صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

آخوندی در آیین افتتاح راه‌آهن همدان- تهران خبر داد:

احداث ۱۰۰۰ کیلومتر شبکه ریلی جدید در دولت یازدهم

وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح راه‌آهن همدان- تهران با بیان اینکه ریل‌گذاری مسیر همدان- ملایر و همدان- سنندج به‌ زودی آغاز می‌شود، اظهار کرد: در دولت یازدهم ۱۰۰۰ کیلومتر شبکه ریلی جدید ایجاد شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی امروز در آئین افتتاح راه‌آهن همدان - تهران توسط رئیس جمهور، با بیان اینکه در دولت یازدهم برای ۱۲۵۰ کیلومتر خط دوم، سوم و چهارم ریل تحویل داده شد، اظهار کرد: امسال ۱۸۰۰ کیلومتر ریل به مردم ایران تحویل می‌دهیم.
آخوندی تصریح کرد: کل ریلی که در دولت دهم تحویل داده شد، ۳۸۰ کیلومتر بود و ۱۸۰ کیلومتر خط دوم تحویل داده شده بود اما در دولت یازدهم ۱۲۵۰ کیلومتر خط دوم، سوم و چهارم تحویل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم بیش از ۹۰۰ کیلومتر خطوط دوم سوم و چهارم اضافه خواهد شد، اضافه کرد: در مسیر بافق - اصفهان ۵۰۰ کیلومتر خط دوم رکورد بزرگی است.
آخوندی عنوان کرد: ۱۲۰ واگن مسافری و ۲۰۰۰ واگن باری جدید وارد سیستم حمل و نقل ریلی شد و برای خرید ۷۰۰۰ واگن باری قرارداد بسته‌ایم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۵۰۳ لوکوموتیو در کشور وجود داشت که ۱۳۰ لوکوموتیو دیگر اضافه شد و در حال حاضر ۶۳۴ لوکوموتیو در ‌کشور وجود دارد، تصریح کرد: مسیر کرمانشاه - اسلام‌آباد که مدت‌ها تعطیل بود، فعال شده تا بتوانیم خط عتبات را فعال کنیم.
وی عنوان کرد: راهکار اساسی کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا گرایش به سمت حمل و نقل ریلی است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خوشحالم درآستانه میلاد صاحب‌الزمان﴿عج﴾ شاهد تحقق وعده رئیس‌جمهور در سفر وی به سنندج هستم، عنوان کرد: شاهد شروع ریل‌گذاری خط راه‌آهن همدان-سنندج به طول ۱۵۰ کیلومتر هستیم. پیش از این خط راه‌آهن در سه قطعه طراحی شده بود که ۶۲ کیلومتر اول از همدان بود، ۵۵ کیلومتر قطعه میانی بود و ۳۰ کیلومتر آخر تا گردنه صلوات‌آباد را دربرمی‌گرفت که سپس تصمیم گرفتیم قطعه چهارم را نیز از صلوات‌آباد به سنندج برای تحویل خط ریلی در سنندج اجرایی کنیم که کار مهندسی آن شروع شده است.
آخوندی افزود: با توجه به اینکه زیرسازی خط ریلی از همدان به طول ۶۴کیلومتر درحال انجام است تا دو سال دیگر به وعده رئیس‌جمهوری عمل می‌کنیم و اهالی سنندج صاحب راه‌آهن می‌شوند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اتصال ریلی به محور زاگرس از اولویت‌های برنامه‌های وی است، گفت: دراین راستا محور زاگرس را به نام کریدور ۱۰ نامگذاری کرده‌ام که از مرز بازرگان در شمال غرب شروع می‌شود و به بندر امام ﴿ره﴾ در جنوب می‌رسد.
