صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

به گفته پژوهشگران، اپل واچ قادر به تشخیص بیماری قلبی است

نتیجه تحقیقات پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که اپل واچ می‌تواند افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی را شناسایی کند.
پیش از این گمانه‌زنی‌هایی در خصوص ناکارآمد بودن پایشگرهای داخلی ضربان قلب ساعت‌های هوشمند در تشخیص مشکلات قلبی بیمار منتشر شده بود. به‌عنوان مثال برخی از پوشیدنی‌ها، ضربان قلب را به‌اشتباه، نامنظم نشان می‌دهند که این مسئله نشان‌دهنده‌ی در شرف وقوع بودن حمله‌ی قلبی است.
اما نتیجه مطالعات پژوهشگرهای دانشگاه کالیفرنیا به کمک اپلیکیشن کاردیوگرام که برای اپل واچ توسعه داده شده است، نشان می‌‌دهد که ابزار پوشیدنی اپل می‌تواند در چنین شرایطی نیز عملکرد خوبی از خود به نمایش گذارد. در این مطالعه حسگر ضربان قلب اپل‌ واچ در حقیقت می‌تواند فیبریلاسیون دهلیزی را از ریتم عادی قلب تشخیص دهد.
در حالی که اپل واچ لزوما ابزاری برای شناسایی بیماری نیست؛ این مطالعه نشان داد که گجت‌های پوشیدنی ما می‌توانند چیزی فراتر از ابزارهایی برای پایش فعالیت‌های روزمره‌ی ما باشند و نقش ابزارهای سلامت را نیز ایفا کنند. در حقیقت اطمینان داریم این آینده‌ای است که اپل نیز برای دستگاه‌های پوشیدنی خود ترسیم کرده است؛ چرا که اخیرا شایعاتی مبنی بر فعالیت گروهی سری این کمپانی روی سنسورهای تشخیص گلوکز برای پوشیدنی‌ها منتشر شده است.
گریگوری ام. مارکوس، نویسنده‌ی ارشد این تیم تحقیقاتی می‌گوید:
نتایج ما نشان می‌دهند که گجت‌های پوشیدنی کنونی مانند ساعت‌های هوشمند، فرصت خوبی جهت پایش، تشخیص و انجام درمان‌های پزشکی فوری برای فیبریلاسیون دهلیزی، بدون نیاز به تلاش خود بیمار فراهم می‌کند. با اینکه پایش توسط فناوری‌های موبایل نمی‌تواند جایگزین متدهای پایش مرسوم باشد؛ اما پتانسیل آن را دارد تا در پایش موفق بیماران با ریسک بالاتر به کار گرفته شود و تعداد موارد تشخیص داده نشده از فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش دهد.