صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

آخرین وضعیت توریست‌های حادثه‌دیده آلمانی

گردشگران جان‌باخته، زوج بودند

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس گفت: حال بالینی گردشگران آلمانی حادثه‌دیده در تصادف روز دوشنبه شیراز خوب است
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس گفت: حال بالینی گردشگران آلمانی حادثه‌دیده در تصادف روز دوشنبه شیراز خوب است و ۸ تن آن‌ها از بیمارستان ترخیص شده‌اند و همه آن‌ها فردا (چهارشنبه) به کشورشان بازمی‌گردند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازایسنا ،  مصیب امیری اظهار کرد: بر اثر واژگونی یک دستگاه میدل باس حامل گردشگران آلمانی در جاده پاسارگاد ـ مرودشت، متاسفانه یک زوج آلمانی جان باختند و ۱۶ سرنشین دیگر آن مصدوم شدند. راهنمای گروه به دلیل وخامت اوضاع جسمانی با بالگرد به بیمارستانی در شیراز منتقل شد که خوشبختانه هم‌اکنون هوشیاری خود را بدست آورده است.
وی اضافه کرد: سه گردشگر آلمانی نیز در این سانحه دچار شکستگی شده بودند که شب گذشته (دوشنبه) پس از انجام مراحل اولیه پزشکی در بیمارستان مرودشت، برای تکمیل درمان به بیمارستانی در شیراز منتقل شدند.
او که از شب گذشته چندین نوبت برای رسیدگی به وضعیت مصدومان در بیمارستان مرودشت حاضر شده، درباره وضعیت سایر گردشگران آسیب دیده در این سانحه، ‌توضیح داد: تا ظهر امروز - سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت‌ - ۱۰ گردشگر آلمانی پس از مداوا ترخیص شدند. دو تن دیگر از این گردشگران به دلیل شکستگی و سن بالا به مراقبت ویژه‌ نیاز داشتند که ترجیح داده شد بیشتر در بیمارستان بمانند، احتمالا آن‌ها هم تا فردا مرخص شوند، چون طبق گزارش پزشک، مشکل خاصی ندارند.
به گفته امیری، شیراز آخرین مقصد این گردشگران آلمانی در ایران بود و سفر آن‌ها فردا شب به پایان می‌رسد. برای همین مصدومان آن حادثه به شیراز منتقل شدند تا با تکمیل مراحل درمانی، راحت‌تر به کشورشان بازگردند.
وی اضافه کرد: تمام دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی و فرمانداری برای پیگیری وضعیت این گردشگران همراهی لازم و همکاری کردند و هر کاری از دست‌مان برمی‌آمد انجام دادیم تا آن‌ها با این خاطره تلخ، سفرشان را در ایران پایان نبرند. مدیر آژانس مجری این تور و نماینده سفارت آلمان در ایران نیز به محض اطلاع از حادثه در بیمارستان مرودشت حاضر شدند و پیگیر وضعیت این گردشگران و زوج درگذشته بودند. مراحل قانونی برای انتقال دو گردشگر آلمانی که در این حادثه جان باختند نیز درحال انجام است.
 
 
دو تن از گردشگران آلمانی پیش از ترخیص
حمیدرضا اسلامی ـ سرپرست راهنمایان آلمانی زبان در جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ـ نیز که برای پیگیری وضعیت این گردشگران در بیمارستان مرودشت حاضر شده بود، به ایسنا، گفت:‌ خوشبختانه حال گردشگران مصدوم رو به بهبودی است و مشکل خاصی وجود ندارد. چند راهنمای آلمانی زبان نیز در بیمارستان‌های شیراز و مرودشت، این مصدومان را همراهی می‌کنند تا با توجه به زبان آلمانی آن‌ها به نیازشان رسیدگی شود.
 
او عامل انسانی را در بروز این سانحه تاثیرگذار دانست، اما در عین حال کیفیت خودروی استفاده شده را در این تور زیر سوال برد و اظهار کرد: بارها از آژانس‌ها خواسته شده از این مدل ماشین چینی در تورها استفاده نشود، اما متاسفانه به خاطر شرایط اقتصادی و گرانی خدمات، برخی به این کار دست می‌زنند، درحالیکه این میدل باس‌ها به هیچ‌وجه مناسب تور نیستند و اصلا ایمنی بالایی ندارند.
 
وی اضافه کرد: سرنشینان این میدل‌باس نیز در قوع این حادثه کم خطار کار نبودند، چرا که اگر کمربندشان را بسته بودند این اتفاق رخ نمی‌داد و یا دست‌کم جان آن زوج آلمانی گرفته نمی‌شد.
 
اسلامی همچنین گفت: اگر کنترل دستگاه‌های ناظری مثل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و پلیس وجود داشت، شاهد این اتفاق نبودیم. مطمئنا و به تجربه، پلیس در گزارشی که از این سانحه تهیه می‌کند به کیفیت پایین وسیله نقلیه مورد استفاده در این تور اشاره خواهد کرد، اما سوال این است چه کسی مجوز تردد این وسایل را در جاده‌ها صادر می‌کند؟
 
او بیان کرد: با احترام به همه دستگاه‌های ناظر، اما اگر پلیس با نفوذ و اقتداری که دارد نظارت کافی بر وسایل نقلیه عمومی داشته باشد و مانع تردد خودروهای بی‌کیفیت شود، دیگر چنین حواث تلخی رخ نمی‌دهد.
 
روز دوشنبه یک دستگاه میدل‌باس با ۱۸ سرنشین که ۱۶ تن آن‌ها گردشگران آلمانی بودند به دلیل لغزندگی جاده، واژگون شد که در پی این سانحه، یک زوج آلمانی جان باختند و ۱۶ تن دیگر مصدوم شدند.