صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس سازمان توسعه تجارت :

واردات کالاهای اساسی در سال 95 کاهش یافت

2 پروژه تقویت صادرات و هدفمند کردن واردات برای تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی در سازمان توسعه تجارت تعریف شده بود که در هر 2 عرصه توفیقاتی حاصل شد.
 رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به پرسش ایرنا با اشاره به اینکه واردات کالاهای اساسی پارسال کاهش یافت، گفت: 2 پروژه تقویت صادرات و هدفمند کردن واردات برای تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی در سازمان توسعه تجارت تعریف شده بود که در هر 2 عرصه توفیقاتی حاصل شد.
 «مجتبی خسروتاج» امروز (دوشنبه) در پایان نشست خبری در پاسخ به ایرنا درباره اجرایی شدن برنامه های اقتصاد مقاومتی این سازمان تاکید کرد: با ابلاغ برنامه های اقتصاد مقاومتی، سعی شد تا با کنترل واردات و ارائه سیاست های مناسب تجاری از تولید داخلی حمایت شود. 
این مقام مسئول با مقایسه واردات برخی کالاهای اساسی در دو سال 1391 و 1395 ، خاطرنشان کرد: در سال 1391 بیش از یک میلیون و 600 هزارتن روغن خام نباتی به ارزش 2 میلیارد دلار وارد کشور شد، در حالی که این ارقام در سال 1395 به ترتیب به بیش از یک میلیون تن و 876 میلیون دلار کاهش یافت.
وی درباره واردات شکر گفت: در محصول شکر درسال 1391 به میزان یک میلیون و 680 هزار تن به ارزش بیش از یک میلیارد دلار واردات داشتیم، در حالی که این ارقام در سال 1395 به ترتیب به بیش از 666 هزار تن و به ارزش 319 میلیون دلار کاهش یافت.
خسروتاج ادامه داد: میزان و ارزش واردات برنج در سال 1391 به ترتیب یک میلیون و 280 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 300 میلیون دلار بود که این رقم در سال گذشته به 828 هزار تن و ارزش 681 میلیون دلار تقلیل یافت.
وی با اشاره به محصول گندم، تصریح کرد: در حالی که کشور در سال 1391 به میزان 6 میلیون و 700 هزارتن گندم به ارزش 2 میلیارد و 580 میلیون دلار وارد کرد ، این رقم در سال گذشته به یک میلیون و 440 هزار تن و به ارزش 367 میلیون دلار کاهش یافت.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در گوشت قرمز نیز واردات 117 هزار تنی به ارزش بیش از 644 میلیون دلاری در سال 1391 به 93 هزار تن و به ارزش 384 میلیون دلار درسال گذشته کاهش یافت.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به سیاست های تجاری صورت گرفته در حمایت از تولید داخلی و اشتغال در سال 1395 از تعیین حقوق گمرکی واردات کالا به کشور (تعرفه)، اجازه واردات برخی کالاها صرفا از طریق نمایندگی رسمی، اجازه واردات صرفا در صورت مشارکت و سرمایه گذاری مشترک با طرف های ایرانی و در بعضی از اقلام سرمایه ای، ممنوعیت خرید کالاهای خارجی مشابه تولیدات داخلی برای دستگاه های دولتی، اختصاص نرخ ارز گران قیمت (ارز آزاد) برای واردات بخشی از کالاهایی که تولید مشابه داخلی ندارند و اخذ مجوز واردات برای بعضی از کالاها (بطور عمده محصولات کشاورزی) یاد کرد. 
 
** ارزش 12 میلیارد دلاری قاچاق در سال 95
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره ادعای برخی نامزدهای انتخاباتی بر 25 میلیارد دلار قاچاق کالا در دولت یازدهم ، تصریح کرد: آمارها حاکی از کاهش قاچاق به 12 میلیارد دلار در سال گذشته است که از رقم 25 میلیارد دلاری سال های گذشته فاصله گرفته است. 
خسروتاج خاطرنشان کرد: آمار دقیق واردات کالای قاچاق و اقلام مربوطه به زودی از طریق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام خواهد شد. در مبارزه با قاچاق، باید رویکرد کشور افزایش هزینه قاچاق از طریق اعمال کنترل و نظارت در گمرکات رسمی، بنادر و مرزها باشد.
این مقام مسئول با اشاره به بالا بودن هزینه های تولید کالا در داخل، تصریح کرد: باید سیاست های تجاری، پولی، مالی و بانکی کشور تقویت کننده تولید داخل باشد؛ در حالی که افزایش تعرفه کالاها افزایش قاچاق را به دنبال خواهد داشت.
 
** نه، به احیای وزارت بازرگانی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین هرگونه شایعه احیای وزارت بازرگانی سابق را رد و تاکید کرد: بخش های صنعت و تجارت در بسیاری کشورها یکپارچه شده و هیچ برنامه ای برای احیای وزارت بازرگانی وجود ندارد.
 
** ثبات قیمت نان در سال جاری 
وی با رد هرگونه شایعه افزایش قیمت نان در سال 96، تصریح کرد: هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت نان گرفته نشده و آرد کماکان با قیمت یارانه ای در اختیار نانوایان قرار خواهد گرفت.
خسروتاج خاطرنشان کرد: گندم جزو کالاهای اساسی در ایران طبقه بندی می شود که دولت با خرید تضمینی آن، ضمن سودآور کردن تولید به جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها می پردازد.