صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

به بهانه سومین سال خاموشی ساز محمدرضا لطفی

تاری که از پود فرهنگ رفت

حالا سه سال است که موسیقی ایران خالی از نوای تار لطفی است، آهنگسازی که ردش را می شود در مهم ترین آثار موسیقی ایرانی شنید.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از جام جم آنلاین محمدرضا لطفی، استاد تار، صبح روز جمعه، ۱۲ اردیبهشت‌ به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در بیمارستان پارس تهران در ۶۸ سالگی در گذشت.
محمدرضا شجریان در پیام تسلیتی نوشت:‌او تمام زندگی‌اش تلاش و دقت و وسواس در موسیقی نژاده و ردیف بجامانده از میراث‌داران موسیقی کهن و آموزش به شاگردان بود. دستی توانا در نواختن و فکری سنتی در اصالت تاریخی آهنگ و نغمه، با حال و هوا و شور و شیدایی خاص خود داشت.
مسعود شعاری،‌ آهنگساز،‌ سه تارنواز و از شاگردان لطفی گفت:‌ او شاگردی برومند و دوامی را کرده بود و به حفظ اصالت ها اعتقاد داشت. با این حال در دوره ای توانست موسیقی ای به وجود بیاورد که از تحرک ویژه ای برخوردار بود.
محمدرضا لطفی از دو استاد سنتی و مدرن یعنی نورعلی خان برومند و محمد تقی مسعودیه درس گرفت و بعد در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ملی به کار پرداخت
حسین علیزاده و محمدرضا لطفی از بنیانگذاران گروه هنری چاووش در اوایل انقلاب ایران بودند.
مجموعا ۱۲ آلبوم تحت عنوان چاووش به بازار موسیقی عرضه شد. چاووش‌های ۲، ۳ ، ۴ ، ۶ ، ۷ ، ۸ به نوعی به فضای موسیقی دوران انقلاب و روزهای پرتلاطم آن ارتباط دارد.
مراسم تشییع محمدرضا لطفی در تهران برگزار شد و پس از آن او در زادگاهش گرگان به خاک سپرده شد.​