صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

تولیدکنندگان تخم‌مرغ:

دولت موانع صادرات تخم‌مرغ را برطرف نمی‌کند

تولیدکنندگان تخم‌مرغ از عملکرد دولت و بی‌تفاوتی نسبت به برطرف کردن موانع صادراتی گلایه‌مند هستند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از کیهان، آنها می‌گویند: صدور مجوزهای بی‌رویه برای تاسیس مرغداری، عرضه بیش از تقاضا، قفل شدن بازار صادراتی و ورود موج جدید از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در آذرماه سال 95 که سبب شد تا 10 میلیون قطعه از گله‌های مرغ تخم‌گذار معدوم شد، مرغداران و تولیدکنندگان تخم‌مرغ را با ضررهای زیادی مواجه کرده است.
آنان در ادامه گفتند: صندوق حمایت از بیمه محصولات کشاورزی خسارت مرغداران را تا همین یک هفته پیش نیز پرداخت نکرده و مرغداران توان بازسازی برای پرورش مرغ‌های تخم‌گذار را هم از دست داده‌اند.
همزمان تنها بازارهای صادراتی مرغ و تخم‌مرغ ایران یعنی عراق و افغانستان از دست رفت و با آنکه دو ماه است، اجازه صادرات از لحاظ سلامت برقرار شده، اما ظاهرا حرکتی از سوی مسئولان دولتی برای رایزنی انجام نشده است.همچنین مسئولان می‌توانند با سازمان دامپزشکی کشورهای مشتری و گمرکات آن کشورها رایزنی کرده تا بخش خصوصی پس از هموار شدن راه وارد عمل شود، اتفاقی که اکنون نمی‌افتد.
حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام در مورد آخرین وضعیت تولید تخم‌مرغ در کشور به فارس می‌گوید: با وجود حذف 10 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار مشکلی از جهت تامین تخم‌مرغ در کشور نداریم و موج موقت گرانی تخم‌مرغ به حالت عادی بازگشته و هر شانه تخم‌مرغ اکنون در بازار به 9 هزار تومان رسیده است.