صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون گردشگری کشور گفت

کارنامه دولت یازدهم در گردشگری

معاون گردشگری کشور گفت: از سال ۹۲ تا پایان ۹۵، ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر خارجی به ایران آمده و ۳۲ میلیارد دلار درآمد برای ایران داشته است.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از مهر، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی که پیش از ظهر سوم اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات معاونت گردشگری برگزار شد، درباره میزان هزینه کرد گردشگران خارجی در ایرانی و سود حاصل صنعت گردشگری ایران گفت: یکی از موضوعاتی است که همیشه در این زمینه مورد سوال بوده حساب‌های اقماری است. این حساب‌ها را جمع بندی کرده و قرار است اولین سال اجرای آن در دو موضوع مهم به مرکز آمار ایران سپرده شود. در این زمینه قراردادها بسته شده است.
وی گفت: ما با یک تعریف کلی از گردشگر روبه رو هستیم که همه کشورها آمارشان را ارائه می‌کنند. به کسی که ۲۴ ساعت به کشور دیگری سفر کرده و هیچ کسب و کاری را اشغال نکرده و راه نینداخته گردشگر می گویند.
سازمان جهانی گردشگری می‌گوید در غرب آسیا یک گردشگر بین ۱۵۰۰ تا ۱۷۵۰ دلار هزینه می‌کند، ما میانگین این نرخ را گرفته و می‌گوییم هر گردشگر ۱۶۵۰ دلار در ایران هزینه خواهد کرد. که بخشی از آن به حوزه حمل و نقل، بخشی به اقامت و بخشی به سوغات تعلق می‌گیرد.
رحمانی موحد گفت: در دولت تدبیر و امید یعنی از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۵، ۱۹ میلیون و  ۹۰۰ هزارنفر گردشگر خارجی به ایران آمدند. با این حساب با احتساب ۱۶۵۰ دلار بیش از ۳۲ میلیارد دلار درآمد حاصل از سود گردشگران در ایران بوده است. البته برخی از افراد می‌گویند که گردشگران ۲۷۰ دلار هزینه کرده‌اند که این نرخ هزینه‌کرد است. چه کسی در دنیا می‌تواند با ۲۷۰ دلار سفر کند. گردشگری حوزه سیاسی نیست که برای منافع زودگذر استفاده شود.
معاون گردشگری کشور در پاسخ به سوالی درباره طرح تبدیل میراث فرهنگی به وزارتخانه در مجلس نیز گفت: از پیشنهاددهندگان می‌پرسم چه شاخص‌هایی برای این پیشنهاد مدنظر داشته‌اند آیا با تبدیل این سازمان به وزارتخانه بودجه آن بیشتر خواهد شد؟ آیا قوانین اجازه می‌دهد دولت بزرگتر شود؟ چقدر مطمئن هستند که این طرح فقط با همین دوکلمه یعنی تبدیل به وزارتخانه پیش برود؟ آیا همبستگی بین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گسیخته نخواهد شد؟ دلیل شان برای این طرح چه بوده است؟ آیا نفوذ دستگاهی ما بیشتر می‌شود یا کمتر؟
من معتقدم جایگاه گردشگری با این طرح تنزل پیدا می‌کند و تنها دسترسی به وزیر بیشتر می شود آیا تنها این دسترسی همه مشکلات را حل خواهد کرد. آنها می‌بایست فهرست دلایل خود را بیرون بریزند. بگویند که نظارت بیشتر به کجا می انجامد. چون هم اکنون ساختار هزینه و بودجه این سازمان معلوم است.
وی درباره برند گردشگری ایران نیز گفت: ما برند را تا سطح فراخون پیش برده ایم، پس از تصویب آن می توانیم از همه فعالان و دست اندکاران بخواهیم پیشنهاد خود را بدهند.