صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

اشتغال با تسهیلات خرد صندوق کارآفرینی امید؛

تحقق شعار «کوچک زیباست»

موضوع بیکاری و ایجاد اشتغال مهمترین دغدغه مسئولان در دولت تدبیر و امید بوده و هست.
صندوق کارآفرینی امید با سرمایه اندکی که در اختیار متقاضیان راه اندازی طرح کسب و کار قرار می دهد توانسته است تحقق شعار ' کوچک زیباست' را در عمل نشان دهد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، براساس آمارهای رسمی در طول سال های 1394 تا 1395 حدود 2میلیون نفر به بازار کار کشور وارد شده اند و نرخ بیکاری به 12.4درصد رسید.
بررسی های آماری نشان می دهد، در دوره رکود اقتصادی که به دنبال سوء مدیریت در دو دولت نهم و دهم رخ داده بود در سال های 1388 تا 1392 نه تنها به جمعیت فعال کشور اضافه نشد، بلکه اندکی بیش از 6 هزار نفر هم از این جمعیت کاسته شد.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آذر ماه سال 1394 مطالعه جدی تحت عنوان «طرح تکاپو» را در کشور پیگیری می کند که پس از مطالعه اجرای این طرح در تطبیق با تجارب جهانی، هم اکنون با توجه به مطالعه استانی در حال انجام است.
در کنار فعالیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای توسعه اشتغال، صندوق کارآفرینی امید توانسته است با تخصیص تسهیلات به متقاضیان اشتغال در استان های مختلف کشور گام های ارزشمندی بردارد.
مهمترین محور فعالیت صندوق کارآفرینی امید در چهار سال گذشته پرداخت تسهیلات برای ایجاد اشتغال بوده است. مسئولان استان به طور مرتب مشاغل ایجاد شده توسط صندوق را رصد می کنند تا بتوانند اشتغال را به سوی اشتغال پایدار سوق دهند.
بررسی موردی استان مرکزی نشان می دهد این صندوق در دورترین نقاط استان هم توانسته است با حمایت از فعالانی که درصدد هستند در فضای کسب و کار حضور یابند، گام های ارزشمندی بردارد.
استان مرکزی که زادگاه حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی و بسیاری دیگر از بزرگان و مشاهیر ایران زمین است ، به طور تقریب در مرکز ایران قرار دارد، بزرگترین شهر و مرکز این استان شهر اراک است. استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعتی ایران شناخته می‌شود.
در روزگار کهن این مکان «عراق» نام داشت و در زمان تسلط اعراب بر ایران «عراق عجم» نامیده می‌شد که شامل بسیاری از استان های همجوار امروزی بود.
این استان از شمال به استان‌های البرز و قزوین، از غرب به استان همدان، از شمال شرقی به استان تهران از جنوب به استان‌های لرستان و اصفهان و از شرق به استان‌های قم و اصفهان محدود است. شهرستان های این استان عبارت‌ از اراک، محلات، ساوه، تفرش، خمین، فراهان، دلیجان، شازند، آشتیان، کمیجان، زرندیه و خنداب هستند.
براساس نتایج سرشماری سال 1395 ، این استان بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت و بیش از 455 هزار خانوار دارد. از کل جمعیت استان یک میلیون و ٩٩ هزار نفر در مناطق شهری زندگی می کنند.
نرخ بیکاری استان مرکزی 7.5 درصد است.
در سفری که خبرنگار اقتصادی ایرنا به همراه مسئولان صندوق کارآفرینی امید به استان مرکزی برای ثبت دستاوردهای اشتغالزای این صندوق داشت ، با مدیر صندوق کارآفرینی امید و دیگر مدیران استان مرکزی به گفت وگو نشست و از چندین طرح که توانسته اند اشتغال پایدار را در استان رقم بزنند ،از نزدیک آشنا شد.
'احسان مهدوی ' مدیر صندوق کارآفرینی امید استان مرکزی درباره فعالیت های صندوق در این استان گفت: سال گذشته با تلاش هایی که از سوی صندوق کارآفرینی امید صورت گرفت ، برای بخش وسیعی از جمعیت استان که می توانستند با دریافت تسهیلات اشتغالزایی، فعالیتی را در استان رقم بزنند، شغل ایجاد شد.
وی با اشاره به اینکه سال جاری به نام سال «اقتصاد مقاومتی؛تولید و اشتغال» نامگذاری شده است،گفت: صندوق کارآفرینی امید در سال جاری شاهد تلاش هایی است که برای توسعه اشتغال به بار نشسته است. در استان مرکزی مزیت های آن شناسایی و استراتژی مشخص برای هر بخش تعریف شده است.
 
