چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رییس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی خبرداد:

صادارت چمدانی و بسته‌بندی در افغانستان، تهدید برای زعفران ایران

رییس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: صادرات زعفران بصورت فله‌ای و چمدانی از ایران و بسته‌بندی در افغانستان، یک تهدید برای زعفران ایران به شمار می‌رود .
هاشم ولی‌پور مطلق اظهارکرد: با توجه به کم‌آبی و مشکلات خشکسالی وضعیت آب و خاک استان، محصولات علوفه‌ای کم آب بر شامل؛ سورگوم و ارزنو، محصولات با امکان نشاءکاری مانند؛ پنبه، چغندرقند، ذرت و محصولات جالیزی، ارقام مقاوم به خشکی، کم‌آبی و شوری در گروه غلات و کلزا برای کشت مناسب هستند .
وی افزود: همچنین محصولات شاخص باغی استان از قبیل؛ زعفران، زرشک، عناب، انار، پسته و گیاهان دارویی سازگار با شرایط اقلیمی استان است .
رییس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی در خصوص کشت محصولات تراریخته تصریح کرد: در استان تاکنون کشت این محصولات را نداشته‌ایم .
وی با اشاره به بحث برندسازی زرشک و زعفران تصریح کرد: در بحث برند زعفران کشور اسپانیا دارای شهرت جهانی است و در ایران و افغانستان پی‌گیری ایجاد برند در حال انجام بوده و در استان سازمان صنعت، معدن وتجارت متولی این امر است .
 ولی پور مطلق اضافه کرد: برای همکاری در برندسازی محصولات صادراتی فرم‌های تولید، تکمیل و در سال گذشته به سازمان مربوطه ارسال شد .
رییس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی یادآور شد: کشاورزان با توجه به نوع کار خود و مضرات آن در واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری مانند؛ گلخانه‌ها به صورت دوره‌ای تحت معاینات پزشکی در مراکز بهداشت و سلامت قرار می‌گیرند که این کار به صورت تصادفی انجام می‌شود .
ولی پور مطلق تاکید کرد: در بخش زراعت روش‌های آبیاری نوین و تحت فشار طبق نتایج میدانی در شهرستانهای استان بسیار مطلوب بوده و مواردی از قبیل؛ افزایش متوسط عملکرد محصول، کاهش مصرف آب و افزایش کارایی مصرف آب از نتایج مثبت استفاده از روش‌های نوین آبیاری است .
وی ادامه داد: همچنین عرضه به موقع یا زودتر محصول به بازار مصرف در محصولات جالیزی با قیمت بهتر و حفظ منابع آبی را می‌توان از نتایج مثبت این نوع آبیاری دانست .
رییس جهادشکاورزی خراسان‌جنوبی تاکید کرد: بیشتر سیستم‌های آبیاری نوین در اراضی با هدایت الکتریکی EC(2500) میکروزیمنس بر سانتی‌متر به راحتی اجرا شده و مشکلی ندارند .
ولی پور مطلق اضافه کرد: از   EC 2500 تا 7000 هر چند قابل اجرا است، اما هزینه‌های نگه‌داری سیستم بالاتر بوده و لازم است سیستم و لوله‌ها شستشو شده یا بعضاً تعویض شوند .
وی یادآور شد: تجهیزات آبیاری تحت فشار و نوین شامل پوشش‌های بیمه‌ای نیستند، اما بسته به شرکتهای سازنده ضمانت پس از فروش دارند .
رییس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی خاطر نشان کرد: تولید زعفران و خصوصاً صادرات زعفران اعم از تولید داخلی و صادرات زعفران بصورت فله‌ای و چمدانی از ایران و بسته‌بندی در افغانستان، یک تهدید برای زعفران ایران به شمار می‌رود .