صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سیاسیون با سیاه‌نمایی و منفی گرایی به باورهای مردم آسیب می‌زنند

یک عضو فراکسیون امید با انتقاد از جو سیاسی کشور در سیاه‌نمایی و منفی‌گرایی گفت که آن دسته از سیاسیونی که با فاصله گرفتن از ارزش‌های انقلاب اسلامی در دام این رذیله‌ها ‌افتاده و دوگانگی سیاسی، تفرقه و یاس را به جامعه تزریق می‌کنند...
بدانند که در حال وارد کردن آسیب جدی به دیدگاه‌ها و باورهای مردم هستند
ابوالفضل سروش  با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم مبنی بر اینکه ...لاَ تَیْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لاَ یَیْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ (یوسف ۸۷)، گفت: طبق این آیه، در جایی که یاس از مشتقات کفر و از صفات کافران در اسلام محسوب می‌شود می‌توان به ضرس قاطع گفت که هر گفتار و کرداری که یاس را ایجاد یا تقویت نماید، قطعا مخالف نص قرآن و فرمان خداست.
وی با ابراز تاسف از اینکه جو سیاسی کشور در دو یا سه دهه اخیر تدریجا به سمت فرهنگ بیگانه متمایل شده است، گفت: این اتفاق علی‌رغم شعار نه غربی نه شرقی و برخلاف ارزش‌های متعالی اسلامی که از انقلاب بود، رخ داده؛ به طوری که جو سیاسی کشور تحت تاثیر فلسفه و رفتارهای غیر دینی و مادی حاکم بر مراودات سیاسی غرب قرار گرفته است. در چنین مکاتب مادی‌گرایی، محوریت پندار، گفتار و رفتارها، صرفا کسب قدرت و مناصب به هر قیمت و با صرف هر هزینه‌ای‌ است و دروغ، تدلیس، تقلب، بدگویی و سیاه نمایی از بارزترین ابزار تخریب حریف و بزرگنمایی خودی محسوب می‌شود.
سروش ادامه داد: متاسفانه باید اعتراف کرد تدریجا قبح این رذیله‌ها در نزد سیاسیون ما در حال رنگ باختن است و به تدریج این موارد در کلام و رفتار داوطلبان در انتخابات‌های گوناگون در حال نهادینه شدن است. البته در این بین سیاه نمایی و منفی گرایی در راس قرار گرفته است‌.
وی تاکید کرد: آن دسته از سیاسیونی که با فاصله گرفتن از ارزش‌های انقلاب اسلامی، در دام این رذیله‌ها می‌افتند و رویکرد پراگماتیستی آن هم از نوع ماکیاولیستی بر آن‌ها غالب می‌شود، آسیب جدی به دیدگاه‌ها و باورهای مردم وارد می‌کنند و دوگانگی سیاسی، شک و سستی اعتقادی، تفرقه و تقابل و به خصوص یاس را به جامعه تزریق کنند، آن هم در شرایطی که اکثریت جمعیت کشور را جوانانی تشکیل می‌دهد که نیازمند امید، انگیزه و مثبت اندیشی هستند.
نماینده تهران ادامه داد: جامعه‌ی کم امید و مایوس که جز اتفاقات منفی، چیز دیگری نشنود و نبیند، آسیب‌پذیرترین جامعه در مقابل سودجویان داخلی و دسیسه بازان اجنبی است. طبیعتا این جامعه مستعد برهم خوردن اتحاد و یکپارچگی ملی است.
وی انشقاق، بدبینی و یاس را عامل ایجاد تفرقه ملی و متضاد با وحدت دانست و گفت: وحدت شیرازه امنیت داخلی و خارجی است کما اینکه تجربه کشورهای پرحادثه و متشنج در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نمونه عبرت انگیزی از ناامنی ناشی از تخریب وحدت ملی در تاریخ معاصر است. چون اگر زمین بازی توام با یاس و ناامیدی باشد، داور از جنس تفرقه و مردم نیز تماشاچی باشند، بازیگران اجنبی‌هایی خواهند بود که برد آنها در این بازی یک‌طرفه قطعی است.
سروش با تاکید بر اینکه دلسوزان نظام و عقلای قوم به شدت نسبت به منفی گرایی فزاینده و سیاه‌نمایی‌های بی حد و حصر نگرانند، گفت: با توجه به اینکه این روند زهر ناامیدی را به جامعه تزریق می‌کند، باید با درایت و رویکرد اخلاقی آن هم در سطح ملی با این پدیده نوپدید سیاسی که هیچ تعلقی به دین و فرهنگ ندارد، مقابله کرد.
وی تاکید کرد که برای پرهیز از این رفتار شوم باید همه افراد و جناح‌های سیاسی منافع ملی را بر منفعت شخصی و گروهی رجحان دهند که این نیازمند سلامت و تزکیه نفس است.
نماینده تهران ادامه داد: در جمهوری اسلامی و یا در هر نظام دینی ورود اشخاصی که هنوز نفسشان بر اعتقاداتشان می‌چربد و خود و گروهشان را برتر و مُحِق‌تر از هر اندیشه دیگری می‌دانند  به عرصه مناصب کلان حرام است. در حقیقت و عملا می‌توان دید که نباید تنها بر نظارت استصوابی تاکید کرد چون نظارت اخلاقی تامین کننده شرایط سیاسی نزدیک به باورهای دینی و ارزش‌های انقلابی است و موفقیت و امنیت ملی از طریق ایجاد بستر برای انتخاب اصلح به ارمغان می‌آید.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که سیاسیون به هنگام عرضه خود و نظراتشان، شورای نگهبان به هنگام نظارت و احراز صلاحیت‌ها و مردم در زمان صدور آرا، منافع ملی، اصول اخلاقی و مثبت اندیشی را سرلوحه وظایف خویش قرار دهند.