صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از راه اندازی کارخانه‌های تولید مشترک لوازم خانگی گزارش می‌دهد

بقا در بازار لوازم خانگی با تکنولوژی روز دنیا

صنعت لوازم نزدیک قریب به 80 سال در ایران سابقه دارد و دارای طیف متنوعی از محصولات در بخش‌های انرژی‌بر و غیرانرژی‌بر است.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز این در حالیست که با این سابقه فعالیت در حال حاضر حجم بازار لوازم خانگی کشور 200 هزار میلیارد ریال است که 150 هزار میلیارد ریال آن در اختیار برندهای خارجی است و حجم بالای واردات کالا به صورت غیرقانونی و محدودیت زیرساخت‌های کشور برای توسعه صادرات لوازم خانگی شرایط فعالیت را برای این صنعت سخت کرده است. 
از سوی دیگر، صنعت لوازم خانگی ایران از جمله صنایعی است که در سال‌های اخیر با رکود مواجه شده است و برای خروج از رکود، سیاست‌گذاری‌هایی چون ارائه کارت اعتباری خرید کالا در جهت رونــق‌‌دهی کوتاه‌مدت برای این صنعت، انجام گرفت، اما این سیاست‌ها تاکنون تاثیر چندانی نداشته است و بسیاری از تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی بر لزوم پیشرفت این صنعت تاکید می‌کنند. آنچه در شرایط فعلی، کارشناسان و مسئولان این بخش پیشنهاد می‌دهند، تولید مشترک با شرکت‌های معتبر خارجی با هدف رونق بازار داخلی و رشد صادرات است.
حتی برخی فروشندگان بازار معتقدند حضور کارشناسان خارجی برای برند داخلی یک ضرورت است و باعث ارتقای تولیدات داخل خواهد شد. اینگونه به جای ورود قطعات خارجی به داخل کشور، تکنولوژی ساخت آن قطعات وارد ایران می‌شود یا به عبارتی فناوری‌های روز این صنایع نیز همراه با سرمایه‌گذار وارد ایران می‌شود. بنابراین اگر سرمایه‌گذار خارجی به هر بهانه‌ای ایران را ترک گفت، جای نگرانی نیست چون تکنولوژی صنایع خود را منتقل کرده است. بنابراین برای حضور در بازارهای جهانی، صنعت لوازم خانگی کشور نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی است تا بتوانیم از ظرفیت‌های تولید و تجارت خود در این صنعت به صورت بهینه استفاده کنیم. 
بنابر تحلیل‌ها و گزارش‌های منتشرشده، حجم بازار لوازم خانگی ایران در ۵ سال آینده با رشد سالانه ۴‌ درصدی به ۱۷ هزار و ۷۵۴ میلیارد تومان خواهد رسید و در سال دهم پیش‌بینی می‌شود این مقدار به عدد تقریبی ۲۱ هزار میلیارد تومان برسد. در ارزیابی صورت‌گرفته، مقایسه سهم بازار برندهای ایرانی و خارجی نیز مشخص شده است. براساس آمارها در گروه صوتی-تصویری سهم برندهای خارجی ۹۵ درصد است، این در حالیست که برندهای داخلی در این بخش از سهم ۵ درصدی برخوردارند. در گروه یخچال - فریزر نیز سهم برندهای خارجی ۶۰ درصد و سهم برندهای ایرانی ۴۰ درصد است، اما در گروه شوینده‌ها سهم برندهای خارجی ۵۵ درصد و سهم برندهای ایرانی ۴۵ درصد است. سهم اندک بازار لوازم خانگی در کشور در حالیست که با بررسی بازارهای منطقه، ایران با سهم ۱۵ درصدی در منطقه، به عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف لوازم خانگی منطقه شناسایی شده است.