صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

امروز رقم خورد

ارزش معاملات فرابورس ایران بیش از 2 هزار میلیارد ریال

نخستین روز معاملاتی هفته جاری برای بازار فرابورس ایران با دادوستد 331 میلیون ورقه بهادار در 37 هزار دفعه به ارزش افزون بر 2 هزار و 150 میلیارد...
 ریال پایان یافت.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، امروز شنبه 16 اردیبهشت ماه ارزش معاملات در مجموع بازارهای اول و دوم به 504 میلیارد ریال رسید که در نتیجه خرید و فروش نزدیک به 155 میلیون سهم بود. نماد ذوب‌آهن برای چندمین روز کاری متوالی در صدر نمادهای پربازدید بازار قرار گرفت و همچنین بیشترین حجم معامله را در میان سایر نمادها تجربه کرد. نمادهای «چکاپا» و «اپرداز» نیز به‌ترتیب دومین و سومین نمادی بودند که بیش از سایر نمادها در معرض دید سهامداران قرار گرفتند.
از مهمترین رخدادهای امروز فرابورس باید به توقف سه‌ دقیقه‌ای معاملات تمامی بازارهای فرابورس ایران به منظور ادای احترام به جان‌باختگان حادثه معدن یورت استان گلستان اشاره کرد. به این ترتیب از ساعت 10:00 تا 10:03 تمامی معاملات در بازارهای متوقف شد. معدن زمستان یورت یکی از معادن شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود در نماد معاملاتی «کشرق» است که به گفته معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران با پیگیری سازمان بورس دست‌اندرکاران «کشرق» تاثیرات این حادثه را بر وضعیت مالی شرکت در قالب شفاف‌سازی ارائه خواهند داد.
امروز همچنین شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر، گروه سرمایه‌گذاری صنایع و معادن فلات ایرانیان، شرکت سرمایه‌گذاری ارس صبا، شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان، گروه فن‌آوا، شیر پاستوریزه پگاه فارس، کی بی سی و شرکت پرمیت بودیم که اغلب آن‌ها پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالاانه صاحبان سهام بازگشایی شدند.
از طرفی در جریان معاملات بازار در حالی نمادهای «بمپنا»، «چکاپا»، «ثالوند» و «کی‌ بی سی» با بالاترین رشد قیمت تا سقف 5 درصد روبه‌رو شدند که نمادهای «کیمیا»، «وگستر»، «شاوان» و «کپرور» تا نزدیکی 5 درصد افت قیمت را متحمل شدند.
روز جاری معاملات تابلو پایه ب نیز با نقل و انتقال بیش از 171 میلیون سهم به ارزش 196 میلیارد ریال همراه شد. بالاترین حجم و ارزش معاملات نیز به ترتیب در اختیار نمادهای «لکما» و «کیسون» قرار گرفت.
در تابلو معاملات اوراق تسهیلات مسکن نیز قیمت هر ورقه تسه در بازه قیمتی 735 تا 754 هزار ریال دادوستد شد.
بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز معامله بیش از یک میلیون ورقه به ارزش افزون بر یک هزار و 349 میلیارد ریال را تجربه کرد. اوراق «صامیا» امروز در صدر این بازار به لحاظ ثبت بالاترین حجم و ارزش معاملاتی ایستاد.
در نهایت پایان بازار نیز شاخص کل فرابورس افت نزدیک به 8 واحدی را ثبت کرد که عمده تاثیر منفی بر آیفکس از جانب نماد «مارون» رقم خورد.