صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

صادرات زعفران در سال 96 چگونه پیش می‌رود؟

صادرات زعفران می‌تواند با رشد 15 درصدی همراه شود

طی دوازده ماه سال گذشته ۱۷۲ تن و ۶۰ کیلو زعفران به ارزش بالغ‌بر ۲۴۶ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۳۲۸ میلیون دلار به 47 کشور دنیا صادر شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از سایت خبری اتاق تهران، حالا سال جدید شروع‌شده و انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری هم در پیش است. غلامرضا میری رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفراندرباره پیش‌بینی سال 96 صادرات زعفران بیان کرد: انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و نمی‌دانیم چه دولتی بر سرکار می‌آید. اگر دولت تدبیر و امید بر سرکار بماند، تکلیف اقتصاد مشخص است و زیرساخت‌ها هم آماده است، اما اگر دولتی جدید انتخاب شود، حدود 6 ماه طول می‌کشد تا برنامه‌های اقتصادی‌اش مشخص است.
به گفته میری، باوجود هر دولتی، صادرات زعفران سعی می‌کند روال طبیعی خود را ادامه دهد. او ادامه داد: اما برای برنامه‌ریزی‌های بیشتر به چشم‌انداز نیاز داریم. صادرکنندگان زعفران سعی می‌کنند که بازارهای جدیدی به دست آورند. اما به‌هرحال اگر دولت تدبیر و امید برسر کار بماند، صادرات زعفران نسبت به سال گذشته حتماً با رشد 10 تا 15 درصدی همراه خواهد بود. چراکه طی 4 سال گذشته زیرساخت‌های لازم ایجادشده است.
میری همچنین ادامه داد: در طول 4 سال دولت یازدهم، کمک‌های زیادی به صادرات زعفران انجام شد و موانع زیادی که میراث دولت نهم و دهم بود، از میان برداشته شد.
میری در بیان موانع صادرات زعفران در دولت نهم و دهم گفت: در آن سال‌ها، گفته‌شده بود که صادرکننده زعفران حتماً باید کد ملی کشاورز را به دارایی اعلام کند، این در حالی بود که کشاورزان حاضر نبودند کدملی بدهند، درنتیجه این اقدام دفاتر صادرکنندگان رد می‌شد و به آنها جریمه تعلق می‌گرفت. از طرف دیگر، دارایی از صادرکنندگان تعهد می‌گرفت که ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانند، این در حالی بود که آن زمان دولت هم توانایی واردکردن ارز به کشور را نداشت. در این مورد هم دفاتر صادرکنندگان رد می‌شد و بازهم جریمه می‌شدند. همچنین در دولت نهم و دهم گفته می‌شد صادرکنندگان باید تسعیر ارز پرداخت کنند. این موارد در دولت یازدهم حل و موانع برداشته شد. حتی مالیات بر ارزش‌افزوده هم حذف شد.
میری تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین موانع صادرات زعفران در دولت هشتم و نهم عوارض 5 درصدی برای صادرات زعفران بود که در دولت یازدهم این عوارض لغو شد.
به گفته میری، دولت یازدهم، فرصت‌های خوبی در اختیار صادرکنندگان قرار داد. او همچنین ادامه داد: البته مسایلی هم وجود داشت که عملیاتی نشد. اما درواقع اگر قرار باشد منصفانه نگاه کرد، دولت توانایی انجام بعضی اقدامات را هم نداشت. بارها با مسئولان صحبت کردیم و آنها هم قول دادند درصورتی‌که تأمین منابع صورت بگیرد، جوایز صادرات پرداخت خواهد شد، اما تا به الان این جوایز پرداخت‌نشده است. به‌هرحال نباید فراموش کرد که دولت یازدهم، دولتی بدهکار تحویل گرفت و توانایی لازم را ندارد که ما هم توقع داشته باشیم.
بر اساس صحبت‌های این صادرکننده زعفران، در دولت تدبیر و امید قدم‌های خوبی برای صادرات حداقل در زمینه زعفران برداشته شد. اما به گفته او اگر تشویق‌هایی که در دولت‌های قبل از دولت نهم و دهم به صادرکنندگان اعطا می‌شد، ادامه پیدا می‌کرد می‌توانستیم به بازارهای جدیدتری ورود پیدا کنیم و صادرات را افزایش دهیم.