**روستای هزاوه
وی با اشاره به اینکه سه سال است در تاکستان جشن انگور می گیرند، گفت: روستای هزاوه یکی از روستاهای استان مرکزی است که تولید انگور دارد.
مهدوی ادامه داد: نگاه ویژه ای از سال گذشته به این روستا با توجه به تولید انگور نیز شده است. صندوق کارآفرینی امید با پرداخت یک میلیارد ریال(100میلیون تومان ) تسهیلات به شخصی که در تولید باسلق فعال است برای نخستین بار صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی را (تولید باسلق از شیره انگور) در این استان راه اندازی کرد.
به گفته مهدوی، این فعالیت اقتصادی منجر به ایجاد شغل برای چهار نفر دیگر نیز شده است.
وی توضیح داد: با تسهیلات پرداخت شده، روستای هزاوه به سمت تولید بهداشتی شیرینی باسلق گام برداشت.شیره انگور به کارخانه های صنایع غذایی به عنوان ماده اولیه داده شد و فعال این حوزه توانست کد بهداشتی و مجوز تولید صنایع تبدیلی تولید باسلق و شیره انگور را از جهاد کشاورزی دریافت کند.
مدیر صندوق کارآفرینی امید استان مرکزی در ادامه بیان داشت: هم اکنون کشاورزان اغلب روستاهای منطقه که تولید انگور دارند و پیشتر خام فروشی می کردند، دیگر نگران گذشت زمان نیستند که محصولشان فروش نرود.
وی گفت: فردی که تسهیلات دریافت کرده است قراردادی برای خرید انگور نوشته که انگور را خریداری و تبدیل به شیره انگور کند. ثبت برند تولید شیره بهداشتی انگور و مجوز صنایع تبدیلی باسلق در اسفند 95 انجام شد. به عبارتی شبکه تولید در هزاوه ساماندهی شد و به واقع شبکه تولید انگور، شیره انگور و باسلق شکل گرفت. مسئولان وزارت جهاد کشاورزی استان برای جشن انگور در هزاوه شرکت کردند.
مهدوی گفت: صندوق کارآفرینی امید به تولیدکننده باسلق اطلاع داد در صورتی که بخواهند طرحی برای صنعت بسته بندی را برای توزیع باسلق ارائه دهند به متقاضیان صنعت بسته بندی تسهیلات تخصیص می دهد. بعبارتی با ایجاد صنعت بسته بندی خوشه بندی صنایع تکمیلی مواد غذایی در هزاوه شکل می گیرد.
وی اظهار داشت: تولید شیره انگور پیشتر به شکل سنتی بود که هم اکنون صنعتی شده است.
وی گفت: در فاز دوم کار از تفاله انگور سرکه تهیه می کنند. فعالان این عرصه به طور تقریب از 12ماه سال 9ماه را کار می کنند. اکنون در حال راه اندازی خط تولید سرکه بالزامیک هستند و امسال می خواهند آبغوره هم تولید کنند.
به گفته مهدوی، پیشتر شیره انگور به شکل فله ای عرضه می شد اما اکنون به شکل بسته بندی بهداشتی و شکیل عرضه می شود.
به گفته وی،روستای هزاوه با کمک صندوق کارآفرینی امید دیگر خام فروشی نمی کند بلکه با توجه به صنایع تبدیلی نگاه ویژه ای به تولید محصول کشاورزی دارد .
وی تصریح کرد: در صورتی که زمان بگذرد محصول کشاورزی بی حاصل می شود بنابراین با ایجاد صنایع تبدیلی در هزاوه توانستیم با تخصیص تسهیلات راه اندازی کارگاه خانگی برای تولید باسلق را در این استان فراهم کنیم. مجوز راه اندازی کارگاه یاد شده اسفندماه سال گذشته گرفته شد که در فصل آینده شاهد تولید این نوع شیرینی در یکی از روستاهای استان مرکزی خواهیم بود.
مهدوی با بیان آنکه روستای زیبای هزاوه در استان مرکزی علاوه بر معماری زیبای آن زادگاه میرزا تقی خان امیرکبیر نخست وزیر اصلاح طلب در دوره قاجار است، گفت: این روستا یکی از قطب های گردشگری استان مرکزی نیز محسوب می شود و با حمایت صندوق می تواند میزبان گردشگران داخلی و خارجی باشد.
به گزارش ایرنا، برگزاری مراسم های مختلف در این روستا می تواند هزاوه را به مردم معرفی کند. روستایی که نه تنها جاذبه طبیعی دارد بلکه بارفرهنگی ارزشمندی را در خود جای داده است.
«می توانیم اگر بخواهیم.» 
 
