صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در معاملات تالار شیشه‌ای رقم خورد

اکثر سهم‌ها کاهشی شد

در دادوستدهای دومین روز بورس تهران اکثریت نمادها روند کاهشی را تجربه کردند اما قندی‌ها مخالف جریان بازار توانستند یکدست از رشد نزدیک به پنج درصدی برخوردار باشند.
 امروز علی‌رغم رشد ۲۹ واحدی دماسنج بازار، شاخص کل هم وزن بیش از ۱۰ واحد افت کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، امروز یکشنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران پس از فراز و فرودهایی در نهایت ۲۹ واحد رشد کرد و در تراز ۷۹ هزار و ۷۸۵ واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص کل هم‌وزن پس از ۹.۹ واحد افت تا تراز ۱۷ هزار و ۵۷۵ واحدی پایین آمد. همچنین شاخص آزاد شناور، شاخص بازار اول به ترتیب ۶۴ و ۷۹ واحد رشد کردند اما شاخص بازار دوم افت ۲۷۱ واحدی را تجربه کرد.
ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۲۰۶ میلیارد و ۳۱۰ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن چهار میلیارد و ۸۳۸ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۷۹ هزار و ۹۴۱ نوبت دادوستد بود. در عین حال حجم معاملات نقد بورس تهران امروز به رقم چهار هزار و ۱۲۷ میلیون سهم رسید.
امروز در گروه حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات به جز یک نماد تمامی نمادها در قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی افت را تجربه کردند. تعدادی از نمادهای این گروه با صف فروش همراه بودند. به عنوان مثال نماد حمل‌ونقل پتروشیمی در ساعاتی از معاملات با صف بیش از یک میلیون و ۳۱۶ هزار سهم روبه‌رو شد.
در گروه سیمان، آهک و گچ به جز معدود نمادهایی که در قیمت پایانی رشد داشتند مابقی روند کاهشی را تجربه کردند. در نماد سیمان درود بیش از ۹۸ درصد از خریدها مربوط به سهامداران حقیقی و مابقی مربوط به حقوقی‌ها بود. در نماد سیمان فارس نو که در قیمت پایانی افت قابل ملاحظه‌ای را تجربه می‌کرد ۱۰۰ درصد خرید و فروش‌ها مربوط به حقیقی‌ها بود.
اما در گروه فلزات اساسی شرایط تا حدودی متفاوت بود و نسبت به گروه‌های بیان شده تعداد بیشتری از نمادها با روند افزایشی مواجه بودند هر چند نیز که در این گروه نیز اکثریت نمادها با افت همراه شدند که این افت در تعداد کمی مقدار قابل توجهی بود.
در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات نیز روند کاهشی در قیمت پایانی بسیار ملموس بود و تنها یک نماد توانست روند افزایشی قابل توجهی از خود نشان دهد. در نماد سرما آفرین که مربوط به بازار دوم بورس است امروز در این گروه با حجم صف خرید بیش از ۷۷۰۰ تایی مواجه شدیم.
در گروه خودرو نیز نمادهایی همچون ایران خودرو، زامیاد و ایران خودرو دیزل شرایط رشد را تجربه کردند اما در مقابل سایپا، پارس خودرو و تعداد بسیاری از نمادها شاهد روند کاهشی در آخرین قیمت معامله و قیمت پایانی سهم بودند.
در عین حال گروه قند و شکر بار دیگر به صورت یکدست رشد کرد به‌طوری که اکثریت نمادهای این گروه رشد نزدیک به پنج درصدی را در آخرین قیمت معامله را تجربه کردند. در این گروه بار دیگر در نمادهای مختلفی همچون قند اصفهان شاهد صف خرید بودیم که این صف خرید در ساعاتی از معاملات به حجم بیش از هشت میلیون می‌رسید. در نماد قند لرستان نیز صف خریدی با حجم ۴۰۴ هزار سهم را شاهد بودیم.
همچنین در گروه محصولات شیمیایی به جز اندک نمادهایی مابقی افت یکدست را تجربه کردند هرچند که نماد پلی‌اکتیو در این گروه امروز با حجم خرید بیش از ۱۸ میلیارد سهم مواجه شد و توانست بیش از چهار درصد در قیمت آخرین معامله رشد کند.
در گروه کاشی و سرامیک صنایع کاشی و سرامیک سینا و کاشی الوند روند رشد در قیمت پایانی را تجربه کردند به‌طوری که سهامداران کاشی و سرامیک سینا نیز صف خرید را تجربه کرد، اما در مقابل نمادهایی همچون تولیدی کاشی تک‌سرام، کاشی پارس، تولیدی گرانیت بهسرام و کاشی سعدی هم در قیمت پایانی و هم در قیمت آخرین معامله افت را نشان دادند.