چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

حسین سلیمی در گفتگو مطرح کرد

کاهش نرخ سود بانکی باید واقعی باشد

مساله اصلی در کاهش نرخ سود بانکی، دستوری عمل کردن آن است که ما مطلقاً با این موضوع مخالفیم. چند سال پیش هم در زمان دولت....
احمدی‌نژاد، نرخ سود بانک‌ها را دستوری کاهش دادند، اما نتیجه عکس داد و با کاهش دستوری افزایش حاصل شد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از اتاق بازرگانی تهران، کاهش نرخ سود بانکی از ابتدای امسال مطرح‌شده است. نرخ تورم سال 95، 9 درصد بوده است و می‌توان امیدوار بود که نرخ سود بانکی هم کاهش پیدا کند. البته که در مسیر این کاهش مسایلی هم مطرح کرد. درباره کاهش نرخ سود بانکی با حسین سلیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفتگو کردیم.
*نرخ سود بانک‌ها امسال کاهش پیدا می‌کند؟
مساله اصلی در کاهش نرخ سود بانکی، دستوری عمل کردن آن است که ما مطلقاً با این موضوع مخالفیم. چند سال پیش هم در زمان دولت احمدی‌نژاد، نرخ سود بانک‌ها را دستوری کاهش دادند، اما نتیجه عکس داد و با کاهش دستوری افزایش حاصل شد.
*به‌هرحال نرخ تورم کاهش پیداکرده است و بر اساس آمارها سال 95 تورم 9 درصد بوده است.
باید توجه کرد که همین نرخ تورم که به آن برای کاهش نرخ سود بانکی استناد می‌شود، یک‌شبه کاهش پیدا نکرده است. برای کاهش نرخ تورم ماه‌ها و سال‌ها زمان صرف شده است. به‌این‌ترتیب کاهش نرخ سود بانکی که در ادامه باعث کاهش نرخ تسهیلات هم می‌شود، روندی آرام طی می‌کند و به‌مرورزمان کاهش پیدا می‌کند. کاهش نرخ سود بانک‌ها موضوعی نیست که امشب گفته شود و از فردا اجرا شود. همان‌طور که الان می‌بینیم در تمام روش‌های گذشته نرخ سود دستوری پایین آمده و همیشه هم درست اجرانشده است. باید دقت کرد که زمانی نرخ بهره بانکی 40 درصد بود و حالا آرام‌آرام به حدود 24، 25 درصد رسیده است.
*بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود سپرده بانک‌ها از سال گذشته 15 درصد و نرخ سود تسهیلات 18 درصد شده است؟
در واقعیت کدام‌یک از این نرخ‌ها اجراشده است. کدام بانک در واقعیت نرخ سود تسهیلات را 18 درصد می‌گیرد و 15 درصد سود سپرده می‌دهد؟ البته در این سال‌ها نرخ سود پایین آمده و به‌مرور ادامه پیدا می‌کند. الان تقریباً سود تسهیلات به حدود 20 درصد رسیده است. البته همیشه باید فاصله‌ای حدود 3 تا 4 درصدی بین نرخ سود سپرده و نرخ سود تسهیلات هم در نظر گرفت.
*با این وضعیت پیش‌بینی شما برای کاهش نرخ سود بانکی در سال 96 چیست؟
با روند آرام‌آرام کاهش نرخ سود، تا اواخر امسال، نرخ سود واقعی تسهیلات به زیر 20 درصد و نرخ سود تسهیلات به حدود 18 درصد خواهد رسید. آنچه مشخص است، این است که نرخ سود بانکی باید 3 تا 4 درصد با نرخ تورم اختلاف داشته باشد. اگر چنین اتفاقی افتد و بانک‌ها به این سمت بروند جهش خوبی است.
*بانک‌ها همیشه نگران خارج شدن منابع هستند. این اجرا نشدن نرخ سودها می‌تواند دلیلی برای جلوگیری از خروج منابع از بانک‌ها باشد؟
حتی اگر منابع به دلیل کاهش نرخ سود سپرده از بانک‌ها خارج شود، درنهایت بازهم به شکل دیگر به بانک‌ها برمی‌گردد. فقط امکان دارد از شکل سپرده به حالت حساب‌جاری تغییر کند. به‌هرحال اگر پول از بانک خارج شود وارد بازار دلار و طلا و سکه خواهد شد و ریال آن به بانک‌ها برمی‌گردد. به‌این‌ترتیب تنها جای پول در بانک‌ها تغییر خواهد کرد.