صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

حذف سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها شرایط کیفی هوا را بهبود بخشید

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که از جمله مهم‌ترین مصوبات دولت یازدهم حذف سوخت تولیدی پتروشیمی و عرضه بنزین یورو٤ بوده...
 است، گفت: حذف سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها موجب بهبود شرایط کیفی هوا شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دیروز (شنبه، نهم اردیبهشت‌ماه) در حاشیه مراسم امضای یادداشت همکاری زیست محیطی ایران و ژاپن در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره گفته‎های یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در باره آلودگی هوای جنوب کشور گفت: اقدام‌های خوبی در استان خوزستان صورت گرفته است از جمله این‌که بنزین و گازوییل یورو ٤ در اهواز، خرمشهر و آبادان توزیع می‌شود.
وی افزود: در دولت یازدهم نیروگاه رامین گازسوز شد و فاز دوم طرح آماک (جمع آوری گازهای مشعل) هم به زودی در یازدهمین سفرم به خوزستان به بهره‌‌برداری می‌رسد.
ابتکار با اشاره به این‌که تالاب هورالعظیم یکی از کانون‌های مهم گرد و غبار خوزستان بود، تصریح کرد: در سال ٩٢ شرکت‌‌های نفتی، هورالعظیم را خشک کرده بودند، اما با مذاکره، رایزنی، مکاتبه و پافشاری از اواسط سال ٩٣ دایک و دریچه‌‌های مرزی به روی هورالعظیم باز شد و تاکنون ٤,٥ میلیارد مترمکعب آب از کرخه وارد هورالعظیم و بیش از ٧٨ درصد این تالاب احیا شده است، بنابراین یکی از کانون‌های مهم گرد و غبار خوزستان محو شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: برنامه دولت یازدهم برای کاهش آلودگی هوا بارها اعلام شده است و دولت از سال ٩٢ مصوباتی را برای کاهش آلودگی هوا در هشت کلان‌شهر کشور به اجرا درآورد.
وی با بیان این‌که از جمله مهم‌ترین این مصوبات حذف سوخت تولیدی پتروشیمی و عرضه بنزین یورو٤ بوده است، گفت: معاون اول رئیس جمهوری در اولین مناظره اعلام کرد در ٤٠ شهر کشور بنزین یورو٤ توزیع می‌‌شود که اتفاق بزرگی است، حذف سوخت تولیدی پتروشیمی باعث می‌‌شود میزان بنزن در کلان‌شهرها از حدود بسیار بالا و خطرناک که چندین برابر حد مجاز بود، به نزدیک حد مجاز برسد.
ابتکار با اشاره به این‌که در گذشته میزان بنزن در برخی شهرها ١٠٠٠ برابر حد مجاز و در برخی شهرها ٤٠٠ برابر حد مجاز بود، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد هر سه ماه یکبار بنزین را از جایگاه‌‌های سوخت نمونه ‌برداری می‌‌کند، هر چند ماه یکبار هوای کلان‌شهرها در بحث آلاینده‌های حلقوی نمونه ‌برداری می‌شود، سایر آلاینده‌ها نیز به صورت برخط و لحظه‌ای پایش می‌شوند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که افزون بر بنزین، ارتقای کیفیت خودروها را نیز اجرا کرده‌ایم گفت: از سال ٩٣ استاندارد خودروهای تولیدی ایران به یورو ٤ ارتقا یافت، البته قرار بود این اتفاق‌ها در سال ٨٦ رخ دهد، بر اساس برنامه دولت اصلاحات ارتقای بنزین و خودرو به یورو٤ باید در سال ٨٦ محقق می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد تا سال ٩٣ که با اراده دولت یازدهم این مهم رقم خورد.
وی با اشاره به این‌که یکی از اقدام‌های مهم دولت یازدهم در حوزه محیط زیست کاهش و حذف مازوت از نیروگاه‌هاست، تصریح کرد: در سال ٩٢، ٤٥ درصد سوخت نیروگاه‌های ایران، مازوت بود، این در حالی است که مازوت اصلا سوخت محسوب نمی‌شود، بلکه یک ترکیب فوق‌ العاده خطرناک دارای فلزات سنگین مثل وانادیوم است.
ابتکار افزود: در سال ٩٥ مصرف مازوت در نیروگاه‌ها به هشت درصد رسید، در سال ٩٦ نیز اعلام کردیم که نیروگاه‌ها نباید به هیچ عنوان از مازوت استفاده کنند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به کاهش روزهای آلوده در کلان‌شهرها اشاره و عنوان کرد: بر اساس آخرین آمار در سال ٩٥ تعداد روزهای سالم و پاک نسبت به سال ٩٢، هر سال ٢٥ تا ٣٠ روز بیشتر شده بود و اکنون به ٧٢ روز رسیده است، طرح‌های کاهش آلودگی هوا به ‌تدریج نتیجه می‌دهد، یک شبه نمی‌‌توان مشکل آلودگی هوا را حل کرد، زیرا ٦ میلیون و ٨٠٠ هزار خودرو و سه میلیون موتور سیکلت در تهران تردد می‌کنند.
وی با اشاره به این‌که تعداد روزهای سالم و پاک اصفهان در سال ٩٥ نسبت به سال ٩٢ سه برابر شد، گفت: شیراز در سال ٩٥ حتی یک روز ناسالم نداشت، تعداد روزهای سالم و پاک کرج نیز حدود ٧٠ درصد افزایش یافته است.
ابتکار با اشاره به وضع گرد و غبار و آلودگی هوای شهر اهواز نیز عنوان کرد: آمار ١٠ سال گرد و غبار اهواز نشان می‌دهد طی ٢ سال اخیر تعداد روزها و ساعت‌هایی که گرد و غبار شدید داشتیم، رو به کاهش بوده است، البته در خوزستان و سایر استان‌ها با منشا خارجی گرد و غبار مواجه هستیم، ٧٠ درصد گرد و غبار ایران از منشاهای خارجی در عراق، عربستان و مرز سوریه و اردن است.