صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش:

رکود اقتصادی تمام اصناف را تحت‌تاثیر قرار داده است

رئیس اتحادیه چلوکباب و چلو خورش گفت: رکود اقتصادی در حال حاضر تمام اصناف را تحت‌تاثیر قرار داده است.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ایسنا، ناصر حسینی تبریزی به ارائه توضیحاتی درباره شرایط صنف خود پرداخت و افزود: در چنین شرایطی با توجه به تورم موجود مجبور شده‌ایم از سال 93 تاکنون قیمت‌های خود را ثابت نگه‌داریم چرا که به نظر می‌رسد با قیمت‌هایی بیش از این، توان خرید مردم از حد فعلی نیز کمتر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه دریافت مبلغی تحت عنوان حق سرویس در رستوران‌ها و کبابی‌ها ممنوع است و در صورت دریافت چنین وجهی مردم می‌توانند موضوع را از طریق اتحادیه پیگیری کنند، اضافه کرد: نکته دیگر اینکه اگر واحدهایی که زیرمجموعه این صنف هستند در دریافت مبالغ به غیر از نرخی که به تایید اتحادیه رسیده است را اعمال کنند قطعا از سوی تعزیرات جریمه‌های سنگینی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.
حسینی تبریزی درباره نحوه تعیین نرخ رستوران‌ها نیز عنوان کرد: اعضای اتحادیه ما پیش از قیمت‌گذاری، شرایط خود را به اتحادیه اعلام می‌کنند و بر این اساس در اتحادیه بررسی‌های لازم صورت گرفته و قیمت مناسب برای آنها تعیین می‌شود.
رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش ادامه داد: به عنوان مثال واحدی که کباب کوبیده با 150  گرم گوشت ارائه می‌کند، بر اساس قیمت گوشت و سایر مواردی که مورد استفاده قرار می‌دهد مجاز به دریافت رقمی خاص می‌شود که این رقم بر اساس مواد اولیه‌ای که واحدهای صنفی مورد استفاده قرار می‌دهند، تغییر می‌کند حتی سرویسی که در رستوران‌ها ارائه می‌شود نیز در تعیین نرخ آنها تاثیرگذار خواهد بود.
وی همچنین عنوان کرد: به عنوان مثال در مورد چلوکباب گاه شاهدیم که در کنار خیابان ممکن است این غذا با قیمت‌هایی بین 3000 تا 8000 تومان هم ارائه شود اما به این نکته توجه کنید که اگر قرار باشد یک واحد 150 گرم برنج ایرانی را در اختیار مشتریان خود قرار دهد، با توجه به قیمت 14000 تومانی برنج برای این رقم حدود 2100 تومان برنج مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر قیمت گوشت نیز کیلویی 35 تا 40 هزار تومان است و با این تعبیر که 150 گرم گوشت حدود 6000 تومان می‌شود حال اگر قیمت سایر اقلام مانند کره، گوجه‌فرنگی، ظرف و هزینه‌های مختلفی که به یک واحد صنفی اضافه می‌شود را نیز در نظر بگیریم حداقل 1‍0 هزار تومان قیمت تمام شده یک پرس چلوکباب است که اگر یک تا 2000 تومان هم برای آن سود در نظر گرفته شود، در کمترین حالت قیمت یک پرس چلوکباب از 12000 تومان کمتر  نخواهد شد.
رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به افرادی که ممکن است در حاشیه خیابان‌ها و میادین به فروش غذای خانگی بپردازند، اظهار کرد: تاکنون در این حوزه اعتراض‌های متعددی را به مسئولان منعکس کرده‌ایم اما اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته و این اقدامات با دلایل غیرمنطقی خاصی توجیه می‌شود. در حالی که بحث تغذیه به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است و حتی می‌توان برای اشتغال افرادی که در این بخش به فعالیت می‌پردازند مشاغل متعدد دیگری را در نظر گرفت که حداقل برای سلامت مردم بی‌ضرر باشد.