صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

چطور اینترنت 5G اقتصاد و جوامع جهان را متحول می‌کند

بعد از اینترنت 4G منتظر چه باشیم؟

اگر فکر می‌کنید نسل بعدی اینترنت بی‌سیم (5G) فقط قرار است سرعت دانلودتان را بالا ببرد این گزارش را بخوانید تا برای تحولات عجیب بعدی کمی آماده شوید.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از آینده نگر، شبکه‌های اینترنتی همراه امروز - نسل چهارم - می‌تواند شما را در شهری ناشناخته به سمت مقصدتان «راهنمایی» کند؛ شبکه نسل پنجم به کمک خودروی بدون راننده خودتان را به آنجا می‌برد.
نسل چهارم شبکه تلفن همراه که به 4G معروف است توانسته ما را از محدوده دیوارهای اتاق نشیمن و دفتر کارمان خلاص کند، به ما اجازه داده جاده‌ها و خیابان‌های ناآشنا را به کمک دستورالعمل‌های صوتی نقشه گوگل مسیریابی کنیم، موقعی که در راه شرکت هستیم در نت‌فلیکس فیلم ببینیم، یا موقع انتظار در فرودگاه، با متقاضیان استخدام در شرکتمان از طریق فیس‌تایم تماس تصویری داشته باشیم.
نسل بعدی موبایل چند قدم بزرگ از این فراتر می‌رود چرا که از ارتباط میان اشیا و افراد پشتیبانی خواهد کرد. در گزارشی که اخیرا توسط مرکز تحقیقاتی IHS Markit در لندن منتشر شده، با ورود نسل پنجم اینترنت یا 5G به دنیا - حدود سال ۲۰۲۰ - اینترنت بی‌سیم به درجه‌ای از اهمیت می‌رسد که اقتصاددانان آن را در دسته «تکنولوژی‌های همه‌منظوره» (General purpose technology) قرار می‌دهند، یعنی تکنولوژی‌هایی که می‌توانند روی کل اقتصاد - در مقیاس ملی یا بین‌المللی - تاثیر بگذارند و حتی بافت جوامع را به شدت تغییر دهند. مثال چنین تکنولوژی‌هایی در طول تاریخ اختراع چاپ، موتور بخار، خط آهن، الکتریسیته، لوازم الکترونیکی، اتومبیل، کامپیوتر، و اینترنت هستند.
نتایج این تحقیق نشان می‌دهد اینترنت نسل پنج باعث افزایش حدودا ۳.۵ تریلیون دلاری برون‌داد اقتصاد جهان خواهد شد و تا سال ۲۰۳۵ بیش از ۲۲ میلیون شغل در سراسر دنیا به وجود خواهد آورد.
زمانی که شرکت ورایزن وایرلس در سال ۲۰۱۱ در امریکا اینترنت همراه نسل چهارم خود را ارائه کرد، واژه «دستگاه همراه» به گوشی‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها اطلاق می‌شد. حالا طبق برآورد سیسکو سیستمز تا سال ۲۰۲۱ حدود ۱۲ میلیارد دستگاه متصل به هم در سراسر دنیا خواهیم داشت که حدود یک‌چهارم آنها اتومبیل‌ها، پهپادها، روبوت‌های صنعتی و دیگر انواع ماشین‌آلات خواهند بود.
این حرکت رو به جلو، نیازمند افزایش عظیم در ظرفیت‌های شبکه‌ای و سرعت‌های انتقال دیتا خواهد بود. امروز سرعت 4G در امریکا در شرایط ایده‌آل حداکثر یک گیگابایت بر ثانیه است. سرعت انتقال در اینترنت نسل پنج حدود ۱۰ گیگابایت بر ثانیه خواهد بود. شما در این صورت می‌توانید یک فیلم سینمایی با کیفیت اچ‌دی را در کمتر از یک ثانیه دانلود کنید - کاری که حالا چند دقیقه طول می‌کشد.
راجبر انتنر، بنیان‌گذار مرکز تحقیقاتی ریکان آنالیتیکز می‌گوید: «برای مصرف‌کنندگان این یعنی ورود به محیط دیتای واقعا نامحدود.»
