صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«جبرئیل نوکنده» تشریح کرد

برنامه‌ریزی‌های جدید برای موزه ملی ایران

مدیرکل موزه ملی ایران گفت: امیدواریم با درخواست اعتبار مورد نیاز برای موزه ملی موافقت شود
مدیرکل موزه ملی ایران گفت: امیدواریم با درخواست اعتبار مورد نیاز برای موزه ملی موافقت شود تا اشیاء جدید موزه ایران‌باستان و هر شیء متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی با توجه به جنس بتوانند در یک محدوده‌ مشخص در موزه قرار گیرند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازایسنا، «جبرئیل نوکنده»  با  نمونه‌ی انجام این پروژه را موزه دوران اسلامی در موزه‌ی ملی ایران دانست و بیان کرد: در این طرح مانند موزه‌ی تازه گشایش یافته‌ی دوران اسلامی، فقط بحث توالی تاریخی مطرح است و اگر جنس یا کاربری اشیای یک دوره‌ی تاریخی با یکدیگر نیز تفاوت داشته باشد، در چیدمان آن‌ها در یک ویترین یا نقطه‌ی مشخص تاثیری ندارد.
او این پروژه را یک طرح محتوایی برای موزه ملی ایران دانست.
اگر بانک مرکزی اجازه داد خبرنگاران مخازن بانک را ببینند، ما هم مجوز می‌دهیم
نوکنده همچنین درباره باز کردن درهای مخازن موزه‌ی ملی ایران به روی خبرنگاران، مانند اقدام مشابه یکی از روسای سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت گذشته؛ و نشان دادن وضعیت مخازن این موزه به خبرنگاران بیان کرد: اگر بانک مرکزی اجازه دهد که خبرنگاران مخزن این بانک را ببینند که در آن پول وجود دارد یا خیر؟ ما نیز این کار را می‌کنیم.
او با بیان این که معتقدم باید یک رابطه‌ی اعتماد و تعامل دو طرفه در این میان وجود داشته باشد، افزود: من به عنوان مدیر موزه ملی ایران استراتژی خود را دارم.
پژوهشگران بزودی به مخازن موزه ملی می‌روند
وی سپس درباره‌ی این طرح توضیح داد: موزه‌های بزرگ دنیا بخشی از مخازن خود را برای پژوهشگران قابل بازدید کرده‌اند، ما نیز از امسال تلاش می‌کنیم تا از بخش زیرزمین موزه دوران اسلامی به سمت این پروژه پیش برویم و برخی از قسمت‌های مخازن موزه ملی ایران را برای پژوهشگران و محققان قابل استفاده کنیم تا بتوانند از این فضا و آثار پژوهشی در معازن موزه ملی ایران استفاده کنند.
مدیرکل موزه ملی ایران اظهار کرد: در مخازن‌ موزه ملی ایران ۳۰۰ هزار شیء تاریخی داریم که کسی آن‌ها را ندیده است، در نخستین قدم می‌توانیم این مکان را برای افراد خاص و پژوهشگران در نظر بگیریم، چون طبیعی است دسترسی به مخازن موزه طبیعتا برای همه افراد امکان‌پذیر نیست.
«نوکنده» انجام این اقدام را نیازمند یک‌سری جابجایی‌ها در مخزن موزه دانست و افزود: به طور اندک امکان تخلیه مخزن موزه را داریم و می‌توانیم این پروژه را اجرائی کنیم.
ما به سهم خود چندبار نامه نگاری کردیم
او درباره اقداماتی که این موزه بر اساس مصوبه هیات دولت درباره‌ی بازپس گیری میدان مشق برای ایجاد پروژه‌ی موزه‌های ایران در این میدان تاریخی برنامه‌ریزی کرده، گفت: ما به سهم خود چندبار نامه‌نگاری کردیم، اما مشکل میدان مشق جابجایی وزارتخانه است. ما تقاضا دادیم تا مراحلی نیز جلو رفتیم، اما باز هم باید منتظر باشیم.
روسای جدید باید با یکدیگر مکاتبه کنند
نوکنده همچنین درباره‌ی احتمال‌ها و اقدامات مورد نیاز برای پس گرفتن ساختمان در اختیار کتابخانه قدیمی ملی به موزه ملی ایران که در گذشته متعلق به این موزه نیز بوده اظهار کرد: تا پیش از این پیگیری‌هایی در این زمینه انجام شده بود اما با توجه به تغییرمدیریت سازمان اسناد، قضیه مسکوت مانده است.
او تاکید کرد: معتقدیم باید خانم احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس جدید کتابخانه ملی در این زمینه با یکدیگر مکاتبه کرده و پیگیری‌های لازم را انجام دهند.