صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

دبیر انجمن صنایع روغن‌کشی

کارخانه‌های روغن‌کشی با 40 درصد ظرفیت کار می کنند

دبیر انجمن صنایع روغن‌کشی گفت: به جای آن‌که کنجاله با تعرفه 10 درصدی وارد شود، تعرفه این محصول را می‌توان تا 25 درصد افزایش داد...
و از این محل به منابع قیمت خرید تضمینی دانه روغنی که در هر کیلو 1200 تومان ضرر است، کمک کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از فارس، اکبر سبقتی با انتقاد از افزایش عوارض جدید ورود دانه‌های روغنی به کشور، خاطرنشان کرد: ظاهرا در خود وزارت جهاد هم یک ناهماهنگی و پارادوکسی وجود دارد، چرا که از آن طرف می‌گویند تعرفه واردات دانه روغنی را افزایش نمی‌دهیم و از طرفی شاهدیم برای واردات هر کیلو دانه روغنی 50 تومان عوارض جدیدی وضع کرده‌اند که ظاهرا وزارت جهاد کشاورزی آن را برای تامین بودجه لحاظ کرده است.
وی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا از ابزار تعرفه‌ای برای حمایت از تولید داخل استفاده می‌کنند، تصریح کرد: ما نمی‌گوییم تعرفه واردات را تغییر ندهند، هم‌اکنون تعرفه واردات روغن خام 20 درصد، دانه روغنی 10 درصد و کنجاله هم 10 درصد است، مگر نه آنکه در راستای حمایت از تولید داخل و ایجاد اشتغال باید کارخانجات روغن‌کشی با تمام ظرفیت فعالیت کنند.
دبیر انجمن روغن‌کشی، اذعان داشت: کارخانجات روغن‌کشی سال گذشته با 40 درصد ظرفیت فعالیت کردند و از طرفی سیاست فروش دانه داخلی ما به ازای واردات اعلام نشده، اما این را هم باید گفت که خرید دانه داخلی با هر کیلو 1200 تومان با ضرر همراه است.
سبقتی تصریح کرد: بارها پیشنهاد داده‌ایم که از محل افزایش تعرفه واردات کنجاله و روغن خام تا 25 درصد بخشی را حدود 5 درصد به حساب صندوقی حمایتی برای حمایت از تولید دانه رونی داخلی ایجاد کنند تا مابه‌التفاوت قیمت خرید تضمینی از این محل پرداخت شود.
وی گفت: باید پرسید، چرا باید شاهد واردات بی‌رویه کنجاله بیش از نیاز بازار باشیم و در سال گذشته 1/5 میلیون تن کنجاله وارد کشور شده است.
سبقتی افزود: طبق آمارها 20 تا 30 شرکت واردکننده در زیرمجموعه وزارت جهاد فعالیت می‌کنند که بخش اعظمی از واردات کنجاله نیز توسط همین شرکت‌ها انجام می‌شود و اکنون کار به جایی رسیده که بازار کنجاله بیش از نیاز اشباع شده است.