صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

بررسی ها نشان می دهد

۵.۵ میلیارد دلار هزینه واردات بنزین در ۳ سال گذشته

در اقدام عملی و فارغ از شعارها و مصاحبه‌ها، سرعت پیشرفت فیزیکی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل...
 کاهش یافت و افتتاح فاز یک آن به روزهای پایانی دولت یازدهم موکول شد تا دست دلالان بنزین تا پایان دولت از سفره واردات محروم نگردد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم, افزایش چشمگیر واردات بنزین همواره با دوره های صدارت زنگنه بر مسند وزارت نفت متناظر بوده است. واردات بنزین از میزان 6 میلیون لیتر در روز در سال 76 به 25 میلیون لیتر در سال 84 رسید. این حجم از واردات در 8 سال دولت احمدی نژاد مجددا به 1.8 میلیون لیتر در روز کاهش یافت اما بار دیگر از طریق حذف تدریجی کارت سوخت، کاهش سرعت ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس و... واردات بنزین به حدود 14 میلیون لیتر در روز در سال 95 افزایش یافت.
در مورد پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بنزین فاز اول آن می تواند ایران را به خودکفایی برساند و بنزین فاز 2 و3 آن صادر شود، بیژن زنگنه مدیریت آن را در دولت گذشته مایه شرمساری خواند و از آن به عنوان یک اغتشاش مدیریتی نام برد، مدیریت ناکارآمد در آن را برای تدریس و عبرت در دانشگاه‌ها، مناسب دانست. وی همچنین وعده قطعی افتتاح فاز اول آن در نیمه نخست سال 94 را داد و این طرح را از نان شب واجب تر دانست و آن را اولویت اول وزارت نفت بعد از پارس جنوبی خواند. اما در اقدام عملی و فارغ از شعارها و مصاحبه‌ها، سرعت پیشرفت فیزیکی این پروژه در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل کاهش یافت و افتتاح فاز یک آن به روزهای پایانی دولت یازدهم موکول شد تا دست دلالان بنزین تا پایان دولت از سفره واردات محروم نگردد.
بررسی ها نشان می دهد در فاصله زمانی سالهای 92 تا 95 حدود 5.5 میلیارد دلار هزینه واردات بنزین شده است.