناد به صورت الکترونیکی گرفته می‌شود و به همین علت سازمان جهانی گمرک، ایران را موفق‌ترین کشور در این زمینه معرفی کرده است.
رئیس کل گمرک اظهار داشت: سازمان رایلو( سازمان جهانی گمرک)، سه ماه گذشته ایران را به عنوان سومین کشور برخوردکننده با تخلفات و قاچاق به همه دنیا معرفی کرد.
وی درباره رصد کامیون ها اظهار داشت: محموله‌های ما به شکل ماهواره ای ردیابی می شوند و تمامی اطلاعات محموله‌های ترخیص شده از گمرک برای کنترل گلوگاه‌ها در اختیار نیروی انتظامی قرار می‌گیرد.
رئیس کل گمرک گفت: فرآیند این دستیابی‌ها افزایش ۵۰ درصدی کشف قاچاق را داشته است و همچنین افزایش درآمد گمرک از ۸ هزار میلیارد تومان به ۱۸ هزار میلیاردتومان را داشته‌ایم.
وی افزایش درآمدهای گمرکی و افزایش ۵۰ درصدی کشفیات کالای قاچاق را دو دستاورد استقرار دولت الکترونیک در این نهاد در دولت یازدهم برشمرد و گفت: استقرار سامانه های الکترونیکی در گمرک سبب شد تا این نهاد در حوزه دولت الکترونیک رتبه نخست را در کشور کسب کند و به عنوان دستگاه برتر در اقتصاد مقاومتی معرفی شود.