صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون مناطق آزاد مطرح کرد

هرگز اتهام قاچاق در مناطق آزاد تایید نشد

معاون فرهنگی - اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به این‌که تاکنون هیچ سندی مبنی بر این‌که...
 در مناطق آزاد قاچاق صورت گرفته ارائه نشده است، تاکید کرد: هرگز اتهام قاچاق در این مناطق توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تایید نشده است.
 به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام محمدعلی زم در نشستی خبری که ظهر امروز در محل دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با محوریت تشریح عملکرد فرهنگی _ اجتماعی و گردشگری این مناطق برگزار شد، اظهار کرد: در دولت یازدهم با مقاومت برخی دستگاه‌ها در برابر رشد مناطق آزاد روبه‌رو بودیم. باید بدانید که مناطق آزاد، دولت و کشوری مستقل هستند، اما برخی دستگاه‌ها در برابر پیشرفت این مناطق از خود مقاومت نشان می‌دهند و از جمله موانع رشد مناطق آزاد به حساب می‌آیند.
وی ادامه داد: منطق تاسیس منطقه آزاد رستن از مقررات و جستن از قوانین رایج و کهنه جامعه است تا پس از آن این مناطق با برخورداری از قوانین بایسته در جهت رشد حرکت کنند. متاسفانه عمده چالش‌ها در مورد مناطق آزاد در جبهه دستگاه‌های دولتی وجود داشت و باید بدانیم که ۱۰ سال از عمر برخی قوانین گذشته و اقتضای زمانه در اجرای آنها نیست.
معاون فرهنگی – اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به این‌که مشارکت اجتماعی جوامع محلی از جمله اولویت‌های دولت یازدهم در این مناطق بود، عنوان کرد: حتی مردم بومی مناطق آزاد فکر نمی‌کردند که ایجاد این مناطق نفعی برای آنها داشته باشد و در قبال برخی تغییرات مقاومت می‌کردند، اما در نهایت با اقداماتی که صورت گرفت متوجه پیشرفت و رشد در این مناطق شدند.
زم با بیان این‌که منشور راهبردی فرهنگی – اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد در چهاردهم آذرماه سال گذشته به تصویب و ابلاغ دولت رسید، گفت: دامنه فعالیت‌های این حوزه حدود ۶۵ مورد است و مسائل مختلفی از جمله آموزش، توسعه جوامع محلی، ورزش، گردشگری، سینما، محیط زیست، کارآفرینی، قرآن، اقتصاد دانش‌بنیان و غیره را شامل می‌شود.
وی همچنین به برخی فعالیت‌ها در مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: طرح اجرای مدرسه سلامت با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در حال اجراست و معطوف به هشت هدف است تا ظرف سه الی چهار سال آتی شاهد این اتفاق باشیم. علاوه بر این تمامی بیمارستان‌ها در مناطق آزاد ترمیم و بازسازی شده و تعداد ۴۰ مورد دانشگاه داریم که ۷۳ هزار دانشجو در آن تحصیل می‌کنند. همچنین ۱۰ واحد دانشگاه آزاد از واحدهای استانی منفک شده و به عنوان واحد بین‌المللی تغییر وضعیت دادند.
معاون فرهنگی – اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر این‌که یکی از جدی‌ترین اقدامات دولت یازدهم در مناطق آزاد تفاوت ماموریت برای هر منطقه بود، یادآور شد: به‌طور مثال ماکو و ارس دو منطقه آزاد نزدیک بهم هستند که دو گرایش کاری متفاوت دارند.
زم همچنین با بیان این‌که بخشی از مرزهای کشور رها شده و نیازمند ایجاد مناطق آزاد در این مرزها هستیم، اظهار کرد: ایجاد مناطق آزاد در مرزهای رها کشور یک الزام است و تقاضای هفت منطقه آزاد از دو سال قبل به مجلس رفته تا بتوانیم پوشش مرزها را در دستور کار قرار دهیم.
وی ادامه داد: در مناطق آزاد ۷۵ درصد درآمد صرف پروژه‌های عمرانی و زیرساختی می‌شود و ۲۵ درصد هزینه‌ها مربوط به هزینه‌های نگهداری و جاری است. این در حالی است که در دستگاه‌ها و کلان دولت در سرزمین اصلی ۹۵ درصد هزینه‌ها به هزینه‌های جاری و پنج درصد به هزینه‌های عمرانی اختصاص می‌یابد.
معاون فرهنگی – اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از محقق شدن افزایش ۳۰ درصدی صادرات در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ خبر داد و گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به دبیرخانه مناطق آزاد تکلیف کرد که افزایش ۳۰ درصدی صادرات را در بخش کالاهای غیرنفتی در دستور کار قرار دهد که در پایان سال گذشته این تکلیف محقق شد.
