صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

طی سال ۹۵ در دفتر بازرسی سازمان محیط زیست رخ داد

دریافت و بررسی ۱۵ هزار نامه مردمی در حوزه محیط زیست

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست، بررسی بیش از ۱۵ هزار مکاتبه ارسالی مردم...
 در این دفتر طی سال ۹۵ را حرکت در جهت نظارت مشارکتی دانست.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست (پام)، مرتضی فرید مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست، هدف از رسیدگی به شکایات و گزارش‌های مردمی را ارتقای سلامت اداری و سالم سازی محیط خدمتی، ارتقای صحت عمل کارکنان و ارج نهادن به حقوق شهروندی برشمرد.
فرید افزود: برای افزایش رضایت مندی مردم و ارتقاء فرایندها، اقداماتی به منظور کاهش زمان رسیدگی و تسهیل در دریافت شکایات صورت پذیرفت که از آن جمله می‌توان به راه‌های ارتباطی بسیار آسان همچون تلفن گویا، شماره پیام کوتاه، پست الکترونیک، ضبط پیام، فاکس، تلفن اشاره کرد.
وی همچنین از تشدید برخورد با متخلفان خبر داد و اظهار کرد: به طور نمونه در بحث حیوان آزاری که با جوسازی در فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی همراه شده بود، دفتر بازرسی در همکاری با سایر بخش‌های سازمان متخلفان را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کرد.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به آمارهای موجود که بیانگر افزایش تعامل و مشارکت گروه‌های مردم نهاد با این سازمان است، اظهار کرد: این آمار بیانگر افزایش توجه مردم به محیط زیست، همچنین روند صعودی مشارکت، همکاری و تعامل سازنده آن‌ها در این زمینه است.
این مقام مسئول در سازمان محیط زیست، ارتقاء و بهبود فرایندها، همچنین شکل گیری اقدام‌های مناسب و اثر گذار برای حفظ محیط زیست کشور را از جمله آثار انتقادهای سازنده و تخصصی دانست و خاطرنشان کرد: به همین میزان، گزارش‌های خلاف واقع، نادرست و جوسازی در فضاهای رسانه‌ای منجر به آسیب به محیط زیست کشور و دور شدن از فضای تخصصی و علمی می‌شود.
فرید ضمن انتقاد از تخریب‌های غیر علمی و غیر کارشناسی صورت گرفته طی سال‌های اخیر در حوزه محیط زیست، اظهار کرد: چنین اقدام‌هایی منجر به انحراف اذهان عمومی می‌شود و به همین دلیل نیز دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست تلاش کرده تا با بیان واقعیات و ایجاد ارتباط صادقانه و شفاف با عموم جامعه، افکار عمومی را به سمت واقعیات هدایت کند.
وی با اشاره به حدود ۱۵ هزار نامه مردمی ارسال و بررسی شده در سال ۱۳۹۵ به دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: این نامه‌ها، حاوی گزارش‌هایی از آلودگی‌ها، تخریب و تصرف اراضی ملی، تخریب زیست‌محیطی معادن، قطع درخت، شکار و صید جانوران وحشی و مطالبات مردمی از ضرر و زیان ناشی از خسارات جانوران وحشی بود.
فرید اعلام کرد: از میان این تعداد گزارش، ۴۰ درصد مربوط به آلایندگی صنایع، ۱۵ درصد مربوط به مطالبات مردم از ضرر و زیان ناشی از خسارات جانوران وحشی، ۱۵ درصد مربوط به شکار و صید در سطح کشور، ۵ درصد مروبوط به شکایات ناشی از فعالیت معادن کشور، حدود۱۰ درصد در ارتباط با بخش‌های اداری و مالی سازمان و مرتبط با مطالبات و درخواست‌های پرسنل سازمان و واحدهای زیر مجموعه و تقاضای اشخاص و حدود ۱۵ درصد شکایات نیز فاقد ارتباط موضوعی با سازمان حفاظت محیط زیست بود یا می‌بایست از طریق سایر دستگاه‌ها پیگیری می‌شد.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست این اقدام‌ها را در راستای تاکیدات و رهنمودهای رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای جلب مشارکت مردم، همچنین ضرورت پاسخگویی صادقانه و شفاف و جریان آزاد اطلاعات دانست و افزود: این دفتر ضمن رسیدگی به کلیه شکایات و گزارشات مردمی واصله، در جهت آسیب‌شناسی، همچنین پیشگیری و کاهش شکایات مردمی نیز گام برداشه است.
این مقام مسئول ادامه داد: در همین راستا، ضمن جمع‌بندی موضوعی کلیه موارد مطروحه به تفکیک، با بررسی و شناسایی موضوع شکایات، گلوگاه‌ها و دلایل بروز آن‌ها، در جهت رفع مشکلات اقدام شد.