صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

پیروز حناچی خبر داد

توسعه حمل و نقل ریلی برای کاهش انتشار کربن

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: با پدیده جدیدی تحت عنوان «جزیره گرمایی» در کلانشهرها روبرو هستیم و برای کاهش انتشار کربن....
 و آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل ریلی را دنبال می‌کنیم.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از مهر،  پیروز حناچی در کنفرانس بلندپایه تغییر اقلیم ایران و اتحادیه اروپا گفت: ما سابقه بسیار خوبی در حفظ محیط‌زیست در کشور داشته‌ایم و حداکثر پیشینه انطباق با محیط‌زیست در معماری و شهرسازی کهن ما دیده می‌شود؛ اما اکنون در این زمینه وضعیت خوبی نداریم.
وی افزود: افزایش دمای زمین و انتشار گازهای گلخانه‌ای، تغییراتی در همه عرصه‌های سرزمین به ویژه در محل زیست انسان‌ها ایجاد کرده است. تغییر اقلیم باعث ایجاد ریزگرد و طوفان و سیل شده که در کشور ما هم این تغییرات محسوس است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در حوزه راه با توسعه حمل و نقل ریلی، کاهش انتشار کربن را دنبال کردیم که این موضوع در برنامه ششم توسعه هم به تصویب رسیده است. بالا بردن بهره‌وری حمل و نقل جاده‌ای هم دراین راستا دنبال می‌شود.
حناچی ادامه داد: در بخش مسکن که من مستقیماً در آن مسئولیت دارم، ۳۴ درصد اتلاف انرژی در بخش خانگی و تجاری است و ما از طریق مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، آن را دنبال می‌کنیم.
وی اظهار داشت: اکنون با پدیده جدیدی تحت عنوان «جزیره گرمایی» در شهرها روبرو هستیم که شرایط محیط‌زیست را حادتر می‌کند و به همین دلیل در ۱۰ کلانشهر کشور نیز توسعه حمل و نقل ریلی با هدف کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و آلودگی هوا دنبال می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه انرژی‌های نو موضوع بسیار مهمی است که در کشور به راه افتاده و در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، آن را دنبال کنیم به ویژه که روزهای آفتابی زیاد در اغلب نقاط کشور، از مزایای کشور ما محسوب می‌شود. توسعه خودروهای هیبریدی هم در مصوبات دولت دیده شده و آموزش و تربیت نیروی انسانی نیز طبیعتاً از موضوعاتی است که به دنبال آن هستیم.
حناچی خاطرنشان کرد: با نگاه بلند مدت، ما یکی از کشورهای صادرکننده نفت بوده‌ایم اما مشخص نیست برخورداری از منبعی به نام نفت در دهه‌های آینده مزیتی محسوب شود و خوشبختانه با کم شدن یارانه‌هایی که در حوزه سوخت فسیلی پرداخت می‌شد، مصرف سوخت کاهش قابل توجهی در کشور داشته است.