زم مساله قاچاق در مناطق آزاد را یک شایعه بی‌رحمانه توصیف و تصریح کرد: کسانی که نمی‌توانستند ضربه خود را به این مناطق وارد کنند این هجمه را به راه انداختند اما دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی راه را بر روی دستگاه‌های نظارتی باز کرد در حالی که دیوان محاسبات طبق قانون اجازه نداشت در مورد این مناطق ورود کند، اما از این سازمان درخواست شد تا بررسی‌ها را در مورد مناطق آزاد انجام دهد. علاوه براین از سازمان بازرسی نیز درخواست کردیم تا در هر زمینه‌ای که احساس نیاز می‌کند ورود کند.
وی با تاکید بر این‌که هیچ سندی مبنی بر تایید پدیده قاچاق در مناطق آزاد ارائه نشده است، بیان کرد: اتهام این‌که در مناطق آزاد قاچاق وجود دارد تاکنون توسط ستاد رسمی قاچاق تایید نشده و عده‌ای از نمایندگان نیز در این خصوص تحت تاثیر برخی شعارها بودند. بیش از ۲۰۰ نماینده در طول یکسال گذشته برحسب حساسیت‌های خود به مناطق آزاد برده شدند و زمان و مکان این اتفاق نیز توسط آنها تعیین شد تا از هرگونه صحنه‌آرایی جلوگیری شود.
معاون فرهنگی – اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ادامه داد: برخی در پی این بودند تا با یکسری نگاه‌های خاص مناطق آزاد به حوزه تحقیق و تفحص برود که در نهایت این مساله رای نیاورد و نشان داد که بررسی‌ها توسط نمایندگان انجام شده و نیازی به این مساله نیست.
زم با اشاره به این‌که گردشگری محور توسعه روستاها در مناطق آزاد است، خاطرنشان کرد: متاسفانه تنها پنج درصد شهر ساحلی در کشور وجود دارد و این در حالی است که ۳۵۰۰ کیلومتر مرز ساحلی داریم. بروید و ببینید که در یک منطقه شمالی کشور چه ترافیک گردشگری وجود دارد و تمام سواحل آنها اشغال است، در حالی که ما جنوب کشور را با آن همه پتانسیل و ظرفیت در زمینه‌ی دریا می‌بینیم بنابراین یکی از برنامه‌های مناطق آزاد نجات سواحل در این مناطق است.
وی در مورد وضعیت ایجاد هفت منطقه آزاد جدید نیز عنوان کرد: مجلس باید همکاری کند تا هفت منطقه آزاد ایجاد شود. یکی از دلایل تاخیر در توافق نسبت به این مساله شایعه‌ها و دروغ‌پراکنی‌هاست و ما از دستگاه‌های نظارتی درخواست کردیم تا تاروپود مناطق آزاد را بررسی کنند و اگر شایبه‌ای در این زمینه وجود دارد حل شود.
معاون فرهنگی - اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: بر همین اساس نمایندگان به مناطق آزاد رفتند و همین مساله باعث شد تحقیق و تفحص از این مناطق رای نیاورد که این مساله نشان می‌دهد زمینه ایجاد هفت منطقه آزاد جدید فراهم شده است علاوه بر این زمانی که مسوولان برای بررسی میزان حقوق کارکنان مناطق آزاد سرزده بررسی‌ها را انجام دادند از لیست حقوق‌ها متعجب شدند.
زم در پاسخ به این که جهانگیری به عنوان یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری عنوان کرد که حمله به سفارت عربستان موجب کاهش ۷۰۰ هزار نفری گردشگران به ایران در مدت یک ساله شده است و این‌که این موضوع تا چه میزان بر کاهش میزان گردشگران به مناطق آزاد تاثیرگذار بوده است؟ تصریح کرد: حمله به سفارت عربستان یک حرکت احمقانه سیاسی بود و تنها پیامد منفی آن کاهش ۷۰۰ هزار نفری گردشگران نیست.
وی ادامه داد: علاوه بر کاهش گردشگران قطعا سرمایه دارانی از کشورهای عربستان سعودی، کویت، قطر و غیره به ایران می‌آمدند که به دنبال گزینه‌های اقتصادی دیگری بودند. ۱۰۰ درصد آنها علاوه بر مشهد به قم می‌رفتند و مقصد دیگر ۷۰ درصد آنها شاهچراغ بود.
معاون فرهنگی – اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان این که مهم‌ترین بازتاب این اتفاق در سیاست خارجه ایران رخ داد، گفت: در شرایطی که عربستانی‌ها به دلیل حمله به یمن در کنار رژیم صهیونیستی محکوم شده بودند این اتفاق احمقانه سیاسی که منافع ملی در آن لحاظ نشده بود به کشور آسیب زد.