صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

وزیر نیرو:

ایران به هیچ کشوری برق مجانی صادر نمی‌کند

وزیر نیرو با بیان اینکه صادرات برق ایران در برخی سال‌ها به بیش از ۱۱ میلیارد کیلووات ساعت رسید و در حال حاضر نیز به ۴ کشور همسایه صادرکننده...
خالص برق هستیم، گفت: ایران برق را مجانی به هیچ کشوری صادر نمی‌کند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از فارس،  حمید چیت چیان در همایش بررسی مشکلات و راهکارهای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی با تاکید بر موفقیت در بازارهای صادراتی که زمینه ساز افزایش اقتدار و توان ملی ایران از منظر سیاسی و فرهنگی در جهان خواهد شد گفت: جای تردید نیست که اقتصاددانان، صادرات را به عنوان یکی از کلیدی‌ترین مؤلفه‌های اقتصاد کشور می‌دانند و اگر کشور به دنبال خلق ثروت، توسعه فرصت‌های شغلی، خروج از رکود و ارتقای دانش فناوری است بایستی به توسعه صادرات در صنایع مختلف توجه ویژه‌ای داشته باشد.
وی تصریح کرد: صادرات می‌تواند نقش سنگ محک را برای ایضاح کیفیت محصولات صنعتی کشور در بازارهای مشابه دنیا ایفا کند.
وزیر نیرو تأکید کرد: موفقیت در بازارهای صادراتی می‌تواند زمینه ساز افزایش اقتدار و توان ملی ما از منظر سیاسی و فرهنگی در جهان باشد.
وی با اشاره به اینکه صنعت آب و برق تنها محدود به فعالیت‌های وزارت نیرو نیست، اظهار داشت: شرکت‌های خصوصی از ارکان صنعت آب و برق در کشور هستند و همواره از پیروان و پیشرانان این صنعت در طول این سال‌ها بوده‌اند.
وی ادامه داد: وزارت نیرو از 30 سال پیش با هدفمندی دقیق، اقدام به تشکیل برخی شرکت‌های مهم و بزرگ در بخش صنعت آب و برق کرد و امروز این نهال‌ها تبدیل به درختانی بارور در صنعت شده‌اند که هر کدام از آن‌ها در بازارهای دنیا و منطقه حرفی برای گفتن دارند.
چیت‌چیان خاطرنشان کرد: البته این شرکت‌ها امروز به بخش خصوصی واگذار شده‌اند و در کنار شرکت‌های خصوصی کوچک‌تر در خدمت بالندگی درخت صنعت آب و برق در کشور هستند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر در بخش برق بیش از 90 درصد و در بخش آب بیش از 95 درصد از محصولات مورداستفاده ساخت داخل هستند و ما به نوعی در این بخش به سمت خودکفایی حرکت کردیم.
وزیر نیرو تأکید کرد: باید توجه داشت که امروز صرفاً بازارهای داخلی نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی توان تولید این شرکت‌ها باشد و ما بایستی سعی کنیم به فراتر از مرزهای جغرافیایی کشورمان بیندیشیم.
وی گفت: خوشبختانه از سال 92 تا پایان سال 95 شرکت‌های فعال در این صنعت توانسته‌اند بیش از 94 پروژه را در کشورهای مختلف با ارزشی بالغ بر 4.6 میلیارد دلار اجرا کنند و از این نظر جزو برترین شرکت‌های صنعتی کشور در صادرات خدمات فنی و مهندسی قرار گیرند.
*صدور 11 میلیارد کیلووات ساعت برق
وی خاطر نشان کرد: در بخش صادرات برق نیز در برخی سال‌ها ما بیش از 11 میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای مختلف صادر کرده‌ایم و در حال حاضر نیز به 4 کشور همسایه صادرکننده برق هستیم.
چیت‌چیان ضمن اشاره به راه‌های افزایش توان شرکت‌های ایرانی در توسعه صادرات و خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور، ادامه داد: همکاری بین شرکت‌های ایرانی و ایجاد کنسرسیوم‌هایی میان آن‌ها می‌تواند باعث افزایش توان بازیگری آن‌ها در بازارهای این صنعت در منطقه شود.
وی تصریح کرد: همچنین ارتقای کیفیت محصولات، رعایت زمان‌بندی و عدم تأخیر در اجرای پروژه‌های خراجی می‌تواند باعث افزایش اعتماد بیشتر خارجی‌ها به شرکت‌های ایرانی و توانمندی بیشتر شرکت‌های ما در این زمینه شود.
وی افزود: همچنین مشارکت با شرکت‌های خارجی و توجه به بحث تحقیق و توسعه می‌تواند باعث افزایش ضریب نفوذ و توانمندی ما در بازارهای خارجی شود.