صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت:

تعامل ریشه‌دار دو کشور زمینه‌ساز توسعه همکاری‌های علمی و فناوری است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: پیشینه طولانی تعامل دو کشور از سده‌های پیش، زمینه گسترش همکاری فی ما بین به خصوص...
 در حوزه علمی و فناوری را فراهم کرده است.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیادملی نخبگان؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دیدار خانم لیو یاندونگ معاون نخست‌وزیر چین، پیشینه قوی تعامل ایران و چین را زمینه‌ساز گسترش همکاری‌های فناورانه میان دو کشور دانست و گفت: سابقه طولانی تعامل دو کشور، زمینه گسترش تعامل و همکاری میان دو کشور به خصوص در حوزه علمی و فناوری فراهم کرده است.
ستاری، رویکرد اقتصادی تازه کشورمان در اهمیت‌بخشیدن به سرمایه‌های انسانی را  مهم‌ترین زمینه گسترش تعامل ایران با دیگر کشورها ارزیابی کرد و گفت: با توجه به رویکرد جدید ایران در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان، این تعامل‌ها به خصوص در عرصه علم و فناوری شکلی تازه یافته است.
وی افزود : در این راستا ایران تلاش کرده است با رشد استارت‌آپ‌ها، مراکز رشد نوآوری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ساختارهای زیربنایی اقتصاد دانش‌بنیان را برای ایجاد شکل تازه‌ای از کارآفرینی و کسب و کار سامان ببخشد که دستاوردهای چشمگیری را نیز به همراه داشته است.
وی با اشاره به رشد فزاینده علمی و فناوری کشورمان در سال‌های اخیر افزود: ایران با بیش‌ترین سهم از تولید مقاله‌های علمی و همچنین رشد جهشی فناوری، جایگاه نخست منطقه را به خود اختصاص داده که این موضوع بیان‌گر عزم جدی ایران برای گذار از اقتصاد نفتی به سوی اقتصادی دانشی و متکی به توانمندی نیروی انسانی است.
ستاری به سفر سال گذشته خود در رأس هیأتی علمی و فناوری به چین اشاره کرد و گفت: در این سفر نیز رخ‌دادهای اثرگذاری محقق شد که از مهم‌ترین دستاوردهای آن می‌توان به امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری فی مابین این معاونت با وزارت علوم چین و تمدید تفاهم نامه همکاری با آکادمی علوم این کشور و آغاز روند اجرایی شدن این تفاهم‌نامه‌ها اشاره کرد.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با اشاره به توسعه روابط علمی و فناوری ایران و دیگر کشورها پس از برجام گفت: با سفر ریاست جمهوری چین به ایران و امضای اسناد همکاری از جمله 2 سند همکاری در حوزه علم و فناوری با محور تأسیس صندوق مشترک راه ابریشم و ایجاد پارک‌ علمی و فناوری مشترک این روابط روند تازه‌ای را آغاز کرده است.
وی ادامه داد :اگرچه تا پیش از این ایران به عنوان کشوری دارنده منابع معدنی و نفتی شناخته می‌شد اما با آغاز دولت تدبیر و امید اقتصاد دانش‌بنیان مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است و این با توجه به نیروی انسانی جوان و توانمندی است که موتور محرک اصلی این اقتصاد به‌شمار می رود.
روند روبه‌رشد همکاری‌های ایران و چین
معاون نخست وزیر چین در ادامه این نشست،  هدف از سفر به کشورمان را عملیاتی‌ساختن توافقات انجام شده در زمان سفر رییس جمهوری چین به کشورمان عنوان کرد و گفت: چین و ایران به عنوان دو کشور دوست و شریک یکدیگر همواره در روابط خود روندی صعودی و روبه‌رشد داشته‌اند که اکنون این روابط می‌تواند در عرصه‌های علمی و فناوری نیز توسعه یابد.
وی افزود: به دنبال گسترش روابط با همتایان خود در حوزه‌های علمی، پژوهشی و فناوری به خصوص جمهوری اسلامی ایران  هستیم که با توجه به وجود سابقه طولانی مدت تعامل دو طرف زمینه گسترش همکاری‌ها در این حوزه بیش از پیش فراهم شده است.
یاندونگ، با اشاره به وجود زمینه‌های لازم برای همکاری‌های راهبردی در زمینه‌های علمی، فناوری، فرهنگی و تجاری میان دو طرف ابراز امیدواری کرد حمایت‌های دوجانبه بتواند زمینه‌ساز استحکام تعامل‌های میان ایران و چین در حوزه‌های یادشده باشد.