صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

امضای تفاهم نامه ای برای حراست از میراث فرهنگی کشور

تفاهم نامه همکاری سه جانبه میان معاونت میراث فرهنگی، پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و مرکز بین المللی مطالعه حفظ و مرمت اموال فرهنگی (ایکروم) با هدف تقویت، حمایت و حراست از میراث فرهنگی کشور امضا شد.
این تفاهم نامه در راستای همکاری های پیشین میان سه نهاد در سازمان دهی و برنامه های آموزشی در حوزه حفاظت و مرمت میراث فرهنگی در ایران و منطقه با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، استفانو دی کارو مدیرکل ایکروم به امضا رسید. 
این درحالی است که تبدیل کردن ایران به مرکزی برای آموزش کارشناسان و ذینفعان حوزه میراث فرهنگی منطقه از دیگر اهداف این تفاهم نامه بود. 
مرکز بین المللی ایکروم در سال 1335 توسط سازمان یونسکو ایجاد و مقر اصلی آن از سال 1959 تاکنون در شهر رم پایتخت ایتالیا است. ایکروم با 134 کشور عضو، به حفاظت و مرمت اموال منقول و غیرمنقول میراث فرهنگی در سراسر جهان می پردازد.
مرکز بین المللی ایکروم موظف است تا از طریق شیوه های بدیع، توسعه یافته و ساده به حمایت و حفاظت از میراث فرهنگی جهان بپردازد و هدف از تاسیس آن، حفاظت از میراث فرهنگی جهان با کمک آموزش، اطلاع رسانی، پژوهش، همکاری و برنامه های حمایتی و افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت و ظرافت مواریث فرهنگی است.
طالبیان درباره تفاهم نامه امضاشده گفت: این تفاهم نامه با هدف تقویت، حمایت و حراست از میراث فرهنگی به عنوان یک بخش تفکیک ناپذیر توسعه پایدار به امضا رسیده است. 
وی افزود: به موجب این تفاهم نامه طرفین در حوزه های میراث فرهنگی و توسعه پایدار، حمایت از میراث طبیعی و فرهنگی جهانی، حمایت از اموال فرهنگی در صورت بروز حادثه، حفاظت سنگ، تقویت نقش موزه ها و مجموعه های آنها، حمایت از میراث، در جهان متمایل به شهرنشینی امروز، پاسداری و صیانت از میراث فرهنگی ناملموس و حمایت از میراث فرهنگی زیرآب با یکدیگر همکاری خواهند داشت. 
به گفته طالبیان، انتظار می رود فعالیت های تفاهم شده به فرصت های آموزش عالی و توسعه حرفه ای برای حفاظت و مدیریت میراث فرهنگی، فرصت های آموزش عالی و توسعه حرفه ای به منظور ارتقای نقش میراث در توسعه پایدار از جمله در زمینه ترویج گردشگری و گفت و گوی میان فرهنگی در محوطه های میراث جهانی و سایر محوطه ها منجر شود. 
وی به فرصت های آموزش عالی و توسعه حرفه ای اشاره کرد و افزود: فرصت های آموزش عالی و توسعه حرفه ای در راستای تقویت مدیریت خطر و حفاظت پیشگیرانه در مجموعه موزه ای، تقویت باستان شناسی پیشگیرانه برای توسعه پایدار، ترویج رهیافت منظر با هدف پشتیبانی از برنامه هایی که خلا میان میراث فرهنگی و میراث طبیعی را پرمی کند و افزایش آگاهی در مورد مشکلات حفاظت شهری از دیگر نتایج مورد انتظار فعالیت های این تفاهم نامه به شمار می رود که لازم است در دستورکار قرار گیرد.