صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

دولت یازدهم و تحول بزرگ در اجرای طرح های آب رسانی به روستاهای کشور

بدون شک نقش بی‌بدیل روستاها به عنوان مولد کشور بر کسی پوشیده نیست، از این رو یکی از اهداف بلند مدت و اساسی دولت، تأمین زیرساخت‌های مناسب جمعیتی است که در روستاها اسکان دارند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون), بدون شک نقش بی‌بدیل روستاها به عنوان مولد کشور بر کسی پوشیده نیست، از این رو یکی از اهداف بلند مدت و اساسی دولت، تأمین زیرساخت‌های مناسب جمعیتی است که در روستاها اسکان دارند. تأمین نیازهای اولیه جوامع روستایی و به طریق اولی آب شرب و بهداشت از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است که باعث حفظ و بقای جمعیت روستایی در سکونت گاه‌های فعلی خواهد شد. از جمله این موارد قابل توجه در خصوص تأمین آب شرب روستاهای کشور، می‌توان به نکات زیر اشاره داشت:
الف- افزایش و ایجاد ثبات در جمعیت روستایی با تأمین آب شرب و بهداشت به عنوان پایه حیات و اساس دین و زندگی؛
ب- جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها و جلوگیری از ایجاد مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و معیشتی ناشی از حاشیه نشینی در شهرها؛
ج- حفظ و بقای جمعیت در کنار مرزهای کشور که بی شک جمعیت روستایی به عنوان صف اول جمعیت مستقر در مرزها نقش کلیدی در امنیت کشور خواهد داشت، این مهم به ویژه برای دو محور شرق و غرب کشور بسیار حائز اهمیت است
د- ارتقا سطح سلامت و بهداشت روستاییان و گسترش عدالت اجتماعی؛
وافزایش درآمد و کمک به معیشت روستاییان با تأمین آب مورد نیاز شرب و بهداشت و بعضاً دام و طیور خانگی روستاییان که در مطالعات طرح‌های آبرسانی روستایی، نیاز آب دام سنگین و سبک روستاییان به طور کامل در نظر گرفته شده و محاسبه می‌شود.
از این رو، با رویکرد هدفمند برای تأمین آب پایدار و مناسب روستاها از سال 1393 طرحی در پیوست یک قانون بودجه درج گردید که هدف آن تکمیل 924 مجتمع آبرسانی دارای اولویت کشور بود. شایان ذکر است عمده‌ترین مشکـــــل روستاها به دلیل خشکسالی های ادامه دار و ایجاد مشکلات کمی و کیفی در منابع آب مورد استفاده برای روستاها، از بین رفتن تدریجی منابع آب بوده است، لذا از این رو اتصال روستاها به منابع آبی مناسب در کنار آبرسانی به روستاهایی که فاقد هرگونه تاسیسات آبرسانی می‌باشند، در قالب مجتمع‌های آبرسانی روستایی تعریف و برنامه ریزی شد. در مطالعات این مجتمع‌ها، پایداری بلند مدت منابع تأمین آب به صورت ویژه ای مد نظر بوده و مورد توجه قرار گرفته است.
در قالب این مجتمع‌های آبرسانی دارای اولویت، حدود 16 هزار روستا با جمعیتی در حدود 7.6 میلیون نفر دیده شده است. درج یک ردیف ملی برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی برای اولین بار در دولت یازدهم رقم خورد و به تدریج میزان اعتبارات اختصاص یافته به این ردیف افزایش یافت. در سال 1393 اعتبار پیش بینی شده برای طرح مذکور بالغ بر 3 هزار میلیارد ریال، در سال 1394 بالغ بر 4 هزار میلیارد ریال و در سال 1395، پس از پی گیری‌های متعدد و کسب مجوز از مقام معظم رهبری، 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای این مهم اختصاص پیدا کرد.
اختصاص این اعتبار نقطه عطفی در تکمیل طرح‌های آبرسانی روستایی بود به نحوی که در سال 1395، تعداد 2 هزارو 984 روستا با جمعیتی قریب به 2 میلیون نفر به طور کامل از نعمت آب شرب پایدار و مناسب برخوردار گردیدند. جدول استانی تعداد روستاهای افتتاح شده در هر استان برای سال 1395 ارائه شده است.
بدیهی است برای تکمیل تمامی اجزای این طرح اعتبارات مناسب طی سال‌های آینده می‌بایست اختصاص یابد. براین اساس برنامه وزارت نیرو تکمیل 13 هزار روستای باقیمانده این طرح طی سه تا چهار سال آینده بوده و اعتبارات مناسبی نیز در برنامه ششم و برای سال 1396، برای این امر، اختصاص یافته است.
در سال 1396، مبلغ 11 هزار میلیارد ریال از محل منابع عمومی کشور و 300 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی جهت ادامه تکمیل طرح‌های آبرسانی روستایی اختصاص یافته است.
شایان ذکر است از ابتدای دولت یازدهم تا کنون و با رویکردی که این دولت در توجه ویژه جدی به مقوله آبرسانی به روستاها داشته است، حدود 5 هزار و 200 روستا با جمعیتی بالغ بر 4 میلیون نفر از آب شرب سالم و پایدار بهره مند شده‌اند.