شاید مهم‌ترین پیشرفت در این حوزه کاهش شدید در تاخیر (latency) باشد که بازه زمانی بین محرک و پاسخ گفته به حساب می‌آید. تاخیر پایین یکی از پیش‌شرط‌های اصلی گروهی از تکنولوژی‌های تازه مثل خودروهای بدون راننده است چون برای جلوگیری از تصادف به اینترنتی نیاز داریم که ماشین‌ها بتوانند در ثانیه چندین بار با هم ارتباط بگیرند. در روبوتیک و جراحی از راه دور هم به چنین سرعتی نیاز داریم. برای پایین آوردن تاخیر، شبکه‌های نسل پنجم درون خود قدرت پردازش خواهند داشت و دیتا را نزدیک‌تر به جایی که به آن نیاز است نگاه خواهند داشت. اینترنت شبکه نسل پنجم در فرکانس رادیویی جدیدی حرکت خواهد کرد.
پیشبرد این تغییرات عظیم البته آسان نخواهد بود
گروه جی‌پی‌پی‌تری که وظیفه یکسان‌سازی استانداردهای شبکه‌های اینترنت در سراسر دنیا را به عهده دارد قرار است تا اواخر سال ۲۰۱۹ پیش‌نویس مشخصات نسل بعدی اینترنت را ارائه کند. البته انتظار می‌رود در بخش‌هایی از امریکا و کره‌جنوبی شبکه‌های نسل پنجم پیش از وضع استاندارد‌های تازه آغاز به کار کنند. مایکل مورفی، از مقامات ارشد بخش تجهیزات مخابراتی و ارتباطی امریکای شمالی در نوکیا می‌گوید: «فکر می‌کنم بخش توضیحی قضیه با پاورپوینت تمام شده و کم‌کم وارد بخش تولید می‌شویم! احتمالا آغاز نصب تجهیزات مربوط به نسل پنجم از اواخر امسال در امریکا شروع می‌شود.»
تابستان امسال شبکه‌های AT&T و Verizon در چندین شهر امریکا پخش آزمایشی فیلم و شبکه‌های تلویزیونی را با اینترنت بی‌سیم نسل پنجم شروع می‌کنند و به جنگ شبکه‌های تلویزیون کابلی می‌روند. استرالیا و کره جنوبی هم سال آینده شبکه‌های نسل پنج خود را آزمایش خواهند کرد. (در کره‌جنوبی این با المپیک زمستانی هم‌زمان خواهد بود.) البته پروژه نصب بخش اعظم تجهیزات در سال ۲۰۲۰ و در شهرهای مهم‌تر آغاز خواهد شد.
طبق برآورد IHS، در جریان گذار از اینترنت نسل چهار و استقرار نسل پنج، کشورها و شرکت‌های جهان مجموعا سالی ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه خواهند کرد.
در این میان شرکت‌های خودروساز لوکس آلمانی در ماه سپتامبر اعلام کردند به همراه اریکسون، هواوی، اینتل، نوکیا و کوالکام «انجمن خودروی 5G» را راه می‌اندازند که ماموریتش کمک به تنظیم استانداردها و مشخص‌کردن نحوه استفاده‌ از این فرصت در صنعت خودروست. در آخن آلمان، شرکت اریکسون در حال امتحان اینترنت نسل پنجم در کارخانه‌ای است که در آن به کمک این شبکه روبوت‌ها با سرعتی باورنکردنی در حال کار هستند.
جهان با سرعت به سمت نسل پنجم شبکه تلفن همراه در حرکت است.
وقتی با سیم خداحافظی می‌کنیم: اینترنت 5G
واقعیت افزوده: تبلیغات، نقشه‌ها و فیلم‌ها روی ویترین مغازه‌ها، شیشه جلوی اتومبیل‌ها و عینک‌ها پخش خواهند شد.
خرده‌فروشی: یخچال شما به سوپرمارکت اطلاع می‌دهد که شیر تمام شده، شیر تازه توسط پهپادها یا خودروهای بدون راننده به خانه شما ارسال می‌شود.
پزشکی: در حالی که جراح در خانه‌اش نشسته، جراحی از راه دور توسط روبوت انجام می‌شود.
حمل و نقل: ماشین‌های بدون راننده با دیگر ماشین‌ها، چراغ‌های راهنمایی، پل‌ها و تونل‌ها ارتباط می‌گیرند و در مورد سرعت، وضعیت راه و ترافیک به تبادل اطلاعات می‌پردازند.