صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کمیسیونر اتحادیه اروپا عنوان کرد

فرماندهی ایران در مبارزه با تغییر اقلیم منطقه

کمیسیونر اتحادیه اروپا اعلام کرد: ایران می‌تواند نقش فرماندهی در مبارزه با تغییر اقلیم و اهداف بلند مدت معاهده پاریس را در منطقه ایفا کند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از مهر، «میگوئل آریاس کانیته» کمیسیونر اتحادیه اروپا در انرژی و تغییر اقلیم در کنفرانس بلندپایه تغییر اقلیم ایران و اتحادیه اروپا گفت: من تقریباً یک سال پیش به ایران آمده‌ام و می‌بینم که در این ۱۲ ماه روابط ایران و اتحادیه اروپا پیشرفت داشته است. وقتی برجام امضا نشده بود، ما در نقطه صفر بودیم. خانم موگرینی و آقای ظریف بیانیه مشترکی دادند و همکاری‌های مشترک ما آغاز شد؛ موضوعی که به نفع همه ما بود و اعتمادسازی ایجاد شد.
کانیته افزود: اتحادیه اروپا کاملاً به برجام متعهد است و این را باید روشن عرض کنم که تمامی اعضا به تمامی تعهدات خود در برجام عمل خواهند کرد.
وی با بیان اینکه سعی کرده‌ایم تمامی تحریم‌ها برداشته شود، تصریح کرد: برای من کاملاً مشخص است که همکاری برای تغییر اقلیم، بخشی از همکاری‌های ما خواهد بود. معاهده پاریس، چالش‌ها و فرصت‌هایی دارد و مهمترین چالش آن، این است که چگونه همه طرف‌ها به آن متعهد بمانند و آن را اجرا کنند.
کمیسیونر اتحادیه اروپا در انرژی و تغییر اقلیم افزود: تعهدات پاریس باید به عمل تبدیل شود و علیرغم تغییرات اخیر معتقدم معاهده پاریس، معاهده بسیار مهمی است و ۱۹۴ کشوری که آن را امضا کردند، باید به آن عمل کنند.
کانیته تصریح کرد: ایران نیز در این زمینه قدم‌هایی برداشته است و این نه تنها در کشور بلکه در منطقه تأثیر می‌گذارد و اتحادیه اروپا هم میلیاردها دلار را به حمایت از این معاهده مهم اختصاص داده است.
وی گفت: ایران یک شریک اساسی در معاهده پاریس است که تعهد داده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدام کند و تا حد زیادی نیز به تعهد خود عمل کرده اما تغییر اقلیم روز به روز بدتر می‌شود و تاب‌آوری اقتصادی و اقتصاد مقاومتی باید اجرا شود.
کمیسیونر اتحادیه اروپا در انرژی و تغییر اقلیم ادامه داد: بر اساس هدفی که برای سال ۲۰۳۰ داریم، انتشار گازهای گلخانه‌ای باید تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کند و سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را هم ۳۰ درصد افزایش دهد.
کانیته افزود: همچنین اعضا بودجه صندوق‌هایی را ایجاد کرده‌اند تا به این اهداف برسند چرا که این اهداف نیاز به سرمایه‌گذاری مفصل دارند.
وی خاطرنشان کرد: از دهه ۹۰ اتحادیه اروپا رشد اقتصادی داشته و سعی کرده در اقتصاد سبز سرمایه‌گذاری و شغل‌های سبز ایجاد کند تا کیفیت زندگی مردم بهبود یابد.
کمیسیونر اتحادیه اروپا تأکید کرد: شرکت‌های اروپایی تا ۴۰ درصد از انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کنند و امیدوارم کاهش انتشار کربن تا سال ۲۰۲۰ دوبرابر شود.
کانیته ادامه داد: تجربه اروپا هم گسترده هم متنوع است که مایلیم این تجربه را هم در سطح سیاسی و هم در سطح فنی با شما در میان بگذاریم تمامی ۲۷ عضو اتحادیه اروپا رسماً به کمیسیون این اختیار را داده‌اند تا یادداشت تفاهمی دربارهٔ تغییر اقلیم با ایران امضا کند و حمایت مالی خود را در اختیار ایران بگذارد.
وی افزود: من به عنوان نماینده اتحادیه اروپا مایلم تأکید کنم که این اتحادیه کاملاً به برجام متعهد است و ایران می‌تواند نقش فرماندهی در مقابله با تغییر اقلیم و اهداف بلند مدت اقلیمی را در منطقه ایفا کند.
کانیته در پاسخ به پرسشی دربارهٔ نظرات ترامپ دربارهٔ معاهده پاریس گفت: ما همچنان امیدواریم امریکایی‌ها به معاهده پاریس متعهد بمانند و به اهداف آن پایبند باشند زیرا ۱۵ درصد از انتشار کربن جهان در آمریکا رخ می‌دهد و رسیدن به اهداف عالی معاهده پاریس نیازمند همراهی جهانی است.
وی در پایان تأکید کرد: ضروری است که از آثار ویرانگر تغییر اقلیم پیشگیری شود و ۱۹۵ کشور معاهده پاریس را امضا کردند و این یعنی ۱۹۵ راه گوناگون برای رسیدن به اهداف معاهده پاریس وجود دارد.