صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

تشریح دستاوردهای وزارت نفت

به صادر کننده گازوییل تبدیل شدیم

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه اگر برجام اتفاق نمی افتاد، کشور با نوسانات بزرگی مواجه می شد، بیان کرد: اکنون...
 صادرات نفت خام و میعانات گازی به بالغ بر 2 میلیون و 900 تا 3 میلیون بشکه در روز رسیده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایلنا, منصور ریاحی مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به فعالیت‌های شرکت متبوعش در دولت یازدهم، اظهار داشت: با توجه به ماموریت شرکت ملی پخش فرآورده در رابطه با تامین و توزیع فرآورده در کلان کشور؛ خوشبختانه با شرایط جدید سیاسی و فضای پسابرجام، گشایش های خوبی در مجموعه وزارت نفت اتفاق افتاده است. وزارت نفت جزو وزارتخانه‌هایی است که در افق پسابرجام موفق عمل کرده است.
وی با اشاره به رشد 50 درصدی مباحث مربوط به نفت بعد از برجام، افزود: بخش عظیمی از رشد اقتصادی 8 تا 11 درصدی متوجه وزارت نفت است.
ریاحی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان تولید نفت به 4 میلیون بشکه در روز رسیده است، تصریح کرد: با اصراری که در دیپلماسی فعال وزارت خارجه شاهد بودیم سهم خود را از تولید نفت گرفتیم و به میزان تولید قبل از تحریم رسیدیم.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال جدید وزارت نفت را یکی از وزارتخانه‌های موفق اعلام کرده اند، خاطرنشان کرد: اکنون ثبات قیمت را در نفت شاهد هستیم که نقطه عطفی در  صادرات کشور طی این چند سال اخیر بوده است.
مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه اگر برجام اتفاق نمی افتاد، کشور با نوسانات بزرگی مواجه می شد، بیان کرد: اکنون صادرات نفت خام و میعانات گازی به بالغ بر  2 میلیون و 900 تا 3 میلیون بشکه در روز رسیده است.
وی همچنین تاکید کرد: در حال حاضر 20 میلیارد دلار در فازهای پارس جنوبی سرمایه گذاری می شود و تثبیت قیمت نفت روی 50 دلار را داشتیم. رشد اقتصادی هم طبق اعلام صندوق بین المللی پول روی 6.6 درصد تایید شده است.
ریاحی با بیان اینکه هیچ جای دنیا جذابیت بازار نفت ایران را ندارد، یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از شرکت های بزرگ نفتی مثل شل، توتال، بی پی و  رپسول خواهان همکاری بسیار جدی با کشور ما هستند.
وی ادامه داد: در بخش گاز نیز با وارد مدار شدن پروژه‌های پارس جنوبی تولید گاز به بیش از 800 میلون متر مکعب در روز رسیده و خوشبختانه با توجه به سرمایه گذاری انجام شده انتظار می رود که به 1000 میلیون متر مکعب در روز برسد.مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی گفت: در عمر 107 ساله صنعت نفت ما همیشه کشور وارد کننده در بخش فرآورده‌های نفت و گاز بوده ایم اما الان صادرکننده فرآورده‌های نفت و گاز هستیم به طوری که در سال 95، 400 هزار بشکه معادل 64 میلیون لیتر فرآورده نفت گاز و نفت کوره صادر شد. علاوه بر آن 2 میلیون 400 هزار بشکه نفت خام صادر می کنیم و 400 هزار بشکه به ظرفیت صادراتی کشور در بخش نفت گاز و نفت کوره اضافه شده است.
وی صرفه جویی روزانه 8 میلیون بشکه ای نفت گاز از مسیر پیمایش را از جمله توفیقات دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود: با اجرای طرح ملی پیمایش روزانه 7 میلیون دلار در بخش نفت گاز صرفه جویی کرده ایم.
ورود برندها چرخشی عظیم و استراتژیک
ریاحی در ادامه ورود شرکت های صاحب صلاحیت و یا برند را از دیگر مباحث چرخش عظیم استراتژیک در ماموریت شرکت پخش فرآورده برشمرد.
وی افزود: یکی از کارهای بزرگ دولت خروج از اقتصاد رانتی در راستای سیاست های مقام معظم رهبری، اصل 44 و اقتصاد مقاومتی است و به این ترتیب دولت سهم و خود را از حالت تصدی گری خارج کرده و در اختیار بخش خصوصی می گذارد که می تواند خطوط تجاری جدیدی تبیین کرده و وارد یک کسب و کار جدید شود و منافع زیادی برای اقتصاد کشور داشته باشد.
