صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صندوق ها و نهادهای سرمایه گذاری خطر پذیر کشور:

اکوسیستم کارآفرینی با صندوق های خطر پذیر متحول می شود

به گفته رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صندوق ها و نهادهای سرمایه گذاری خطر پذیر کشور، مزیت اصلی سرمایه گذاری خطرپذیر، رشد...
 کسب و کارهای نوپا و دانش محور است.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از سنا، رضا زرنوخی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صندوق ها و نهادهای سرمایه گذاری خطر پذیر کشور، شکل‌گیری نهادهای سرمایه گذاری خطرپذیر را عامل موثری بر تغییر در اکوسیستم اقتصادی و کارآفرینی در کشور تلقی کرد و اظهار داشت: این نهادها تاثیر شگرفی در اقتصاد دارند و از طریق آنها می توان بسیاری از ایده های خلاق را بدون کمک گرفتن از درآمدهای نفتی و گازی محقق کرد.
وی انجمن صنفی کارفرمایی صندوق ها و نهادهای سرمایه گذاری خطر پذیر کشور را یک نهاد مردمی خواند و در خصوص اعضای آن گفت: یک دسته از اعضای این انجمن، شامل صندوق های پژوهش و فنآوری می شوند که ذیل قانون ماده 100 برنامه سوم تشکیل شدند. دسته دوم صندوق های سرمایه گذاری جسورانه بورسی هستند که بورس مجوز آن را اعطا می کند. دسته آخر صندوق ها یا شرکت های سرمایه گذاری خطر پذیر هستند که در قالب صندوق ثبت نشده اند و شامل شرکت های مختلفی می شوند که به صورت خصوصی ایجاد شده اند.
این مقام مسوول، با بیان اینکه ترویج فرهنگ سرمایه گذاری خطرپذیر یکی از اهداف انجمن صنفی کارفرمایی صندوق ها و نهادهای سرمایه گذاری خطر پذیر کشور است؛ اظهار داشت: انجمن قصد دارد اکوسیستمی را طراحی کند که پروژه ها در نهاد تخصصی خاصی قرار بگیرند. بر این اساس هم ایده ها سرگردان نخواهند ماند و هم اینکه صندوق های جسورانه درگیر یک فضای غیر حرفه ای و خیلی پر ریسک نمی شوند و ریسک ها متعادل خواهد شد.
وی کارآفرین بودن این صندوق‌ها را ویژگی برتر نهادهای سرمایه گذاری خطرپذیر خواند و گفت: ویژگی ذاتی این کسب وکارها خلق ارزش و اشتغالزایی با کمترین هزینه است؛ اتفاقی که برای اقتصاد کشور بسیار اهمیت دارد.
وی با اشاره به اینکه بازدهی بالا در صورت موفقیت سرمایه‌گذاری، عامل کلیدی در جذب سهامداران است، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که تنها اندکی از سرمایه گذاری‌ها در این عرصه به موفقیت می رسند؛ اما همان موارد موفق جبران کننده موارد ناموفق هم خواهد بود.
زرنوخی نکته فوق را عامل اساسی در تمایز میان این نوع سرمایه گذاری با مدل های دیگر سرمایه گذاری‌ دانست و ادامه داد: این سرمایه‌گذاری بر مبنای سهیم شدن سرمایه گذار در موفقیت یا شکست تمایز بین این مدل سرمایه گذاری و مدلهای دیگر است چراکه سرمایه گذار در موفقیت و شکست کارآفرین سهیم می شود.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صندوق ها و نهادهای سرمایه گذاری خطر پذیر افزود: تشکیل صندوق های جسورانه و اقدامات تکمیلی در جهت رشد و پایداری اکوسیستم کارآفرینی ایران شرایطی را فراهم می آورد که بسیاری از نخبگان و تحصیلکرده‌هایی که طی سال‌های گذشته برای تحقق و پرورش ایده خود از ایران رفته اند، مهاجرت معکوس داشته و گزینه بازگشت را جدی تر دیده‌ و از طرفی فرار مغزها در جوانان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.