صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

امید نعمتی، موسس «هدیه من» از فعالیت‌های این استارت آپ می‌گوید

ایده، برگ برنده است

امروزه تعداد فروشگاه‌ها و کسب‌وکار‌های اینترنتی رو به افزایش است که باعث سخت شدن رقابت در این زمینه شده‌
محمد جوادی‌قاضیانی
 
امروزه تعداد فروشگاه‌ها و کسب‌وکار‌های اینترنتی رو به افزایش است که باعث سخت شدن رقابت در این زمینه شده‌ و اگر کسی قصد تاسیس یک فروشگاه اینترنتی را داشته باشد، باید تلاش بسیار زیادی را برای مطرح شدن کند زیرا فروشگاه‌های زیادی در این زمینه داریم و بسیاری از این فروشگاه‌های موجود به نقطه‌ای رسیده‌اند که رسیدن به آن نقطه برای کسی که به تازگی قصد ورود به این حوزه را داشته باشد، بسیار دشوار است و احتمالا این رسیدن بدون سرمایه زیاد قابل تحقق نخواهد بود، اما می‌توان با تمرکز بر حوزه‌هایی که فروشگاه‌های اینترنتی موجود وارد آنها نشده‌اند، این مساله را برطرف کرد و در زمینه فروشگاه‌های اینترنتی مطرح شد. استارت‌آپ «هدیه من» یکی از این فروشگاه‌هاست که کار را از یک حوزه تخصصی که البته نیاز هم به آن بوده، شروع کرده است و رو به جلو می‌رود. امید نعمتی دارای مدرک بازی‌های رایانه‌ای از کشور مالزی و دانشجوی کارشناسی مدیریت کسب‌وکار در ایران، موسس این استارت‌آپ است و در گفتگو با «کسب‌وکار» از ایده کار و آینده‌ای که برای «هدیه من» ترسیم کرده است، می‌گوید.
 
  ایده « هدیه من » چطور به ذهن‌تان رسید و از کجا کار را شروع کردید؟
سال 93 بود که با شرکت آواتک آشنا شدم که این آشنایی نقطه شروع من بود و منجر به شناخت من از سیستم استارت‌آپ و فعالیت‌های اینچنینی شد. با شناخت تکنولوژی و زمینه فعالیت مردم به این نتیجه رسیدم که در آینده بسیاری از فعالیت‌های ما به صورت اینترنتی خواهد بود و خیلی علاقه‌مند بودم که در حوزه فروشگاه اینترنتی فعالیتی داشته باشم. 
با توجه به شرکت‌های زیادی که در این زمینه هستند، مطالعه کردیم و دیدیم که چه دسته‌بندی‌های زیادی در این زمینه وجود دارد و تصمیم گرفتم که به صورت تخصصی وارد حوزه فروش گل شوم. من با انتخاب این محصول توانستم نظر بازخورد‌دهندگان خود را جلب کنم و اکنون یک سال است که کارهای‌مان سیر صعودی دارد و رو به جلو در حرکت هستیم. 
 
  چرا گل را انتخاب کردید؟
خیلی علاقه‌مند به تاسیس فروشگاه اینترنتی بودم، ولی محصولات تکراری بودند و من به دنبال محصولی بودم که به آن نیاز باشد و در فروشگاه‌های اینترنتی دیگر موجود نباشد. 
داستان اینکه چرا گل را انتخاب کردم، بسیار جالب است که حتی در اپلیکیشن‌مان در کافه بازار هم این داستان را روایت کرده‌ام. یادم هست که روز تولد مادرم بود و من تا آخر شب هنوز هدیه‌ای را تهیه نکرده بودم و وقت کمی هم برای این کار داشتم و برای من وجهه خوبی هم نداشت که هدیه‌ای را تهیه نکرده باشم. 
با یکی از دوستانم صحبت‌کردم و دنبال راهکار گشتم و ایشان به من پیشنهاد داد که کسی را می‌شناسد که می‌تواند برای من گلی را ارسال کند و من قبول کردم و زنگ زدم و سفارش را انجام دادم. وقتی به خانه رسیدم، دیدم که سبد گل قبل از رسیدن من به دست مادرم رسیده و بسیار جو جالبی را به وجود آورده بود و دقیقا همین جا بود که به این ایده رسیدم که بتوانیم کاری را در این زمینه انجام بدهیم که راحت‌تر این فروش را داشته باشیم و ایده «هدیه من» به ذهنم رسید و بعد این ماجرا با تعدادی از دوستانم صحبت‌های غیرمستقیم داشتم و با یک‌سری از پرسشنامه‌ها نظرات مشتریان را جمع‌آوری کردم و با استفاده از این نظرات و پیشنهاد‌ها اپلیکیشن هدیه من را راه‌اندازی کردم. 
 