این مقام مسئول تاکید کرد: سیاست مجموعه وزارتخانه حمایت از بخش خصوصی است تا از این مسیر ارزش افزوده بیشتری در اقتصاد کشور عملیاتی شود، در این راستا قطعا دولت سرمایه گذاری می کند و برای بخش خصوصی جذابیت ایجاد می کند تا بتواند کارامد و توانمند بوده و نقش تاثیرگذاری در اقتصاد کلان کشور داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه فضای تنفس پسا برجام مطمئنا به چرخه روانسازی اقتصاد کشور کمک کرده است، گفت: اگر حمایت بیشتری به این امر شده و برنامه های بعدی هم عملیاتی شود قطعا کشور به انبساط خاطر و نشاط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خواهد رسید.
مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی خاطرنشان کرد: ما باید کاری کنیم که منافع ملی کشور رقم بخورد و مردم بیشتر منتفع شوند و مسائل اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری  تغییرات مثبت را به عینه احساس کنند.
وی با بیان اینکه قبلا اختلاف و شکاف زیاد بود و سرمایه ها در جاهای دیگر مصرف می شد، افزود: اکنون باید کمک کننیم پروژه های سرمایه گذاری و عمرانی فعال تر شده و سرمایه گذاری های سنگین تری وارد اقتصاد شوند و شرکت های صاحب صلاحیت و برند که حرفی برای گفتن دارند وارد فضا شوند و سرمایه گذاری های خارجی همراه با انتقال تکنولوژی و بومی سازی آنها رونق یابد که این نتایج در سایه نگاه ژرف مدیریت ارشد کشور و حمایت بیشتر تحقق خواهد یافت.
فعالسازی پروژه های متوقف مانده طی 4 سال گذشته
ریاحی با اشاره به اینکه طی 4 سال گذشته پروژه های متوقف مانده فعالسازی شده اند، تصریح کرد: در حال حاضر پروژه انبار نفت بیرجند با ظرفیت حدود 5 میلیون لیتر وارد مدار شد که کمک بسیار بزرگی به ذخیره سازی استراتژیک فراورده می کند.
وی با اعلام اینکه امسال انبار ارومیه هم افتتاح می شود، ادامه داد: پروژه سیستم گرمایش در انبار ماهشهر نیز از دیگر پروژه هاست.
مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی در ادامه اظهار داشت: با توجه به چرخش استراتژیک کشور پس از برجام صادرات جزء اولویت اصلی وزارت نفت است به طوری که سال گذشته 400 هزار بشکه صادرات داشتیم و امسال به 500 هزار بشکه در روز می رسیم.
وی ادامه داد: همچنین باید زیرساخت هایی ایجاد شود که بتوانیم به افزایش ظرفیت صادراتی در مبادی عسلویه، ماهشهر، بندر عباس و لاوان منجر شود.
ریاحی بیان کرد: نفت کوره همزمان با فصل سرما و برودت منجمد می شود و در انتقال و صادرات مشکل بوجود می آورد که برای رفع آن  پروژه ای را تعریف کردیم که بر اساس آن از سیستم گرمایشی بسیار مدرنی استفاده کردیم که کمک می کند در فصل زمستان ذخیره سازی خوبی داشته و تخلیه و صادرات بیشتری داشته باشیم که در این زمینه قبلا کاری صورت نگرفته بود.
صادرات گازوییل برای ما مفهومی نداشت
وی همچنین با اشاره به اینکه قبلا صادرات در بخش نفت گاز ( گازوییل )مفهومی نداشت و ما همیشه واردکننده بوده ایم، گفت: قبل از دولت یازدهم ما همیشه وارد کننده بودیم اما از دو سال قبل توانستیم صادرکننده این فرآورده باشیم و این مقوله یک برگ زرینی از افتخارات وزارت نفت است.
مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی به طرح کهاب نیز اشاره و اظهار داشت: طبق برنامه ای که داریم طی 2 سال 44 انبار استراتژیک احداث خواهیم کرد تا طرح کهاب جمع آوری شود و در جایگاه ها نیز دیسپچینگ و کهاب اجرایی می شود و به این ترتیب علاوه بر اینکه خدمات بهتری به مصرف کننده ارائه می دهیم، نظارت کمی و کیفی بهتر شده و مباحث زیست محیطی هم حل می شود.
وی درادامه درباره برنامه افزایش تعداد جایگاه ها گفت: ما نزدیک 17 میلیون خودرو و بیش از 3 میلیون موتورسیکلت داریم یعنی بالغ بر 21 میلیون وسیله نقلیه در کشور تردد می کند، در افق چشم انداز وزارت صنعت نیز حداقل سالانه یک میلیون و 250 هزار خودرو ساخته می شود، وقتی چرخه خودرو در کشور همچنان اضافه می شود و متاسفانه خودروهای مستهلک نیز هنوز خارج نشده اند قطعا نشان می دهد که باید سوخت بیشتری در کشور تامین و توزیع شود بنابراین نیاز داریم که ساخت جایگاه ها ترویج یابد.
