صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم پاسداشت و جایزه افضلی‌پور:

دانشگاه‌ می‌تواند سرآغاز پیوند میان «دانش» و «اقتصاد» باشد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: از آن‌جایی‌که اقتصاد امروز بیش از هرچیز نیازمند دانش، خلاقیت و نوآوری است، دانشگاه‌ها می‌توانند...
 سرآغاز پیوند اثرگذار میان دانش و اقتصاد باشند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین دوازدهمین دوره گرامی‌داشت علیرضا افضلی‌پور و ششمین جایزه علی افضلی‌پور در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد با تاکید بر نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها به عنوان نقطه اغاز پیشرفت در تمامی زمینه‌ها اظهار کرد: دانشگاه به عنوان نقطه سرآغاز پیشرفت در تمامی زمینه‌ها از جمله اقتصاد باید نقش‌آفرینی کند و از آن‌جایی‌که اقتصاد امروز بیش از هرچیز نیازمند دانش، خلاقیت و نوآوری است، دانشگاه‌ها می‌توانند سرآغاز پیوند اثرگذار میان دانش و اقتصاد باشند.
ستاری، تحول اقتصاد کشور را مستلزم توجه به ظرفیت و نقش دانشگاه‌ها در این حوزه دانست و گفت: بسیاری از کسب و کارهایی که این روزها موفق عمل کرده و ارزش‌های میلیون دلاری یافته‌اند، از دل دانشگاه‌ها برآمده و توانسته‌اند با نوآوری و نگاهی تازه ساختارهای سنتی پیشین را به چالش بکشند.
رییس بنیاد ملی نخبگان، باتاکید بر این‌که ایران به‌عنوان کشوری با هزاران سال سابقه کارآفرینی ، نوآوری و برتری نباید 5 میلیون دانشجو را به دید تهدید بنگرد، افزود: از اساس رسالت دانشگاه تربیت دانشجویانی بوده است که هریک بتوانند باری از روی دوش کشورشان بردارند و پایه‌ای برای اقتصاد و کارآفرینی باشند، چراکه دوران تکیه به منابع  زیرزمینی به منظور حرکت چرخ‌های اقتصاد به سر آمده است.
ستاری،  اقتصاد دانش‌بنیان را راه‌کار شکوفایی توانمندی‌های نیروی انسانی برآمده از دل دانشگاه‌ها و به کار بستن در عرصه کارآفرینی و اقتصاد دانست و گفت: دانشگاه‌ها برای تحول در بخش‌های گوناگون کشور و تحول در اقتصاد کشور، باید در نگرش خود به مفاهیم بنیادین و پایه‌ای تغییر ایجاد کنند.
وی با بیان این‌که دانشگاه‌های به اصطلاح کارآفرین جزء جدانشدنی جامعه و اقتصاد هستند، گفت: نمی‌توان مرزبندی میان دانشگاه و جامعه، تحول اقتصادی و شکوفایی خلاقیت را از دانشجو و دانشگاه انتظار داشت و باید مرزها نه تنها بین دانشگاه و جامعه بلکه میان رشته‌ها دانشگاهی نیز برداشته شود.

وی ادامه داد: آینده دانشگاه‌ها و نمود نقش آن‌ها در اقتصاد، پروژه‌های میان رشته‌ای پژوهشی و فناورانه است و علوم شناختی به عنوان یکی از نمونه‌های بارز فناوری‌های میان رشته‌ای، از مهندسی تا علوم انسانی را گرد هم آورده است، بنابراین می‌بایست با ایجاد نقش‌آفرینی بخش خصوصی در پژوهش‌های تجاری و ایجاد بستر مساعد تعامل میان علوم و فناوری‌ها به سوی اقتصاد دانش‌ببنیان حرکت کرد.
ستاری، قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را گامی برای ایجاد این فضا عنوان کرد و گفت: ماهیت دانشگاه‌ها، حل مشکل جامعه به واسطه کارآفرینی و فعالیت فناورانه بوده است و نگاه دولت در اجرایی‌ساختن قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز رفع موانع و ایجاد فضایی برای به ثمر نشستن خلاقت و نوآوری و تنفس این گونه کسب و کارهاست که اکنون با رشد بیش از یک‌هزار استارت‌آپ از دل دانشگاه‌ها یک گام به واقعیت نزدیک‌تر شده است.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به گشایش و آغاز فعالیت مرکز ملی تکثیر، پرورش و نگهداری حیوانات آزمایشگاهی به همت ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی در راستای ایجاد فرهنگ جدید کارآفرینی و نوآوری بر مبنای زیست‌بوم آن اشاره و ابراز کرد: این مرکز با اندیشه‌ی ایجاد تعامل و ارتباط اثرگذار میان دانشگاه و حوزه‌های علمی و فناوری گوناگون ایجاد شده است و بنا دارد فرصتی برای بروز نوآوری و خلاقیت دانشگاهیان در قالب پژوهش‌های کاربردی و پایه باشد.
ستاری در ادامه سفر به کرمان، با همراهی علی وطنی معاون توسعه فناوری، علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع و امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی از بخش‌های مختلف این مرکز دیدن کرد.