  «هدیه من» فقط گل ارائه می‌دهد؟
اول با گل شروع کردیم و کم‌کم هدیه‌های مختلف را به فروشگاه‌مان اضافه کردیم و با توجه به مناسبت‌ها و اشخاص پکیج‌های مختلف هدیه را به مشتریان‌مان ارائه می‌دهیم. به نظر من خرید اینترنتی برای خود انسان و یک شخص دیگر بسیار متفاوت است و باید بدانید شخصی که قرار است به آن هدیه بدهید، چه شخصیتی دارد و چه هدیه‌ای را می‌پسندد. یعنی ما در تولید محتوای‌مان، محتوایی را ارائه می‌دهیم که حاصل شناخت نیاز‌های کاربران است و ما این نیاز‌ها را به صورت پکیج در می‌آوریم و به کاربران کمک می‌کنیم که هدیه خود را به درستی انتخاب کنند.
 
  چه تدبیری برای سالم ماندن گل‌ها اندیشیده‌اید؟
ما گل‌ها را در کپسول‌های خاصی ارسال می‌کنیم که تا 10روز سالم می‌مانند. 
 
  تمایزتان با فروشگاه‌های اینترنتی دیگر در چیست؟
ما مسیرمان یکی است و ممکن است محصولات‌مان متفاوت باشد. محصولاتی که ارائه می‌دهیم همه از تولیدات داخلی کشور هستند. مثلا در قسمت زنانه همه شال‌ها، کیف‌ها، روسری‌ها و جواهرات همه از تولیدات داخل کشور هستند. نخستین ترجیح و تمرکز ما محصولات تولید داخل هستند و در این زمینه به میزانی بازار داخلی گسترده و غنی است که جای محصولات خارجی چه در بحث پوشاک، جواهرات و... خالی نیست. 
مطمئنا استارت‌آپ‌ها در شروع کار با مسائلی روبه‌رو می‌شوند که روند را برای آنها کند می‌کند و احتمالا «هدیه من» هم از این قاعده مستثنا نبوده است. 
دقیقا، ما روزی که «هدیه من» را راه‌اندازی کردیم تمرکزمان روی گل بود و با گل شروع کردیم. برای همین با تامین‌کنندگان مختلف در شهر‌های کشور به مذاکره می‌پرداختیم و نخستین مشکلی که در این زمینه مانع ما می‌شد بی‌اطلاعی آنها از اپلیکیشن بود و این مساله، کار را برای ما بسیار دشوار می‌کرد. یا تعدادی از دوستان هم می‌گفتند که تمایل به همکاری با ما ندارند و این باعث شد که بحث ارسال گل را به صورت محدود بتوانیم داشته باشیم و فقط بتوانیم در تهران ارائه خدمت کنیم. ولی وقتی زمان گذشت و کمی بحث‌های اپلیکیشنی جا افتاد، تماس‌هایی هم از شهر‌های مختلف داشتیم که باعث شد توزیع گل را در شهر‌های دیگر هم داشته باشیم و روز به روز آن را گسترش دهیم. 
یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که داشتیم ترامپ بود. وقتی ترامپ انتخاب شد دقیقا با نقطه عطف ما برای تولید اپلیکیشن آیفون همراه بود و همان زمانی که قرار بود اپلیکیشن آیفون‌مان را منتشر کنیم، مصادف شد با تحریم‌های اجرایی اپلیکیشن‌های آیفونی و سیستم بانکی ما را نپذیرفتند. البته نسخه‌های قبلی آیفون ما موجود است ولی آن نسخه‌ای که بیاید و در اپ‌استور قرار بگیرد به مشکل برخورد و چیزی حدود 75 درصد مشتریان ما نمی‌توانند اپلیکیشن کامل ما را ببینند و دارندگان آیفون فقط می‌توانند از نسخه 2 ما استفاده کنند و امیدواریم که این مساله برطرف شود. البته خیلی از اپلیکیشن‌های بزرگ ایران هم این مشکل را دارند و به دنبال راه‌حل این مساله هستند. 
 
