صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل فرابورس در کنفرانس ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی مطرح کرد

تامین مالی صنایع استان‌ها به کمک ابزارهای نوین مالی فرابورس

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه بازدهی شاخص کل فرابورس از آغاز تاسیس تا کنون حدود 9 برابر بوده، به عملکرد فرابورس...
در سالی که گذشت پرداخت و گفت: علی‌رغم اینکه سال 95 برای بسیاری از بازارها سال سخت و دشواری بوده، بازار فرابورس 9 درصد رشد بازدهی را تجربه کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، در «کنفرانس ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت خراسان جنوبی» مدیرعامل فرابورس ایران، مجموع ارزش معاملات فرابورس را 46 هزار میلیارد تومان عنوان کرد که گردش 46 درصدی معاملات فرابورس در بازار را به دنبال داشته است. به گفته وی این نسبت، نقدشوندگی نسبتا خوب بازارهای فرابورس در مقایسه با بورس‌های کشورهای مختلف را نشان می‌دهد. البته در کشورهای دارای اقتصاد پیشرفته، ارزش بازار به 120 یا حتی 150 درصد هم می‌رسد اما در بازار سرمایه ایران این رقم برای سهام حدود 10 درصد است.
هامونی با بیان اینکه ابزارهای نوین مالی در فرابورس می‌تواند به تامین مالی صنایع و شرکت‌های فعال استان‌ها از جمله خراسان جنوبی نیز کمک کرده و شرایط حضور آن‌ها در بازار سرمایه را تسهیل کند، افزود: برای نمونه انواع صکوک اعم از صکوک مشارکت، مرابحه، اجاره، اسناد خزانه اسلامی و ... از جمله ابزراهایی هستند که فرابورس به کمک سازمان بورس و شورای عالی بورس و اوراق بهادار راه‌اندازی کرده و از کارویژه‌های صکوک، تامین مالی بنگاه‌ها و شرکت‌هاست.
مدیرعامل فرابورس ایران به آمار معاملات اسناد خزانه اسلامی اشاره کرد و توضیح داد: در سال گذشته حدود 20 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه معامله شده و به نقدینگی پیمانکارانی که در طول چند سال گذشته پروژه‌هایی برای دولت انجام داده بودند و دولت به هر دلیل نمی‌توانست بدهی‌های خود را تسویه کند، انجامید.
هامونی در بخش دیگری از سخنانش به حوزه اقتصاد دانش‌بنیان پرداخت و توضیح داد: فرابورس ایران با راه‌اندازی بازار دارایی فکری، رونمایی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و استارت معاملات تابلو رشد ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط، در تامین مالی اکوسیستم دانش‌بنیان نقش‌ موثری داشته است؛ به گونه‌ای که شرکت‌های کوچک و دانش‌بنیان نیز می‌توانند وارد فرابورس شده و مانند دیگر شرکت‌های بزرگ از مزایای بازار سرمایه بهره ببرند.
وی در ادامه با طرح این موضوع که 99 شرکت در سال پیش تقاضای پذیرش به فرابورس ایران را ارائه کردند، گفت: 19 جلسه هیات پذیرش طرح شد که در نتیجه آن 26 شرکت پذیرش شدند. همچنین 155 شرکت درخواست پذیرش خود را در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط ارائه کرده‌اند که از میان آن‌ها 11 شرکت پذیرش و دو شرکت عرضه اولیه شده‌اند.
به گفته وی در سال 95 همچنین شاهد درج 17 شرکت در بازارهای اول و دوم بودیم که برخی از این شرکت‌ها سال 94 پذیرش شده بودند.
مدیرعامل فرابورس ایران در پایان از راه‌اندازی معاملات آپشن از هفته گذشته در فرابورس خبر داد و این رخداد را موجب کمک به تعمیق بازار، افزایش نقدشوندگی اوراق بهادار و کشف قیمت بهتر سهام و اوراق دانست.