** شهرستان آشتیان 
مهدوی گفت: شهرستان آشتیان 16 هزار نفر جمعیت دارد. این شهرستان کمترین جمعیت شهری را در استان دارد. چند روستای این شهرستان پتانسیل بالایی برای اشتغال دارند که صندوق کارآفرینی امید در حال بررسی مزیت های منطقه است.
 
* زرنوشه روستای بدون بیکار
مدیرصندوق کارآفرینی امید استان مرکزی گفت: زرنوشه یکی از روستاهای شهرستان آشتیان است. یکی از اهالی روستا با تسهیلاتی که صندوق در اختیارش گذشته دستگاه فرز خریداری کرده است که با دریافت آموزش کار با دستگاه، هم اکنون قطعات چوب پرده تولید می کند و این صنعت را به روستا آورده است.
وی ادامه داد: در ابتدای فعالیت، صندوق کارآفرینی امید شش میلیارد ریال(600میلیون تومان) پرداخت کرده و در دولت یازدهم نیز سه میلیارد و 200 میلیون ریال(320میلیون تومان) دوباره پرداخت شد که در مجموع 24 فرصت شغلی در روستای زرنوشه ایجاد کرد.
مهدوی افزود: همچنین یک میلیارد ریال( 100میلیون تومان) تسهیلات برای قالب گیری به آنها پرداخت کردیم. صندوق به این فعالیت نگاه خوشه ای داشت. همچنین برای تولید گیره پلاستیکی وام دیگری از سوی صندوق پرداخت شد.
وی گفت: در یکی از کارگاه های روستای زرنوشه، نردبان تولید می شود و صندوق تلاش کرد خط رنگ برای رنگ زدن نردبانها ایجاد کند.این کار که پیشتر در محلی دیگر انجام می شد هم اکنون در همان روستا انجام می شود.
به گفته مدیر صندوق کارآفرینی امید ،تولید گیره های پرده در واقع تولید پایین دست صنعت است.
وی گفت: روستای زرنوشه روستای بدون بیکار است به طوری که حتی از شهر آشتیان برای کار به این روستا می روند.
مهدوی درباره درآمد مردم این روستا گفت: درآمدها خیلی بالا نیست، اما به طور تقریب همه اهالی کار دارند و کسی بی پول نیست. محصولات این روستا در بازار تهران به فروش می رود.
 
**روستای بصری یا چین کوچولو
مهدوی درباره روستای بصری گفت: روستای بصری در استان مرکزی به دلیل آنکه هر خانه یک کارگاه است، به چین کوچولو معروف شده است.
در این روستا همه صنعتگر هستند و همه خانه ها تبدیل به کارگاه کوچک شده است. تولید لوازم آشپزخانه،میز اطو، چوب لباسی و کارهای فرفورژه، آینه کاری و آینه شمعدان و وسایل تزیینی برنزی از جمله تولیدات اهالی این روستا است.
در این روستا فقط یک محصول تولید نمی شود ، بلکه هر کس محصولی را تولید و به بازار عرضه می کند.
مهدوی بیان داشت: تعدادی از اهالی قدیمی این روستا که در شهر فروشگاه هایی برای عرضه دارند محصولات تولیدی روستای بصری را می فروشند.
وی گفت: صندوق کارآفرینی امید در روستای بصری یک میلیارد و 300 میلیون ریال(130 میلیون تومان ) وام پرداخت کرده، همچنین پرداخت هفت میلیارد ریال( 700 میلیون تومان) وام اشتغالزا و وام ضروری از طریق تعامل با دهیاری روستا به انجام رسیده است.
به گفته وی، شروع اولیه تولید در این روستا با تسهیلات صندوق کارآفرینی امید ممکن شد. مواد اولیه کارهای فلزی از طریق ضایعات فلز(برنج، آلومینیوم و مس) و آب سازی برای تبدیل به شمش تامین می شود. این روش با محیط زیست تناسبی ندارد و مسئولان محیط زیست در صدد هستند راهکاری ارائه دهند که کمترین آسیب را به محیط زیست بزند.
 
