صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

فاضلی:

برخی اصناف پلاسکو هنوز قرارداد اجاره در مجتمع نور منعقد نکرده‌اند

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: برخی از کسبه پلاسکو هنوز قرارداد اجاره جدید در مجتمع تجاری نور منعقد نکرده‌اند و وام ۳۰۰ میلیونی وعده شده هم نگرفته‌اند.
 به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از فارس، شورای نمایندگان کسبه پلاسکو با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور، از اجرایی نشدن مصوبه دولت در مورد حمایت از کسبه پلاسکو خبرداد و در این نامه اعلام کرد که کسبه آسیب‌دیده پلاسکو علیرغم گذشت چند ماه از حادثه هنوز به مطالبات ذکر شده خود در این مصوبات دست نیافته‌اند.
در این نامه که توسط یکی از رسانه‌ها منتشر شد، آمده است که با گذشت ۳ ماه از مصوبه دولت مبنی بر پرداخت وام ۳۰۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۹ درصد هنوز کسبه موفق به اخذ این وام نشده‌اند و هیچ‌گونه ابلاغیه‌ای هم در مورد پرداخت این وام به بانک‌ها صادر نشده است.
شورای نمایندگان پلاسکو در این نامه آورده است که در مصوبات کارگروه دولت تأکید بر این بوده تا نسبت به انواع معوقات مالیاتی، بخشودگی کامل تا سال ۱۳۹۴ صورت پذیرد و نسبت به سال ۱۳۹۵ – این حادثه در نظر گرفته شود و لذا این قسمت از مصوبه هم در مقام حرف باقی مانده است.
علی فاضلی در مورد نامه ارسالی شورای نمایندگان ساختمان پلاسکو و در خواست‌های آنها از رئیس جمهور، به خبرنگار فارس گفت: از این نامه اطلاعی نداریم، ضمن اینکه شورایی به نام نمایندگان ساختمان پلاسکو وجود ندارد و در تمام تصمیم‌گیری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و صورت جلسات مربوط به پلاسکو هیات امنای این ساختمان حضور دارد.
رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه مسئولیت بنگاه‌های صنفی به عهده اتحادیه صنفی است، افزود: اعضای پلاسکو دارای دو اتحادیه پیراهن‌دوزان و اتحادیه پوشاک هستند که حدود ۴۱۰ مورد از آنها عضو اتحادیه پیراهن‌دوزان و حدود ۱۸۰ مورد از آنها هم عضو اتحادیه پوشاک هستند و اگر اعضای این دو اتحادیه دچار مشکل یا مسئله‌ای باشند، باید در ابتدا مشکل خود را به صورت مکتوب و از طریق نامه به اتحادیه اطلاع داده و سپس اتحادیه آن نامه را برای رئیس اتاق اصناف ارسال کند.
وی با تأکید بر اینکه بخش اعظمی از مشکلات کسبه پلاسکو تاکنون حل شده است، بیان داشت: استقرار کسبه پلاسکو پیش از سال ۹۶ در مجتمع تجاری نور و بنا به خواسته کسبه پلاسکو برای استقرار در آن ساختمان انجام شد.
فاضلی بیان داشت: استقرار کسبه پلاسکو در مجتمع تجاری نور در حالی انجام شد که بنیاد مستضعفان مکان دیگری را برای استقرار کسبه آسیب‌دیده پلاسکو در نظر داشت، اما بنا به درخواست کسبه پلاسکو این استقرار در مجتمع تجاری نور صورت گرفت.
رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: از آنجا که کسبه پلاسکو خواهان استقرار در یک مکان به دلیل حفظ برند پلاسکو بودند دولت، بنیاد مستضعفان و ۶ بانک همکاری‌ لازم را در این مورد داشتند و در نهایت هم کسبه آسیب‌دیده پلاسکو در مجتمع تجاری نور مستقر شدند.
وی افزود: همچنین براساس مصوبه دولت مقرر شد تا به مدت ۴ ماه به کارگران بنگاه‌های صنفی آسیب‌دیده در پلاسکو بیمه بیکاری پرداخت شود که این کار هم انجام شد.
فاضلی در مورد پرداخت وام به کسبه پلاسکو اظهار داشت: براساس مصوبه دولت مقرر شد تا به کسبه آسیب‌دیده پلاسکو تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان وام پرداخت شود که لازمه این کار این است که پس از استقرار کسبه در محل مورد نظر و تنظیم اجاره‌نامه، متقاضیان وام توسط اتحادیه‌ها به بانک‌ها معرفی شودند.
رئیس اتاق اصناف ایران بیان داشت: اما از آنجا که عده‌ای از کسبه پلاسکو قصد جابه‌جایی دارند و نمی‌خواهند در مجتمع نور فعالیت کنند، تاکنون اجاره‌نامه‌‌ای هم تنظیم نکرده‌اند.
وی بیان داشت: اتاق اصناف ایران نامه‌ای را برای معرفی بانک عامل جهت پرداخت وام به کسبه پلاسکو به بانک مرکزی نوشته و اقدامات لازم در راستای این کار انجام شده است.
فاضلی با تأکید بر اینکه تلاش ما ساماندهی کسبه پلاسکو بوده است، گفت: با توجه به خواسته برخی از کسبه پلاسکو برای اینکه متقاضیانی که خواهان جابه‌جایی از مجتمع نور هستند، به خواسته خود برسند طی جلسه‌ای از اتحادیه‌های پیراهن‌دوزان و پوشاک خواستیم، تا صورت‌جلسه‌ای بین دو اتحادیه تنظیم کنند و مسئولیت استقرار متقاضیان جابه‌جایی را بپذیرند.
وی در مورد پرداخت وام تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان به کسبه آسیب دیده پلاسکو اظهار داشت: اگرچه تأخیر در تنظیم اجاره‌نامه‌ها یکی از عوامل پرداخت نشدن وام به کسبه بوده، اما من از اتحادیه‌های مربوطه خواسته‌ام تا آنچه که امروز باید در این رابطه انجام می‌شده، اما انجام نشده را اعلام کنند تا ما با هماهنگی با دولت تسهیلات لازم در اختیار کسبه پلاسکو قرار گیرد.
رئیس اتاق اصناف ایران گفت: نشستی روز دوشنبه هفته گذشته در محل اتاق اصناف ایران در زمینه چگونگی معرفی بانک عامل با روسای ۲ اتحادیه پوشاک و پیراهن‌دوزان برگزار شد.
فاضلی در مورد بخشودگی‌ مالیاتی هم اظهار داشت: در این زمینه هم طبق مصوبه دولت، بخشی از مالیات بخشیده شد و مقرر شده تا بدهی مالیاتی هم با یک سال استمهال ظرف ۲ سال پرداخت شود.