چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون وزیر صنعت در پاسخ به «کسب وکار» عنوان کرد

جذب سرمایه خارجی در شهرک‌های صنعتی

معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی رکورد‌دار حضور مستقیم در میان تولیدکنندگان...
مجتبی کاوه 
 و بازدید از کارخانجات صنایع کوچک و متوسط کشور برای باز کردن گره‌های بخش تولید است و آمارهایی که در نشست خبری روز گذشته بیان شد هم به ثمر نشستن تلاش‌های این سازمان در بازگرداندن رونق به صنایع کوچک در سراسر کشور را تایید کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز، علی یزدانی در پاسخ به پرسش «کسب وکار» درباره آخرین اقدامات این سازمان برای ساماندهی خوشه‌های صنعتی گفت: سرمایه‌گذای‌های مردمی که در یک منطقه شکل می‌گیرد سهم بزرگی در توسعه تولید و صنعت ایفا می‌کند و مزیت‌های منطقه‌ای حالت رقابت‌پذیری مطلوبی در چنین مناطقی ایجاد می‌کند. بحث توسعه خوشه صنعتی یعنی مجموعه‌ای از کسب و کارهایی که در یک منطقه جغرافیایی شکل گرفته و فعالیت‌های مکمل و تهدیدات مشترکی دارند. برای ساماندهی و توسعه خوشه‌های صنعتی دو یا سه مدل کلی وجود دارد. سازمان، از 8 سال پیش بحث ساماندهی خوشه‌های صنعتی را شروع کرده و اس دو ایکس را هم در سال گذشته و مطالعاتی هم که امسال تحت عنوان پیمان کاری فردی شروع کردیم و این کار اکنون در مراحل نهایی است. در ایران ما از کسب و کارهایی که قابلیت توسعه خوشه‌ای دارند، 396 کسب وکار را مورد شناسایی و بررسی قرار دادیم و مطالعات امکان سنجی آنها آغاز شده که 155 مورد از آنها به پایان رسیده است. ما از این خوشه‌ها حمایت می‌کنیم و درواقع فعالیت ما مکمل کارهای مردم در این خوشه‌هاست. این برنامه به نوعی همان برنامه اقتصاد مقاومتی و مقاوم‌سازی بنگاه‌های اقتصادی در برابر تهدیدهای مختلف محسوب می‌شود. یزدانی در پاسخ به پرسش دیگر «کسب وکار» مبنی‌بر چگونگی مشارکت خارجی‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران گفت: در بحث سرمایه‌گذاری‌های خارجی‌ها در شهرک‌های صنعتی آنچه پیش از این کمتر به آن پرداخته شده مشارکت خارجی در شهرک‌های تخصصی بوده است و برخی از کشورهای خارجی تمایل به مشارکت در این شهرک‌ها دارند و برخی دیگر خواستار دراختیار داشتن صددرصد ظرفیت یک شهرک صنعتی برای فعالیت هستند. برای مثال یک بحث چینی‌ها در این زمینه داشتند که در تولید قطعات خودرو در استان کرمان و در بم بوده است. این موضوع در سطح مطالعات اولیه قرار دارد و جلسات و مذاکراتش انجام شده که هنوز به مرحله اجرا نرفته است. با کشور ترکیه هم در این زمینه یک تفاهمنامه داشتیم که هم شامل بخش دولتی و هم بخش خصوصی این کشور است. بحث ما با این کشور سرمایه‌گذاری‌های مشترک بوده در نواحی مرزی و ما دو شهرک را پیشنهاد دادیم در آذربایجان شرقی و غربی آنها هم دو شهر را در ترکیه پیشنهاد دادند. با ترکیه هم فعلا مذاکرات، جلسات و بازدیدها ادامه دارد. آنچه برای ما اهمیت دارد در مذاکرات با کشورهای خارجی نظیر چینوی ترکیه و دیگر کشورها این است که سرمایه‌گذاری آنها را به شهرک‌های تخصصی جذب کنیم و نگاه ما به تولیدات مشترک یا تولیدات آنها در این نواحی، نگاه صادراتی است یعنی تولیدات آنها باید در سطح کیفی بالایی باشد که امکان صادرات به بازارهای جهانی و منطقه‌ای را دارا باشد. 
سهم بالای دولت‌های نهم و دهم در تعطیلی صنایع
وی در ادامه به بیان آمار عملکرد این سازمان پرداخت و گفت: در سال 1394، 2227 واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی به بهره‌برداری رسیده است که این رقم در سال 1395 معادل 2411 واحد بوده و بر این اساس درصد تغییرات در سال 1395 نسبت به سال 1394 معادل 8 درصد است. علاوه‌بر این عملکرد 42 ماهه دولت در این زمینه معادل 8099 واحد بوده است. 
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی درباره وضعیت سرمایه‌گذاری‌های جدید و قراردادهای منعقد شده در سال 1394 و 1395 اعلام کرد: تعداد قراردادهای منعقد شده در شهرک‌های صنعتی در سال 1394، 3 هزار و 389 مورد و در سال گذشته 4031 واحد بوده که درصد تغییرات در سال 1395 نسبت به 1394 برابر 19 درصد است. علاوه‌بر اساس عملکرد 42 ماهه دولت یازدهم، 14 هزار و 795 قرارداد در این رابطه منعقد شده است. یزدانی همچنین به وضعیت واحدهای باز فعال شده در شهرک‌های صنعتی اشاره و خاطرنشان کرد: تعداد واحدهای باز فعال شده در سال 1394، 850 مورد و در سال گذشته 1081 مورد بوده است و عملکرد 42 ماهه دولت یازدهم نشان می‌دهد که 3468 واحد در مجموع بازفعال شده‌اند. وی همچنین درباره اشتغال واحدهای به بهره‌برداری رسیده بیان کرد: در سال 1394، 14 هزار و 450 شغل و در سال 1395، 18 هزار و 271 شغل ایجاد شده در مجموع عملکرد 42 ماهه دولت نشان می‌دهد که 57 هزار و 460 شغل در اثر اشتغال واحدهای به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌های صنعتی پدید آمده است. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی درباره تعداد واحدهای به بهره‌برداری رسیده و نیز اشتغال این واحدها در شهرک‌های غیردولتی اظهار کرد: 6 هزار و 72 واحد صنعتی در شهرک‌های غیردولتی به بهره‌برداری رسیده و 120 هزار و 164 نفر شغل ایجاد شده است. یزدانی با اعلام اینکه 48 درصد واحدهای تعطیل صنعتی در سال 1392 مربوط به دولت نهم و دهم بوده است، تصریح کرد: تعطیلی 48 درصد واحدهای صنعتی مربوط به دولت قبل و مابقی این رقم مربوط به سه دولت دیگر است. باید بدانیم که تعطیلی‌ها مربوط به همه دولت‌هاست و باید نگاه منصفانه‌ای در این رابطه داشته باشیم. 
به گفته وی، 3645 میلیارد ریال تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری و اجرای طرح نوسازی در قالب 1268 قرارداد پرداخت شده و از شهریورماه سال 1392 تا پایان سال 1395، 33 هزار و 623 شغل ایجاد شده است.