صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس میراث‌فرهنگی شاهرود خبرداد:

مرمت اضطراری مسجد جامع بسطام

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: کار مرمت اضطراری مسجد جامع بسطام با اختصاص اعتباری بالغ بر 80 میلیون ریال آغاز شده است.
حمیدرضا حسنی افزود: در آوردن بندها و آجرهای فرسوده، اصلاح شیب‌بندی ورودی مسجد، انجام کاهگل گنبدهای ضلع شرقی، اجرای بند کشی مجدد و اصلاح ناودان‌ها از جمله فعالیت‌های در دست انجام برای مرمت این مسجد تاریخی است.
حسنی با بیان اینکه مسجد جامع بسطام در سال 706 هجری قمری بنا شده است، افزود: این مسجد در جنوب مجموعه تاریخی بایزید بسطامی قرار دارد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: این مسجد شامل صحن مستطیل شکل و دو شبستان عمود بر هم است که شبستان شمالی که به شبستان زمستانی نیز معروف است دارای 10 ستون مربع شکل با زوایای بریده و سقف ساده آجری است. شبستان شرقی که وسیع‌تر و بزرگتر از شبستان زمستانی است، شبستان تابستانی نام دارد.
حسنی با اشاره به اینکه در ورودی برج کاشانه در کنار محراب این شبستان قرار دارد، گفت: گچ بری داخل محراب و ستون‌های آن از ظرافت خاصی برخوردار است و از شاهکارهای زمان خود به شمار می‌رود.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود با بیان اینکه شهر بسطام در فاصله 6 کیلومتری شمال شاهرود واقع شده و در گذشته از شهرهای مهم ایالت قومس بوده است گفت: مجموعه تاریخی بسطام متشکل از 17 بناست که این بناها طی قرون متمادی ساخته شده‌اند.