ریاحی با بیان اینکه با اجرایی شدن طرح برندینگ وارد بازار رقابتی می شویم، افزود: وقتی ارائه خدمات رقابتی شود در قیمت، کیفیت و هزینه محصول تاثیر دارد.
وی خاطرنشان کرد: طرح برندینگ در 5 سال به صورت پکیج اجرایی می شود و اگر در زنجیره خودش شکل بگیرد و حمایت های لازم را داشته باشد آینده روشنی در تامین و توزیع فرآورده متصور است.
این مقام مسئول به بحث کیفی سازی پالایشگاه ها نیز اشاره و اظهار داشت:  کیفی سازی پالایشگاه ها یکی از برنامه های ویژه شرکت پالایش و پخش است و سرمایه گذاران خوبی نیز ورود پیدا کرده اند و بر این اساس برای پالایشگاه آبادان 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری جذب شده و توانستیم اولین قرارداد را با یک شرکت چینی منعقد کنیم که خروجی آن 3 تا 4 سال آینده مشخص می شود.
وی با بیان اینکه باید تولید محصولات را به استانداردهای روز دنیا نزدیک کنیم، افزود: باید صادرات در قالب کیفیت و استاندردها و الزامات خودش قرار گیرد و جزء برنامه های شرکت پالایش و پخش است و ظرف چند سال آینده نهایی می شود.
ریاحی با بیان اینکه اینکه شرکت ملی پخش پروژه های خود را در راستای سیاست های توسعه کلان کشور تعریف کرده است، بحث فروش مرزی را از جمله توفیقات دولت برشمرد و گفت: ما با بهینه سازی وضعیت فروش مرزی و نزدیک کردن قیمت ها به فوب خلیج فارس توانستیم وضعیت فروش مرزی را بهینه کرده و در سال 94 و95 فروش بسیار بی سابقه ای داشته باشیم که در سال آینده هم افزایش می یابد.
وی صادرات فرآورده، فروش مرزی و اجرای طرح کهاب را از جمله پروژه های معوق دولت قبل عنوان کرد و یاد آور شد: ما همچنین با مهندسی ساختارها و ایفای نقش رگولاتوری و تنظیم گری، با هدف چابک سازی سالانه ی25 درصدی سازمان ها، تصدی گری دولت را کاهش می دهیم.
مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی با اشاره به هدف گذاری فروش مرزی یک و نیم تا 2 میلیون لیتری در سه تا 4 ماه اول سال اظهار داشت: سال گذشته بطور میانگین روزانه 14 تا 16 میبیون لیتر نفت گاز صادر شد که برنامه داریم که این میزان به 20 میلیون لیتر افزایش یابد.
وی در ادامه به بحث سی ان جی نیز اشاره و اظهار داشت: ما در حال حاضر 40 تا 50 درصد ظرفیت بلا استفاده در سی ان جی داریم که بنا داریم با توجه به سیاست وزارت نفت در ایجاد جذابیت، از این ظرفیت استفاده کنیم.
ریاحی خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه بیش از22 میلیون متر مکعب سی ان جی تولید و توزیع می شود که کمک زیادی به سبد سوخت کشور می کند.
وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت 2390 جایگاه سی ان جی احداث شده در کشور استفاده بهینه را داشته باشیم، گفت: طبق برنامه قرار است که بخش خصوصی نیز 350 جایگاه احداث کند و در دربخش ال پی جی نیز منتظر ابلاغیه وزارت نفت جهت ارائه چشم ناداز آن هستیم.
مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی در بخش دیگر این گفت و گو به سیاست وزارزت نفت در سامانه هوشمند سوخت اشاره و اظهار داشت: این سامانه به هیچ وجه حذف نمی شود و در بخش بنزین و نفت گاز  فعال خواهد بود و فقط کارت سوخت حذف می شود.
وی افزود: با نگاه تخصصی و توانمندی سامانه هوشمند سوخت دیگر نیازی به کارت سوخت جایگاه دار و اشخاص نیست زیرا وقتی نازل را برمی داریم تمام اطلاعات وارد سیستم هوشمند می شود و بهره برداری از اطلاعات به عینه انجام شده و تمام تراکنش ها وارد می شود یعنی همان منویاتی که برای سامانه هوشمند سوخت در بخش سیستم جامع مترتب است و در بخش پیمایش هم این اتفاق افتاده و نتایج خود را خواهد داشت.