صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران

ارز بیشتری می‌توان در صورت یکسان‌سازی نرخ وارد کشور کرد

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: در صورت یکسان‌سازی نرخ ارز حتماً می‌توان ارز بیشتری به کشور وارد کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از فارس،  سیدکمال سیدعلی امروز در نشست خبری به بیان عملکرد صندوق ضمانت صادرات در سال 95 و برنامه این صندوق در سال جاری پرداخت و گفت:‌ منطقه ما به لحاظ صادرات پرریسک است و مسائل تروریستی در عراق، افغانستان و مشکلات جنگ در سوریه این منطقه را به منطقه پرالتهاب تبدیل کرده است.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران بیان داشت: بنابراین صادرکنندگان در ایران باید این اطمینان را داشته باشند که صادرات آنها دچار مشکل نمی‌شود و صندوق ضمانت هم وظیفه پوشش ریسک صادرکنندگان را برعهده دارد.
وی با بیان اینکه ما تأمین مالی صادرکنندگان را در مقابل شبکه بانکی ضمانت می‌کنیم، اظهار داشت: ما اطلاعات کمپانی‌های مختلف دنیا را ظرف 7 تا 10 روز در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دهیم، تا بدین وسیله صادرکننده شرایط خریدار خودش را بداند و سقف اعتباری برای خریدار کالا تعیین می‌کنیم و به صادرکننده پوشش ریسک می‌دهیم.
سیدعلی با تأکید بر اینکه بدون صندوق ضمانت صادرات و موسسات پولی و اعتباری هیچ وقت صادرات به صورت موفق صورت نمی‌گیرد، گفت: امروز بالغ بر 130 کشور دارای موسسات بیمه اعتباری هستند و به صادرکنندگان خدمات می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه میزان صادرات غیر نفتی ایران از 3.5 میلیارد دلار سال 81 به 44 میلیارد دلار در سال قبل افزایش یافته است، گفت: طی 15 سال توانستیم بیش از 11 برابر صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم و طی 4 تا 5 سال آینده هم می‌توانیم میزان صادرات را به 60 تا 70 میلیارد دلار برسانیم.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: مثبت شدن تراز تجاری ما به معنای آن است که علی‌رغم تمامی مشکلات، توانسته‌ایم به صادرات کمک کنیم.
وی با بیان اینکه سرمایه صندوق توسعه صادرات در سال 94 با کمک دولت 200 میلیون دلار افزایش یافت، گفت: هم‌اکنون گروه ریسک کشوری ما از 7 به 6 کاهش یافته، اگرچه ما معتقدیم این گروه ریسک در رتبه 3 باید قرار گیرد.
سیدعلی افزود: پیش از این پیش‌بینی می‌کردیم گروه ریسکی کشور به 5 کاهش می‌یافت، اما به دلیل برخی بدهی‌ها از جمله بدهی بخش خصوصی که حدود 130 تا 140 میلیون دلار است، ریسک کشوری ما به 5 تقلیل نیافت.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران بیان داشت:‌ کشور 120 میلیارد دلار ذخیره دارد و 2 درصد GDP ما بدهی است که کشورها می‌توانند تا 30 درصد GDP خود بدهی ایجاد کنند.
وی گفت: در سال 93 ارزش کل پرتفوی صندوق ضمانت صادرات 714 میلیون دلار، در سال 94 پرتفوی صندوق 934 میلیون دلار و در سال 95 هم پرتفوی صندوق ضمانت صادرات به یک میلیارد و 600 میلیون دلار افزایش یافت.
سیدعلی با بیان اینکه سال 96، سال مهمی به لحاظ رشد اقتصادی به شمار می‌رود، اظهار کرد: در صورت یکسان‌سازی نرخ ارز حتماً می‌توان ارز بیشتری به کشور وارد کرد.
وی همچنین میزان سرمایه صندوق ضمانت صادرات را هزار و 300 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: 10 برابر این رقم می‌توانیم پوشش بیمه‌ای اعمال کنیم.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران عملکرد پوشش صندوق تصریح کرد: در سال گذشته تقریباً در کوتاه‌مدت نسبت به سال 94، 119 درصد رشد پوشش ریسک داشتیم که از 93 میلیون دلار به 204 میلیون دلار رسیده است.
وی همچنین در مورد پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی گفت: در این زمینه هم در سال 95 نسبت به سال 94، 470 درصد رشد داشته‌ایم که از 192 میلیون دلار به 696 میلیون دلار رسید.
سیدعلی در مورد ضمانت‌نامه اعتباری و بانکی بیان داشت: در سال 95 ضمانت‌نامه اعتباری و بانکی از 719 میلیون دلار به 700 میلیون دلار نسبت به سال 94 کاهش یافت.
وی در ادامه افزود: خسارت پرداختی در سال 94 توسط صندوق 83 میلیون دلار و بازیافت خسارت 22 میلیون دلار بوده که در سال 95 خسارت پرداختی به 63 میلیون دلار و بازیافت خسارت به 24 میلیون دلار رسید و به این ترتیب کاهش 24 درصدی خسارت و رشد 999 درصدی بازیافت را مشاهده  کردیم.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اظهار داشت: طراحی محصولات جدید کمک به رفع موانع صادرات و انعقاد قرارداد اتکایی از برنامه‌های صندوق ضمانت صادرات در سال 96 است.
سیدعلی خاطرنشان کرد: اگرچه سیستم بانکی ما با واردات آشنا است، اما صادرات را بلد نیست و ما باید این فرهنگ صادراتی را در تمام دستگاه‌هایی که با تجارت خارجی ارتباط دارند، آشنا کنیم.
وی گفت: برای افزایش بهره‌وری سیستم بانکی باید سود سیستم بانکی متعادل باشد و اخذ تسهیلات برای صادرکننده از این سیستم به صرفه باشد.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران یادآور شد:‌ در سال 95 حجم صادرات خوب بود، اما به دلیل رکود جهانی و همچنین کاهش قیمت‌ها به ارزش صادراتی مورد نظر دست نیافتیم.