صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کرباسیان:

تعرفه واردات خودرو در سال۹۶ تغییر نمی‌کند

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه تعرفه واردات خودرو برای سال جاری تغییری نمی‌کند، گفت: مصوبه تعرفه ۴۰ و ۵۵ درصدی واردات خودرو در سال گذشته در سال جاری نیز به قوت خود باقی است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، مسعود کرباسیان با بیان اینکه برخی شائبه‌ها حاکی از موافقت دولت در کاهش تعرفه واردات خودرو است، تاکید کرد: اگر تعرفه سالانه کم شود، پس واردات ارزان می‌شود، لذا برخی معتقد هستند که تعرفه‌های ۴۰ یا ۵۵ درصدی زیاد است و این را باید کم کرد.
وی با بیان اینکه خودروساز باید بتواند با مدل‌های خارجی رقابت کند، اظهار کرد: باید گفت با توجه به اینکه نرخ ارز ثابت است، تعرفه کنونی زیاد بالا نیست.
رئیس کل گمرک ایران با طرح این سوال که ما در سال تولید و اشتغال هستیم و چرا باید تعرفه واردات خودرو کاهش یابد؟ گفت: این استدلال صحیح نیست که باید تعرفه خودرو را کاهش داد، اما به هر حال ما باید از تولید ملی حمایت کنیم.
وی همچنین درباره کشف کالاهای قاچاق، افزود: برخی کشفیات، جرایم سازمان یافته است و برخی دیگر را افراد عادی تخلفاتی انجام می‌دهند، آنهایی که سازمان یافته هستند، توسط تعزیرات به وزارتخانه، دستگاه قضا، ناجا و غیره ابلاغ می‌شوند که ارقام بزرگی نیز هستند.
کرباسیان تاکید کرد: خوشبختانه بخش‌های نظارت بر پولشویی و سیستم بانکی هم به این مقوله ورود پیدا کرده‌اند و قطعا با آن دسته افرادی که به صورت سازمان یافته این تخلفات را انجام می‌دهند برخورد می‌شود.
وی افزود: همچنان که مسئولان نیز اشاره کرده‌اند ما نباید به دنبال کارهای خرد باشیم و موضوع قاچاق را انحراف دهیم لذا باید دنبال سازمان یافته‌ها بود، ما امسال نشان داده‌ایم که شاید تعداد پرونده‌ها افزایش نیافته باشد اما رقم ریالی و میزان کشفیات در گمرک ارزش ریالی بسیار بالایی داشته و این نشان می‌دهد که با جرایم سازمان یافته برخورد می‌شود.
رئیس گمرک ایران همچنین درباره تاسیس دفتر گمرک شاهرود نیز گفت: در صورتیکه زیرساخت های لازم در استان سمنان فراهم شود می‌توان این مرکز را به اداره ارتقا داد.