صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

افت یک واحدی فرابورس

سرعت رشد بورس کند شد

سرعت رشد شاخص کل بورس پس از افزایش قابل توجه در هفته های اخیر، امروز (شنبه) کند شده و نماگر تنها 14 واحد بالارفت؛ فرابورس نیز با افت یک واحدی همراه بود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایرنا، با آغاز آخرین هفته مانده به زمان انتخابات ریاست جمهوری و تشدید رقابت نامزدهای انتخاباتی، فضای محافظه کاری و احتیاط بر بازار سرمایه سایه انداخت به طوری که حجم و ارزش معاملات بورس، با افت همراه بود.
علت دیگری که کارشناسان به عنوان دلیل کاهش سرعت رشد بورس مطرح می کنند نزدیک شدن نماگر بورس به مرز مقاومت 81 هزار واحدی است که از نظر تکنیکال (فنی)، مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار دارد.
در هفته های اخیر، بازار سرمایه با استقبال فعالان بازار سرمایه همراه شده و شاخص بورس با جهشی قابل توجه به کانال 80 هزار واحدی وارد شده بود.
اما معاملات امروز، با احتیاط سهامداران آغاز شد و تنها حدود785 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 421 میلیارد ریال در 47 هزار و 310 نوبت خرید و فروش شد.
با وجود این که بیشتر شاخص های اصلی بازار سرمایه، امروز با افت همراه بودند، شاخص کل، اندکی بالا رفت.
در معاملات امروز، شاخص کل (هم وزن) 63 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 50 واحد، شاخص آزاد شناور 91 واحد و شاخص بازار اول 24 واحد کاهش یافت، اما شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) پنج واحد و شاخص بازار دوم 203 واحد بالا رفت.
نمادهای مبین (پتروشیمی مبین)، فارس (هلدینگ خلیج فارس)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، جم (پتروشیمی جم) و رانفور (خدمات انفورماتیک) در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند، اما شپدیس (پتروشیمی پردیس) و رمپنا (مپنا) به همراه نمادهای گروه خودرویی با بیشترین تاثیر منفی مانع افزایش شاخص شدند.
قند شیرین خراسان، فنرسازی خاور، سالمین، ماشین سازی نیرومحرکه و پتروشیمی فناوران در معاملات امروز بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند.
بیشترین کاهش قیمت نیز به حق تقدم سایپا آذین، حق تقدم شهد ایران، حق تقدم مهندسی نصیر ماشین و حق تقدم فولاد آلیاژی ایران تعلق گرفت.
 
**کاهش یک واحدی فرابورس
در نخستین روز معاملاتی این هفته دادوستد بیش از 213 میلیون ورقه به ارزش حدود یک هزار و 198 میلیارد ریال در فرابورس ایران رقم خورد. در بازارهای اول و دوم نزدیک به 129 میلیون سهم به ارزش افزون بر 467 میلیارد ریال نقل‌ و انتقال یافت.
آیفکس (شاخص فرابورس) در معاملات امروز با کاهش بیش از یک واحدی در جایگاه 922 واحدی قرار گرفت.
نماد معاملاتی شرکت داروسازی تهران شیمی «شتهران1» پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد و نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی اردیبهشت یکم در نماد «صایتل1» نیز پس از پرداخت اجاره‌ بهای ماهانه اوراق، بازگشایی شدند.
نگاهی به مبادلات صورت‌گرفته در تابلو اوراق با درآمد ثابت نیز نشان می‌دهد که بیش از 505 هزار ورقه به ارزش افزون بر 492 میلیارد ریال در این تابلو نقل‌وانتقال یافته است.
اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نیز در آغاز این هفته در دامنه قیمتی 742 تا 763 هزار ریال خریدو فروش شدند و در مجموع بیش از 77 هزار اوراق تسهیلات مسکن به ارزش افزون بر 58 میلیارد ریال مبادله شد.