** روستای چهرقان کمیجان
وی با بیان اینکه صندوق کارآفرینی امید در شهرستان کمیجان چند روستا را مورد حمایت قرار داده است،گفت: چهرقان دورافتاده ترین روستای استان مرکزی است. چهرقان در مرز با استان همدان است و بالای کوه قرار دارد.
'خسرو فدایی'رییس شعبه مرکزی صندوق شهرستان اراک در گفت وگو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: این روستا قطب تولید کیف مدرسه و پرده است. اهالی این روستا پرده های آماده تولید می کنند که فروش خوبی در استان های همجوار دارد.
به گفته وی، 15 تا 20 واحد در این روستا تولید می کنند و صندوق کارآفرینی امید چند فقره تسهیلات داده است.
فدایی افزود: مسیر دسترسی به این روستا بسیار دشوار است و باوجود دشواری صندوق به این روستا رفت و توانست از فعالان اقتصادی در این روستا حمایت کند. تاکنون 850 میلیون ریال( 85 میلیون تومان) تسهیلات به تولیدکنندگان در این روستا از سوی صندوق پرداخت شده است.
به گفته وی ، برای تهیه کیف مدرسه،جامدادی و کیف لپ تاپ از مواد فوم، برزنت و پلاستیک استفاده می کنند و محصولات آنها به طور عام در شهر قم و بخشی هم در شهر تهران به فروش می رود. برای خرید وانت هم به آنها وام داده شده که بتوانند کالای تولیدی را توزیع کنند.
راه صعب العبور روستا و تبدیل آن به قطب تولیدی مصداق تغییری است که 'می توانیم اگر بخواهیم '.
 
**روستای سمقاور کمیجان
'محمد سیفی' معاون صندوق کارآفرینی امید استان مرکزی در خصوص روستای سمقاور به خبرنگار ایرنا گفت: روستای یاد شده از کانون‌های هنر منبت ایران است و بیش از 300 نفر در قالب 80 کارگاه به شکل حرفه‌ای به تولید منبت بر روی اسکلت چوبی مبل اشتغال دارند.
وی گفت: چوب مورد نیاز این کارگاه‌ها از جنس راش است و بیشتر از شمال کشور تامین می شود. محصولات تولید شده توسط اهالی این روستا به شهرهای بزرگ نظیر تهران، تبریز و شیراز صادر می‌شود. بیش از 70 درصد اهالی این روستا دارای کارگاه و یا درگیر تولید صنایع دستی منبت‌کاری سفارشی هستند. صنعتگران این روستا مبل فاخر تولید می کنند.
سیفی گفت: صندوق کارآفرینی امید تسهیلات زیادی به متقاضیان در این روستا تخصیص داده و در دوره جدید (دولت یازدهم) 2 فقره وام 200 میلیون ریالی( 20 میلیون تومان) پرداخت کرده است.
وی تاکید کرد: باید زنجیره تولید مبل در روستای چهرقان تکمیل شود. رنگ کاری و رویه کوبی از دیگر کارهایی است که می توان در روستا انجام داد.
به گفته این مقام مسئول در استان مرکزی، چوب منبت کاری شده مبل را 40 میلیون ریال( چهار میلیون تومان) می فروشند و در صورتی که رویه کوبی و رنگ هم بر روی مبل انجام شود قیمت آن تا 400 میلیون ریال( 40میلیون تومان) افزایش می یابد.
وی گفت: صندوق کارآفرینی امید در صدد است زنجیره تولید را در روستای چهرقان تکمیل کند.
«می توانیم اگر بخواهیم.»
 
