چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در دیدار ‌آخوندی با رئیس پارلمان قرقیزستان مطرح شد

راه اندازی راه‌آهن ایران ـ چین از مسیر قرقیزستان

وزیر راه و شهرسازی با رئیس‌ پارلمان قرقیزستان دیدار و در خصوص گسترش همکاری‌های ریلی گفت وگو کردند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با چینی بای تورسونبکوف رئیس مجلس قرقیزستان در محل مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.
آخوندی در این دیدار با تشریح برنامه‌های ریلی ایران، به موضوع اتصال ریلی ایران به چین با همکاری کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان، و افغانستان اشاره کرد و توضیح داد که هم اکنون راه‌آهن ایران به افغانستان وصل و قطعه ۷۲ کیلومتری خواف به هرات نیز در دست تکمیل است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم فعال‌سازی پروژه اتصال ریلی ایران به چین از طریق قرقیزستان، تأکید کرد: لازم است که مذاکره‌ای با چینی‌ها برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در این زمینه داشته باشیم تا این پروژه سرعت بیشتری به خود بگیرد.
وی با استقبال از توسعه روابط حمل و نقلی ایران و قرقیزستان برای برگزاری نشست ۵ جانبه با کشورهای چین، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان در خصوص فعال‌سازی پروژه اتصال ریلی ایران به چین از مسیر سه کشور آسیای میانه اعلام آمادگی کرد و گفت: گسترش خطوط ریلی، جاده‌ای و هوایی بین ایران و قرقیزستان قطعا راه همکاری‌های تجاری را برای بازرگانان و گردشگران تسهیل کرده و آنان رغبت بیشتری برای انجام آن خواهند داشت.
وزیر راه و شهرسازی هم‌چنین با اشاره به اینکه ایران و قرقیزستان در یک حوزه تمدنی مشترک قرار دارند، گفت: زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور متعدد و گوناگون است.
وی اظهار امیدواری کرد در کمیسیون مشترک بعدی دو کشور که در تهران برگزار خواهد شد کلیه توافقات و تفاهمات همکاری اقتصادی مورد پیگیری قرار گیرد.
هم‌چنین چینی بای تورسونبکوف رئیس مجلس قرقیزستان نیز گفت: قرقیزستان از توسعه روابط که در نهایت منجر به توسعه ترانزیت و تجارت در منطقه شود حمایت می‌کند.
وی از آغاز مطالعات در خصوص توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور خبر و  در خصوص فعال‌سازی پروژه اتصال ریلی ایران به چین از طریق قرقیزستان قول مساعد داد.