چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از ضرورت حمایت بخش خصوصی از فعالیت پارک‌های علم و فناوری گزارش می‌دهد

صادرات 500 میلیون دلار محصولات دانش‌بنیان‌ها

به گفته وزیرعلوم در این دولت بیش از ۵۰۰ میلیون دلار محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان به سایر کشورهای جهان صادر شد.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز محمد فرهادی با تاکید بر حمایت دولت از فرآیند تبدیل علم به فناوری‌های مورد نیاز کشور اظهار داشت که دولت تدبیر و امید از ابتدای آغاز به کار از فعالیت‌هایی که منجر به فرآیند تبدیل علم به فناوری‌های مورد نیاز کشور و تجاری‌سازی آنها در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان شود، حمایت کرده و تبدیل مراکز دانشگاهی و علمی به دانشگاه‌های نسل سوم با رویکرد کارآفرینی و خلق ثروت را در زمره اصلی‌ترین فعالیت‌های خود قرار داده است. 
وزیر علوم خاطرنشان کرد: این میزان صادرات و همچنین سفر هیات‌های مختلف علمی و فناوری به کشورمان و برگزاری نشست‌های تخصصی و کسب میزبانی سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک‌های علمی و مناطق نوآوری در سال ۲۰۱۸، از جمله فعالیت‌هایی است که در پرتو عقلانیت و فعالیت مستمر به دست آمد. فرهادی با بیان اینکه وزارت علوم همسو با سیاست خارجی کشور در پی تعامل فعال و سازنده با دیگر کشورهاست، گفت: در این خصوص استفاده از ظرفیت‌ها و تخصص ایرانیان مقیم خارج از کشور، تعامل با دانشمندان سایر ملل و همچنین عرضه محصولات و خدمات دانش‌بنیان به بازارهای بین‌المللی به خوبی دنبال شد و نتایج درخشانی نیز برای کشورمان به دنبال داشت. 
وزیر علوم، با اشاره به تعامل سازنده این وزارت با سایر نهادهای مرتبط از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، گفت: در مسیر توسعه و پیشرفت علمی کشور از هرگونه موازی‌کاری پرهیز شده است. وی با اشاره به حمایت از ۳۹ پارک علم و فناوری کشور و صدور مجوز برای بیش از 3 هزار شرکت و موسسه دانش‌بنیان، تصریح کرد: بسیاری از این مجموعه‌ها از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کردند. وزیر علوم در ادامه به حفظ استقلال دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری به‌عنوان دیگر رویکرد دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: این موضوع از ابتدای فعالیت دولت یازدهم به‌عنوان یک اصل، به‌طور جدی مورد توجه قرار گرفت و با پیگیری‌های مستمر وزارت علوم، خوشبختانه بند (ب) ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم، در ماده اول احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به یک ماده قانونی دائمی تبدیل شد. 
فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در جهان کنونی موفقیت و پیشرفت از آن کشورهایی است که زمینه را برای ظهور و بروز خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها و در نهایت خلق ثروت از رهگذر علم فراهم می‌کنند. وی با بیان اینکه وجود نیروی انسانی خلاق و با انگیزه از لازمه‌های هر کشوری است، ادامه داد: خوشبختانه کشورمان با داشتن ۲ هزار و ۵۰۰ موسسه و مرکز آموزش عالی و داشتن سالانه یک میلیون دانش‌آموخته دانشگاهی، توانسته است جایگاه ارزشمندی را در بین کشورهای منطقه داشته باشد. 
به همین بهانه، «کسب‌وکار» اهمیت راه‌اندازی و توسعه پارک‌های فناوری در کشور و ضرورت نگاه صادرات محور به فعالیت این شرکت‌ها را بررسی کرده است. 
رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی: 
نقش غیرقابل انکار پارک‌های فناوری در اشتغالزایی
رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در گفتگو با «کسب‌وکار» با اشاره به ضرورت همکاری دانشگاه و وزارت علوم گفت: راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری در کشور و به‌ویژه در مناطقی که اشتغالزایی در آن کم است از ضرورت‌های امروز کشور است. به همین منظور و برای اینکه اهداف و وظایف پارک‌های علم و فناوری تحقق پیدا کند باید شعار دادن را کنار گذاشته و دانشگاه، مدیران پارک‌ها و از همه مهم‌تر وزارت علوم با همکاری یکدیگر برای توسعه این پارک‌ها گام بردارند. 
محمدعلی ناصری ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری، یک نهاد اجتماعی هستند و به عبارت دیگر می‌توانند جای خالی زنجیره توسعه اقتصادی را پر کنند. این بدان معناست که این پارک‌ها حلقه‌ای از زنجیره توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری‌اند که درواقع می‌توان گفت حلقه گمشده ارتباط بین دانشگاه و صنعت هم هستند. 
ناصری همچنین درباره مشکلاتی که پیش روی فعالیت این مراکز وجود دارد نیز توضیح داد: ظرفیت‌ها و فضاهایی که باید در اختیار این پارک‌ها قرار  بگیرد محدود و کم است. در این زمینه باید گفت که کمبود جدی وجود دارد. همچنین این مراکز جوان هستند و به نحوی می‌توان اشاره کرد که فعالیت‌شان نوپاست. این عوامل چالش‌هایی است که این مراکز پر اهمیت از آن رنج می‌برند و ضرورت دارد تمام دست‌اندرکاران دست به دست هم بدهند تا جوانان ما که پر از استعداد هستند پس از فارغ‌التحصیلی دچارمشکل نشوند. 
وی ناآگاهی برخی از مدیران و مسئولان با ماموریت و کار پارک‌های علم و فناوری، فاصله زیاد نظام آموزشی با حوزه‌های فناور و نوآور، خلاقیت کم، پایین بودن انگیزه بین فارغ‌التحصیلان و جوانان، نبود شبکه جامع آموزش بین پارک‌ها و مراکز رشد، نبود یک سیستم نیازسنجی پایش‌وار را از دیگر چالش‌های پیش روی پارک‌ها عنوان کرد. 
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و ارتباطات: 
مدت زمان حرکت پارک‌ها طولانی نیست اما تاثیرگذاری بسیار است
احمدرضا نیازی‌مطلق، کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز درباره اهمیت راه‌اندازی این مراکز به «کسب‌وکار» گفت: خوشبختانه طی چند سال اخیر توجه و حمایت‌ها از پارک‌های علم و فناوری افزایش یافته و مسئولان به اهمیت نقش این مراکز در جذب دانشجویان نخبه پی برده‌اند. پارک‌های علم و فناوری در سراسر ایران پذیرای استعدادها و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. در بسیاری از موارد شاهد هستیم شرکت‌هایی که زیرنظر این پارک‌ها فعالیت دارند موفق به صادرات محصولات خود می‌شوند. 
این مدرس دانشگاه ادامه داد: به‌طور کلی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد یکی از الگوهای مهم در حوزه علم و فناوری هستند و با توجه به عمر کم پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در کشور، هم‌اکنون این مهم بیانگر این است که اگر مدت زمان حرکت طولانی نیست اما تاثیرگذاری آن بسیار است. 
نیازی‌مطلق همچنین بر ضرورت حمایت هر چه بهتر و بیشتر بخش دولتی و خصوصی از این مراکز تاکید کرده و اظهار داشت: استفاده بیشتر از ظرفیت بخش خصوصی هم به شکل تامین منابع مالی و هم در مدیریت این حوزه، نه تنها می‌تواند در ارتقای عملکرد پارک‌های علم و فناوری بسیار موثر باشد، بلکه با توجه به محدودیت‌های جدی در منابع مالی و غیرمالی دولتی ضروری است. ازاینرو لازم است ورود جدی بخش خصوصی به این حوزه در دستور کار سیاست‌گذاران قرار گیرد. 
به گفته وی، با این توضیحات درست است که امکان حضور دیگر افراد نیز در پارک‌ها وجود دارد اما باید بیشتر ورودی آن مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و اساتید باشد.