صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل میراث فرهنگی البرز گفت:

بازگشایی کاخ سلیمانیه تا آخر اردیبهشت

مدیرکل میراث فرهنگی البرز گفت: رای اول دیوان برای واگذاری کاخ شمس به نفع میراث فرهنگی صادر شده و امیدواریم رای دوم نیز به...
 
 همین منوال باشد، تا آن زمان امکان مرمت کاخ وجود ندارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  مهر, عبدالناصر میرچی درباره وضعیت کاخ شمس در استان البرز  گفت: در ارتباط با کاخ شمس و بازپس گیری آن، در دیوان عدالت اداری طرح شکایت علیه ما توسط یک نهاد انجام شد نظر ما بر این است که آن نهاد حق خود را باید در جای دیگری غیر از کاخ جستجو کند. وزارت راه و شهرسازی موظف است که زمین معوض در یکی از مناطق ۲۲ گانه تهران و یا استان البرز به آن‌ها بدهد تا آن‌ها برای اقشار ضعیف خانه بسازند. آنها نیز موافق هستند به شرطی که برابر زمین و همان قیمت زمین معوض بگیرند. با این وجود در محل کاخ، امکان ساخت و ساز مسکونی به هیچ وجه وجود ندارد. این بنا جزو میراث فرهنگی و چهار بنایی است که بنیاد رایت آن‌ها را  ساخته است.
وی گفت: در دیوان عدالت اداری دفاع کردیم که کاخ شمس باید میراثی باقی بماند. حکم اولیه دیوان هم به نفع ما صادر شد ولی امکان ۲۰ روز تقاضای اعتراض دارد که از این مدت زمان، یک هفته دیگر باقی مانده است. امیدواریم که حکم دوم نیز به نفع  ما صادر شود. اگر در آینده زمین مناسب نتوانیم پیدا کنیم در آن صورت کاخ شمس را به عنوان موزه استان البرز معرفی خواهیم کرد اما این موضوع به بررسی بیشتر نیاز دارد.
میرچی گفت: مرمت این کاخ بین ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه لازم دارد. اما تا زمانی که سند کاخ به میراث فرهنگی منتقل نشود، ما در آنجا هزینه ای نمی‌کنیم بعد از اینکه سند به نام ما شد این کاخ را مرمت می کنیم.
نقاشی دیواری کاخ سلیمانیه کرج
میرچی همچنین درباره کاخ سلیمانیه نیز بیان کرد: کاخ سلیمانیه کرج اواخر اردیبهشت ماه افتتاح می‌شود. اکنون در حال گذراندن آخرین مراحل مرمت است و به زودی به کاخ موزه تبدیل می‌شود.
وی درباره کاخ شهرستانک نیز گفت: کاخ شهرستانک توسط صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی به مزایده گذاشت و بخش خصوصی با حدود ۸ میلیارد تومان آن را خرید و کار مرمت را آغاز کرده قرار است این کاخ به مرکز اقامتی و گردشگری تبدیل شود.
میرچی با اشاره به اینکه تبدیل کاخ گچسر به مرکز اقامتی نیز متوقف شده گفت: این کاخ توسط بنیاد مستضعفان به بخش خصوصی واگذار شده و بخش خصوصی بدون مجوز میراث فرهنگی آن را به سوئیت تبدیل کرده است این کار آن‌ها غیر قانونی بوده است بنابراین تا زمان صدور مجوز توسط سازمان میراث فرهنگی کاربری اقامتی برای این کاخ منتفی است. اما بخش خصوصی همچنان می تواند بخش هتل را مرمت و از آن به عنوان هتل استفاده کند.