صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیر مرکز حقوق منابع طبیعی دانشگاه ملبورن عنوان کرد

ایران و استرالیا در زمینه چالش‌های محیط زیستی تشابهاتی دارند

مدیر مرکز حقوق منابع طبیعی دانشگاه ملبورن از اولویت نخست محیط زیست در تخصیص منابع آبی استرالیا خبر داد و گفت: ایران و استرالیا...
 در زمینه چالش‌های محیط زیستی تشابهاتی دارند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از مهر، لی گودن مدیر مرکز حقوق منابع طبیعی دانشگاه ملبورن که برای همفکری درباره احیای دریاچه ارومیه به ایران آمده درباره پیشینه تنش‌های محلی بر سر آب و محیط زیست در استرالیا گفت: ما در زمینه چالش‌های محیط زیستی تشابهاتی داریم و در مساله آب هم تنش‌های متفاوتی بوده که به ویژه با تغییر اقلیم و کاهش منابع آب این تنش‌ها و تعارضات افزایش یافت.
لی گودن افزود: ما در استرالیا قانونی مختص تغییر اقلیم نداریم اما قوانین خوبی در حوزه محیط زیست داریم که مسائل آب و تغییر اقلیم را هم پوشش می‌دهد اما این مساله مشکلاتی را در تخصیص آب برای ما ایجاد کرده که در چالش‌های اجتماعی مؤثر بوده است.
این حقوق‌دان تأکید کرد: باید با جوامع محلی همکاری کرد و برای نظراتشان ارزش قائل شد. تصمیم‌های ما اغلب از بالا به پایین است و این موضوع تنش‌ها را افزایش می‌دهد. ارزش‌های اجتماعی را همواره باید در قانونگذاری در نظر گرفت وگرنه مقاومت‌ها بیشتر می‌شود و همین مساله تعارضات را بیشتر می‌کند.
وی توضیح داد: ما در اصلاحات آبی که انجام دادیم، در حفظ ونگهداری آب برایمان مهم‌ترین مساله محیط زیست بوده است. ما در رودخانه‌ها به حداقلی از جریان آب نیاز داریم که حتماً باید به آن پایبند باشیم. در این اصلاحات دو مساله اصلی داشتیم. یکی اولویت اول تخصیص آب به محیط زیست بود و دوم آنکه بهره‌وری مصرف آب را بالا ببریم.
مدیر مرکز حقوق منابع طبیعی دانشگاه ملبورن ادامه داد: موضوع بعدی کیفیت آب است و کمیت مهم نیست.
لی گودن با بیان اینکه برای اولویت‌بندی باید ارزیابی‌هایی انجام شود تاکید کرد: باید بدانیم که حفاظت کامل ممکن نیست. در ایران شما نگاه احیا دارید و نه حفاظت که خود این نگاه جدیدی است.
وی در پایان تصریح کرد: امروز در قوانین ما در حوضه‌های آبریز به محیط زیست توجه بیشتری می‌شود و رودخانه‌ها به ارزش‌های زیست محیطی و اجتماعی‌شان شناخته می‌شوند.