وی تاکید کرد: همزمان با کریدور جاده‌ای باید کریدور ریلی را نیز به کریدور شماره ۱۰ متصل کنیم و این آغاز یک کار بسیار بزرگ در جهت توسعه دسترسی زاگرس‌نشینان که جمعیت بزرگی را تشکیل می‌دهند به خدمات ریلی است. همچنین طرح‌های بزرگ‌تری بریا کریدور ۱۰داریم که کم‌کم به اطلاع‌ می‌رسانیم.
آخوندی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی برای اتصال شبکه ریلی کشور به کردستان عراق گفت: خط ریلی به نقده رسیده و باید خطی از نقده به کردستان عراق و سوریه داشته باشیم. اتصال به دریای مدیترانه نکته مهمی است که رئیس‌جمهوری نیز بر آن تاکید دارد. دراین راستا آنچه درایران باید انجام می‌شد تا اندازه‌ای محقق شده و هم از مراغه به نقده و هم از مهاباد به نقده خط ریلی داریم و با اتصال ارومیه به تبریز و پس از برقراری امنیت در عراق می‌توانیم برای اتصال به کردستان عراق اقدام کنیم.
خط عتبات از همدان به غرب کشور در دست مطالعه است
همچنین آخوندی درحاشیه این آیین درجمع خبرنگاران  گفت: ما امسال ۱۸۰۰ کیلومتر ریل تحویل مردم می‌دهیم.
وی با اشاره به اینکه کل خط ریلی تحویلی در دولت دهم ۳۸۰ کیلومتر بوده است وما توانستیم در دولت یازدهم بیش از هزار کیلومتر ریل ایجاد کنیم، گفت: احداث خط عتبات از همدان به غرب کشور در دست مطالعه واجراست. ایستگاه فعلا کامل نیست ما هم می‌دانیم که این ایستگاه به مرکز شهر دور است و البته پیش‌بینی شده با اعتباری بالغ بر ۳۰۰میلبارد تومان این نقص فنی حل شود.
آخوندی تاکید کرد: این مسیرکه توسط شرکت ساخت وتوسعه احداث شده امروز تحویل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی می‌شود تا دوماه آینده آماده تردد شود.
وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه ما قرارداد تحویل ۷۰۰۰ واگن باری را بستیم در حالی که ۲۸ هزار واگن باری داریم افزود: همچنین ۵۰۳ لوکوموتیو داشتیم که ۱۳۱ لوکوموتیو را اخیرا به ناوگان ریلی اضافه کردیم.
تشریح ساخت خطوط دوم سوم و چهارم ریلی در دولت یازدهم
آخوندی با اشاره به اینکه دردولت تدبیر و امید ۱۲۵۰ خط دوم، سوم و چهارم جدید زیلی احداث شده، گفت: کل شبکه ریلی جدید در دولت دهم ۳۸۰ کیلومتر بود و ما دردولت یازدهم ۱۰۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید احداث کردیم که این مفهوم نشان از تکیه بر توان مهندسی ایران دارد.
وی ازجمله خطوط ریلی جدید احداث شده به مسیرهای تهران-قزوین، قزوین-رشت، تهران-همدان، ارومیه-بستان‌آباد و ... اشاره کرد و گفت: از خطوط دوم و سوم و چهارم ساخته شده و دردست اجرا می‌توان به خط دوم تهران-قزوین به طول ۱۶۵ کیلومتر، خط چهارم تهران-گرمسار به طول ۱۰۵ کیلومتر و اهواز-اندیمشک به طول ۱۴۰ کیلومتر اشاره کرد و امسال بزرگترین گلوگاه شبکه ریلی یعنی خط ریلی بافق-اصفهان را به طول ۵۰۰ کیلومتر افتتاح می‌کنیم که یک رکورد بزرگ در احداث خط دوم بود و کار بزرگی که باعث می‌شود حجم بزرگی از حمل بار معادن به سمت فولادسازی اصفهان از روی جاده به ریل منتقل شود و منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و افزایش ایمنی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم بیش از ۹۰۰ کیلومتر خطوط دوم سوم و چهارم اضافه خواهد شد، اضافه کرد: خط ریلی همدان-ملایر به زودی عملیاتی می‌شود که از مسیر تهران-همدان سریع‌ترین مسیر به کرمانشاه مسیر همدان-ملایر و ازآنجا به سمت کرمانشاه است تا بتوانیم خط ریلی عتبات را از سمت غرب فعال کنیم.