**قابلیت های بی نظیر استان مرکزی
مدیر صندوق کارآفرینی امید در استان مرکزی معتقد است: استان مرکزی دارای قابلیت های بیشمار است که می توان با تخصیص تسهیلات صندوق ظرفیت های بالقوه را بالفعل کرد.
به گفته مهدوی، گردشگری بزرگترین مزیت این استان است. طبیعت بکر این استان زیبایی خاصی به روستاهای این منطقه داده است.
مهدوی گفت: صندوق کارآفرینی امید به موضوع بوم گردی و رستوران های سنتی آنجا ورود کرده است. به طور نمونه شهرستان تفرش از جمله مناطقی در این استان است که صندوق در زمینه فرآوری گیاهان دارویی و گلابگیری تاکنون چند فقره تسهیلات پرداخت کرده است.
وی با بیان اینکه 70درصد جمعیت شهرستان آشتیان، روستا نشین است، افزود: روستای سنجان از جمله مناطقی است که کار گیوه دوزی می کند .گیوه های زیبای این روستا که بدست زنان و مردان توانمند تولید می شود توانسته گردشگران زیادی را جذب خود کند. تولید گیوه در این روستا «نشان یونسکو » دریافت کرده است.
وی همچنین در خصوص فرش ساروق گفت: استان مرکزی هنر- صنعتی به نام فرش ساروغ دارد که ثبت جهانی شده است. صندوق تاکنون وام های گسترده ای به تولیدکنندگان این نوع فرش پرداخت کرده است.
فرش بافی در استان مرکزی قدمتی 200 ساله دارد، فرش ساروق آوازه نیکویی در جهان داشته و بیشتر کشورهای صاحب هنر، فرش ساروق را به خوبی می شناسند و هنوز زیراندازهای دستباف این منطقه مورد توجه کشورهای مختلف است.
فرش دستباف تابلو و نمادی از روحیه هنرمندانه مردم ایران است.
مهدوی درباره تسهیلاتی که صندوق کارآفرینی امید به بافنده های فرش ساروق پرداخت کرده است ،گفت: بیش از 50 مورد به بافنده های فرش ساروق وام پرداخت کرده ایم. این فرش یکی از اهرم های اصلی اقتصاد استان مرکزی است و یک نشان تجاری شده است.
وی گفت: تولید کنندگان فرش ساروق در نمایشگاه فرش تهران شرکت کردند و شش میلیارد ریال( 600میلیون تومان) فروش داشتند. در نمایشگاه فرش که در شهر اراک برگزار شد هم چهار میلیارد ریال(400 میلیون تومان) فرش ساروق فروخته شده است.
به گفته مهدوی،شهرستان دلیجان هم چند حوزه فرش دارد اما به پای ظرافت ساروق نمی رسد و قیمت آنهم کمتر است که همه بتوانند بخرند.
وی گفت: همچنین صندوق در ساماندهی تولید ایزوگام، تولید قیر تا بخش های مختلف زنجیره ورود کرده و حمایت کردیم.
وی در پایان گفت: صندوق کارآفرینی امید در حد بضاعت خود فعالیت می کند. شکی نیست اگر سرمایه بیشتری داشت به طور یقین بیشتر می توانست کار کند.
 
استان مرکزی زادگاه مشاهیر و مفاخر ارزشمندی نظیر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران،استاد فتحعلی واشقانی فراهانی خوشنویس ممتاز معاصر، سید محمد علی میرمومنی ،محمود پورهادی و سید اسدالله رضوانی فرد اساتید خوشنویسی ، پروفسور حسابی پدر علم فیزیک ایران و مهندسی نوین ایران و پدر فرهنگستان ایران،عباس اقبال آشتیانی نویسنده، میرزا حسن آشتیانی نماینده میرزا حسن شیرازی در ایران و عامل شکست قرارداد ظالمانه تالبوت در ایران، سلمان ساوجی از بزرگترین قصیده ‌سرایان و غزل‌گویان ایران،ادیب الممالک فراهانی ادیب و شاعر، میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی صدر اعظم،سیاست‌مدار، ادیب، شخصیت برجسته و تاثیرگذار ایران‌ زمین در عرصه حکومت و سیاست و نیز ادب و هنر،فخرالدین عراقی عارف و شاعر نامدار قرن هفتم هجری، ملا احمد نراقی و ملا مهدی نراقی از فقهای شیعی و شاعرانی نظیر سهراب سپهری و پروین اعتصامی است.
خاک این سرزمین با وجود چنین بزرگانی گران است.
 
** کلام آخر
تمام تلاش های مسئولان صندوق کارآفرینی امید حکایت از این دارد که می توان با منابع اندک هم شغل ایجاد کرد زیرا اگر بخواهیم می توانیم.
جامعه ایران باید به سوی تولید بدون نفت گام بردارد. ثروت اصلی این سرزمین نفت نیست ، نیروی انسانی توانمند است که باید آن را باور کنیم. تولید ثروت و رهایی از فقر با دستان توانمند ایرانی آرزوی نخست وزیر فقید ایران امیرکبیر بود.
«اگر بخواهیم، می توانیم.»
صندوق کارآفرینی امید در دولت نهم با نام صندوق مهر امام رضا(ع) راه اندازی شد که مسئولیت اشتغال،ازدواج و مسکن جوانان را قرار بود پیگیری کند که فقط در همان ماه های نخست به تخصیص وام ازدواج توفیق یافت.
در دولت تدبیر و امید نام این موسسه به صندوق کارآفرینی امید تغییر کرد و در چهار سال گذشته موضوع اشتغال را به جدیت پیگیری کرده است.