صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

دستاورد تامین مالی طرح های نیروگاهی توسط بانک صنعت و معدن :

تامین ٦ هزار مگاوات برق ، ایجاد ٢ هزار شغل جدید

با راه اندازی کامل 12 طرح نیروگاهی ، هریک 500 مگاوات و 24 نیروگاه کوچک مقیاس که در مجموع بیش از سه میلیارد و 130میلیون دلار تسهیلات ارزی توسط بانک صنعت و معدن به آن ها اختصاص یافته است افزون به دوهزار اشتغال مستقیم ایجاد می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن از میان این طرح ها عملیات اجرایی 5 طرح بزرگ شامل نیروگاه های آذرخش گلستان ، مولد برق یزد ، تولید برق خوزستان مپنا(بهبهان)نیروگاه کرمانیان(سیرجان) ماهتاب کهنوج و 6 طرح مقیاس کوچک نیروگاهی با با تسهیلات ارزی بالغ بر 1 میلیارد و دویست میلیون دلار به پایان رسیده و راه اندازی آن ها با موفقیت انجام شده و ضمن ایجاد یکهزار و 60 شغل مستقیم حدود 2 هزار و 600 مگاوات برق به ظرفیت فعلی کشور اضافه نموده اند.
بعلاوه طرح های در دست احداث نیروگاهی تامین مالی شده بوسیله بانک صنعت و معدن عبارتند از: تولید و گسترش برق امیرکبیر(نیروگاه رود شور) ، تدبیرسازان سرآمد (نیروگاه ارومیه)، ساخت و بهره برداری انرژی نوین(نیروگاه کاشان)،توسعه انرژی شمال و جنوب (نیروگاه زنجان)، تولید نیروی جنوب شرق صبا (نیروگاه چاه بهار) ، تولید انرژی گستر قشم ، برق ماهتاب کاسپین و 6 طرح مقیاس کوچک که با بهره مندی از حدود 1 و نیم میلیارد دلار تسهیلات این بانک مراحل اجرایی خود را می گذرانند و با رسیدن به مرحله بهره برداری 700 شغل مستقیم ایجاد خواهند کرد.
در ضمن برای طرح جدید راشد تربت حیدریه و 12 طرح نیروگاهی مقیاس کوچک با قابلیت اشتغالزایی 300 نفر مبلغ 375 میلیون دلار تسهیلات توسط این بانک به تصویب رسیده است .
گفتنی است ظرفیت تولید برق کشور 68 هزار مگاوات است که حدود 9 درصد ، یعنی 6 هزار مگاوات آن را بانک صنعت و معدن تامین اعتبار ارزی کرده است.
یاد آور می شود که بخش قابل توجه منابع ارزی تخصیص یافته به وسیله صندوق توسعه ملی تامین مالی شده است.