وی عنوان کرد: راهکار اساسی کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا گرایش به سمت حمل و نقل ریلی است. نمی‌خواهم حرف منفی بزنم ولی جای سوال دارد که برای راه‌آهن تهران-همدان ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد ولی به نقطه‌ای ختم شد که ۱۴ کیلومتر با شهر فاصله دارد و هیچ کس راضی نمی‌شود که دختر یا همسرش از اینجا شبانه به همدان برود. وقتی مکان ایستگاه را دیدم تاکید کردم که پروژه را محدود کنند و به محلی درون شهر کنار ترمینال مسافری اتوبوس شهر منتقل کنند. ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه اضافه تحمیل شد ولی به افزایش بهره‌وری ۱۰۰۰ میلیارد سرمایه‌گذاری و بامعنی کردن آن انجامید. به دنبال تحقق حمل و نقل ترکیبی هستیم که در تمام شهرها مسافران از ترمینال مسافری اتوبوسی بتوانند با قطار به شهر دیگر بروند. قصه غم‌انگیز راه‌آهن تهران-همدان در شهرهای دیگر هم بوده است. برای راه‌آهن اصفهان-شیراز ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شده ولی ایستگاه در ۱۲کیلومتری شیراز است و در رشت نیز ایستگاه در رحیم‌آباد بود  که تصمیم گرفتیم به داخل شهر و میدان گیل منتقل کنیم. در سنندج نیز ایستگاه در صلوات‌آباد یعنی ۲۰کیلومتری شهر بود که تصمیم گرفتیم به داخل شهر منتقل کنیم وگرنه چهسودی دارد که هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود؟
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ممکن است برخی بگویند هنوز این ایستگاه کامل نشده باید گفت این امر آگاهانه بودیم چون نخواسته‌ایم پول مردم را به جوی بریزیم و خواسته‌ایم ایستگاهی درشان همدان که پایتخت تمدن ایرانشهری است بسازیم و به زودی مسابقه‌ای بزرگ میان معماران برای طراحی ایستگاهی که ساختمان نمادین شهرباشد برگزار می‌کنیم و برای سنندج، رشت و تبریز هم همین برنامه را داریم.
وی همچنین به توسعه حمل و نقل ریلی بومی اشاره کرد و گفت: خط ریلی بومی و حومه‌ای را برای اتصال تهران به کرج،‌اسلامشهر، پرند، ورامین و گرمسار پیاده‌سازی کرده‌ایم تا نقل و انتقال یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر به ریل منتقل شود و این طرح را در شیراز، اصفهان و مشهد نیز پیاده خواهیم کرد و در برنامه ششم توسعه راه‌اندازی شرکت ریلی حومه‌ای تصویب شده است.
وی همچنین به اتصال ریل به بنادر در حمل و نقل ترکیبی اشاره کرد و افزود: حمل و نقل ترکیبی بندر-ریل و جاده-ریل بهره‌وری را افزایش می‌دهد و انتقال حمل بار بندر از جاده به ریل را از پنج درصد به ۱۱ درصد رسانده‌ایم که رشد ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد و به ۳۰ درصد نیز می‌رسانیم تا بار جاده‌ها کاهش یابد و به صرفه‌جویی در مصرف انرژی برسد.
آخوندی در پایان سخنان خود تاکید کرد: در دولت یازدهم توجه و سرمایه گذاری بیشتری به حوزه ریل شده و دراین راستا سربلند هستیم. با وجود حرف‌های گزاف آنچه می‌ماند عمل است نه سخن بدون کردار.