  معرفی هدیه من را به چه صورت انجام می‌دهید؟ 
 ما هنوز وارد حوزه وب‌سایت نشده‌ایم و به زودی وب‌سایت‌مان را هم راه‌اندازی خواهیم کرد و در حال حاضر تبلیغات‌مان را در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهیم. البته از مکان‌های مختلف تماس داشتیم که بتوانیم تبلیغات گسترده‌تری را داشته باشیم ولی ما در شرایطی نبودیم که تبدیل به برند شویم و اول باید آمادگی آن را کاملا پیدا کنیم و بعد وارد تبلیغات گسترده‌تر شویم. 
در حال حاضر تمام تامین‌کننده‌هایی که در داخل کشور وجود دارند خودشان سیستم ارسال دارند و ما برای برند شدن باید بتوانیم ارسال‌های‌مان را سامان بدهیم و ارسال‌ها را خودمان انجام دهیم ولی فعلا ارسال‌ها را بر عهده خود تامین‌کنندگان گذاشته‌ایم. پس زمانی که این مسائل برطرف شد و آمادگی کامل را پیدا کردیم وارد فاز تبلیغاتی گسترده‌تری هم خواهیم شد. 
 
  از چه مدل‌های درآمدی استفاده می‌کنید؟
سیستم درآمدزایی به این صورت است که درصدی از فروش تامین‌کنندگان را داریم و یک سری از محصولات هم مثل پکیج‌های هدیه‌ای ما هستند که به صورت انحصاری فقط برای هدیه من ارائه می‌شوند و بخشی از درآمدمان هم از آنهاست. 
 
  یعنی در حال حاضر به درآمدزایی نرسیده‌اید؟
ما در حال جا انداختن و آگاهی دادن اپلیکیشن «هدیه من» هستیم و هنوز به فاز درآمدزایی اصلی وارد نشده‌ایم. 
 
  قیمت‌ها را بر چه اساسی انتخاب می‌کنید؟
قیمت‌های ما نسبت به بازار بیرون حدودا 35 درصد ارزان‌تر است و ارسال‌های ما هم به جز ارسال‌های خاص رایگان هستند. 
 
  ارسال‌ها را به چه شکل انجام می‌دهید؟
ارسال گل در داخل تهران رایگان و ارسال سایر محصولات‌مان به صورت سراسری رایگان است. 
 
  برای جوان‌هایی که ایده دارند، اما برای اجرایی کردن آن   سرمایه مادی و دانش فنی کافی را ندارند چه توصیه‌ای دارید؟
من سرمایه خیلی کمی داشتم و با سرمایه فنی کارم را شروع کردم، ولی واقعا بگویم که اگر کسی بخواهد این کار را انجام بدهد حتی می‌تواند بدون سرمایه فنی و با سرمایه اندک هم این کار را بکند و کاری را راه بیندازد و خود ایده مهم است. 
 
  بدون دانش فنی چطور می‌شود وارد اینگونه حوزه‌ها شد؟
نکته‌ای وجود دارد و آن اینکه خیلی از استارت‌آپ‌ها هستند که به استارت‌آپ‌های دیگر کمک می‌کنند. مثلا شرکتی بود که من با آنها آشنا شدم و وب‌سایتی داشتند که شما می‌توانستید در آن وب‌سایت با
 یک دانش حداقلی کدینگ، اپلیکیشن خود را بسازید و حتی در داخل ایران هم چنین وب‌سایت‌هایی را داریم که خدماتی اینگونه را ارائه می‌دهند. وب‌سایت‌هایی مثل پازلی یا اپ تو وجود دارند که به راحتی می‌توانید با آنها اپلیکیشن خود را بسازید و صاحب اپلیکیشن شوید. فقط ایده می‌تواند شما را کمک کند و ایده است که برگ برنده است. 
 
  چه برنامه‌ای برای آینده «هدیه من» دارید؟
من به این موضوع فکر کرده‌ام و ما می‌خواهیم بخشی از هدیه را در ایران به صورت پکیج‌های زیبایی که برای مناسبت‌ها تهیه شده‌اند داشته باشیم. پکیج‌های هدیه تولد، خواستگاری و... که بر مبنای نیاز و شناخت تهیه شده باشند و مشتری قادر باشد با شناخت کامل خرید کند. به عنوان مثال افراد متولد فروردین از یک‌سری رنگ‌ها خوش‌شان می‌آید و ما می‌آییم پکیج هدیه مثلا فروردینی‌ها را بر اساس شناختی که از آنها داریم، تهیه می‌کنیم و به ارائه آنها می‌پردازیم. ما در نظر داریم که تا 5 سال آینده به این هدف برسیم.