صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

توافق نامه همکاری میان بانک سپه و شرکت برق حرارتی مبادله شد؛

تامین مالی طرح های نوسازی نیروگاه های ری، مفتح و رجایی

توافق نامه همکاری میان بانک سپه و شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی جهت تامین منابع مالی با هدف ایجاد زیر ساخت های صنعت برق و توسعه پایدار در کشور مبادله شد. تامین مالی طرح های نوسازی و بازتوانی نیروگاه های ری، مفتح و رجایی از موضوعات مهم این توافق نامه است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, این توافقنامه را «محمدکاظم چقازردی» مدیرعامل بانک سپه و «محسن طرزطلب» مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی امضا کردند.
طرزطلب در حاشیه امضای این تفاهم نامه گفت: پذیرش عاملیت فاینانس اجرای طرح های نوسازی نیروگاه ری در دو فاز به ظرفیت 1050 مگاوات جهت استفاده از تسهیلات مالی خارجی به میزان 500 میلیون یورو، بازتوانی نیروگاه شهید مفتح به میزان 427.5میلیون دلار و بازتوانی نیروگاه شهیدرجائی به میزان 387.8 میلیون دلار توسط بانک سپه از موضوعات مهم توافقنامه متبادله است.
وی افزود: با توجه به نیاز سالانه صنعت برق کشور به چهار هزار مگاوات نیروگاه جدید، بیش از 80 هزار میلیارد ریال منابع مالی جهت احداث نیروگاه ها نیاز داریم که امضای این توافق نامه زمینه تامین منابع مالی اجرای این نیروگاه ها را فراهم خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی افزود: بانک سپه نخستین بانکی بوده است که دستورالعمل دولت در زمینه تهاتر بدهی های شرکت برق حرارتی را اجرایی و همچنین با پذیرش عاملیت انتشار اوراق صکوک اجاره (به استناد به بند (ح) تبصره (5) قانون بودجه سال 1395 کل کشور) کمکی شایان جهت تسویه بدهی های صنعت برق کشور کرده است.
وی با اشاره به همکاری کشور ژاپن در تامین مالی، ساخت و بازتوانی نیروگاه های ری، شهید مفتح و شهید رجائی اظهار داشت: پس از برجام شاهد ورود مجدد کشور ژاپن به عرصه صنعت برق کشور بودیم و در این راستا در حال انعقاد قرارداد با آنها جهت بهره مندی از تسهیلات کم بهره با بازپرداخت طولانی مدت هستیم.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی اسفندماه سال گذشته با اشاره به برنامه های این شرکت برای خارج کردن نیروگاه های فرسوده شهر ری و زرند کرمان از مدار، اعلام کرده بود: نیروگاه زرند به دلیل برخی مشکلات تامین گاز و همچنین تامین زمینی که مجوز محیط زیست داشته باشد، کمی به درازا کشیده است.
وی گفت: ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی 480 مگاواتی به عنوان جایگزین نیروگاه فعلی پیش بینی شده است.
نیروگاه حرارتی زرند کرمان که نخستین نیروگاه حرارتی جنوب شرق کشور به حساب می آید، در سال 1352 به بهره برداری رسید؛ ظرفیت فعلی این نیروگاه 60 مگاوات است و به دلیل استفاده از سوخت نفت کوره (مازوت) آلایندگی بسیاری دارد.
نیروگاه ری از قدیمی ترین نیروگاه های حرارتی ایران به شمار می رود که در سال 1356 و با ظرفیت اسمی 979 مگاوات در جنوب تهران به بهره برداری رسید.