صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان فارس:

سازمان نظام مهندسی استان فارس توجه جدی به مقوله آموزش و پایلوت آموزشی دارد

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس می‌گوید: آشنایی هرچه بیشتر مهندسان جوان با روش‌های نوین آموزش و بهره‌گیری عملی...

 از تجارب اساتید حرفه معماری هدف سومین مسابقه طراحی و ساخت قوام‌الدین شیرازی است که در قالب برنامه "طرح و ساخت"بروز پیدا کرده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با توجه به برگزاری سومین مسابقه طراحی و ساخت قوام الدین شیرازی که از اول تا ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ در شهر شیراز با همت سازمان نظام مهندسی استان فارس در حال برگزاری است و اهمیت برپایی این مسابقه در یکی از مهمترین خیابان‌های این شهر، گفت و گویی با غلام‌رضا نامورچی رئیس نظام مهندسی استان فارس و  در خصوص چگونگی و لزوم برگزاری این مسابقه معماری را جویا شدیم.
دلیل برگزاری سومین دوره مسابقه طراحی و ساخت قو‌ام‌الدین شیرزای چیست؟
با توجه به برگزاری موفقیت‌آمیز دو دوره کارگاه مسابقه قوام‌الدین طی سالهای ۱۳۹۴و۱۳۹۵ در اردیبهشت‌ماه در محوطه جلوخان باغ عنیف آباد که پیامد آن نام گذاری این جلوخان به نام"گذر قوام‌الدین شیرازی"و تبدیل شدن آن به یک فضای شهری بود. شورای سیاست‌گذاری سومین دوره این کارگاه مسابقه با برنامه‌ریزی بلندمدت از مهرماه ۱۳۹۵جلسات خود را آغاز و پس از بررسی پیشنهادات مختلف مهران داوری را به عنوان کیوریتور یا نمایشگاه گردان سومین دوره برگزید.
آیا در کنار سازمان نظام مهندسی فارس سایر ارگان‌ها نیز در برگزاری این مسابقه هکاری داشته‌اند و این همکاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
این رویداد که هرساله به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس برگزار می گردد و  این بار همانند دو دوره گذشته با همدلی و همراهی بخش عمده ای از ارگان ها و سازمان‌های شهری شیراز آغاز به کار نمود و شورای شهر و شهرداری شیراز به همراه دفتر فنی استانداری فارس، حوزه هنری استان فارس، سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان فارس و دانشکده هنر معماری دانشگاه شیراز و دانشگاه آزاد شیراز و سایر دانشکده‌های معماری شیراز و...همگی دست یاری داده تا این بزرگترین رویداد معماری منطقه بار دیگر رقم بخورد همچنین حمایت بخش خصوصی از این برنامه بسیار قابل‌توجه و تقدیر است.
با توجه به برگزاری سومین دوره این مسابقه طراحی و معماری، ویژگی امسال با سال‌های گذشته در چه مواردی است؟
در این دوره که به مدت ۱۲ روز از ابتدای اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶در دو بخش آتلیه و کارگاه برگزار می‌شود هشت نفر از مهندسان شناخته شده کشور برگزیده شده و با تشکیل گروه‌های ۱۵تا ۱۸نفره از متقاضیان علاقمند به طراحی و ساخت هشت اثر در گذر قوام پرداختند. همچنین در کنار این رویداد هر روز یک سخنرانی در مورد مبحث مختلف شهری و معماری برگزار و پس از آن با حضور معماران و مسئولان شهری پانل‌های تخصصی برگزار می‌شود. نمایش فیلم‌های مرتبط با مقوله معماری یکی دیگر از فعالیت‌های جنبی این رویداد است. در پایان این فستیوال جایزه ویژه هیات‌داوران به پروژه منتخب هیات داوری و یک جایزه به پروژه منتخب نظر مردمی اهدا خواهد شد.
در پایان به طور کلی هدف از برگزاری این مسابقه چیست؟
هدف اصلی این برنامه که توسط گروه تخصصی معماری و کمیته آموزش سازمان برنامه ریزی شده است، آشنایی هرچه بیشتر مهندسان جوان با روش‌های نوین آموزش و بهره‌گیری عملی از تجارب اساتید حرفه معماری است که در قالب  برنامه "طرح و ساخت"بروز پیدا کرده است. همچنین استان فارس به عنوان متولی طرح پایلوت آموزش مهندسان برنامه جامعی را برای فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های مهندسی کشور قبل از ورود به حرفه در دست اجراء دارد که یکی از مهمترین اهداف آن تکیه برآموزش‌های عملی و کاربردی و جایگزین شدن آن به جای آموزش‌های تئوری متداول در سطح کشور است.   رخدادهای این چنینی گواهی است بر توان مهندسان و اساتید جوان و سنگ محک جدی برای فارغ التحصیلان رشته های مهندسی و معماری است. امسال نیز همانند سه دو دوره گذشته آقایان مهندسان امیرحسین جمشیدی، عبدالوهاب زنگنه و مهدی چیروی به ترتیب طی احکامی از سوی سازمان به عنوان دبیر شورای سیاسگذاری، دبیر کارگاه مسابقه و دبیر اجرایی عهده دار مسئولیت برگزاری این رویداد بودند که تعداد بیش از ۵۰ نفر از مهندسان و دانشجویان معماری به همراه کادر اجرایی و اداری سازمان آنان را در انجام این امر یاری می‌کردند. طی سالهای اخیر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس به دور از هیاهوهای معمول سعی داشته که با تکیه بر داشته‌های ارزشمندخود جایگاه ویژه خود را در کشور ارتقاء داده و توجه جدی به مقوله آموزش که اولین و مهمترین وظیفه و رسالت سازمان‌های نظام مهندسی است داشته باشد. وظیفه‌ای که متاسفانه بسیار مغفول مانده و امروز یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های سازمان نظام مهندسی استان فارس است و همین امر باعث شده وظیفه تهیه طرح جامع آموزش مهندسان کشور با تکیه بر توان و تخصص موجود در استان فارس به این سازمان سپرده شود. امید است که رویدادهای این چنین که درنوع خود در کشور بی سابقه است باهم راهی و همدلی تمام دست اندرکاران استمداد داشته تا بتوانیم به جای هیجان‌های کاذب و جو زدگی از اتفاق‌های لحظه‌ای عبور کرده و با برنامه‌ریزی بلندمدت راه آموزش و ارتقاء سطح دانش مهندسی را با علم و آگاهی طی کنیم.