صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

انقلاب نفتی دولت یازدهم

افتتاح پنج فاز پارس جنوبی یکی از مهمترین اقدامات محقق شده در دولت یازدهم بود که برخی از آن به عنوان انقلاب نفتی یاد می کنند. زیرا با افتتاح آن تولید گاز کشور از 150 میلیون مترمکعب به 550 میلیون مترمکعب افزایش یافت ‌.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، با افتتاح فازهای ١٧ و ١٨، ١٩ و ٢٠ و ٢١ پارس‌جنوبی، تولید گاز کشور با ۱۵۰ میلیون مترمکعب افزایش به ۵۵۰ میلیون مترمکعب رسید‌. افزون بر این روزنامه های اقتصاد از روند مثبت اقتصاد ایران نوشتند که افزایش صادرات و رونق تولید از مهمترین محورهای این روزنامه ها در هفته گذشته بود.
**انقلاب نفتی
روزنامه «جهان صنعت» در گزارشی با عنوان «برابری تولید گاز ایران با قطر» نوشت: با گذشت حدود ۱۰ سال از آغاز توسعه فازهای مختلف پارس‌جنوبی و تحمیل تحریم غیرقانونی غربی‌ها علیه ایران بالاخره اولویت‌بندی فازها و تخصیص منابع مالی در دولت یازدهم جان تازه‌ای به این میدان مشترک با قطر داد و طلسم طولانی بودن مدت زمان اجرای آن را شکست. به این ترتیب افتتاح پنج فاز با جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته، میزان تولید گاز ایران با قطر را در بزرگ‌ترین میدان گازی جهان پس از سال‌ها تاخیر برابر می‌کند.
در بخشی از گزارشی می خوانیم: با مرور فراز‌وفرودهای مختلف توسعه پارس‌جنوبی اما این روزها ایران خود را برای برداشت برابر گاز طبیعی از پارس‌جنوبی آماده می‌کند و حتی تا پایان سال‌جاری ایران با برداشت روزانه بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از قطر در توسعه و برداشت این میدان مشترک گازی سبقت خواهد گرفت.
ایران با بهره‌برداری معادل ۱۵ فاز استاندارد پارس‌جنوبی به طور متوسط روزانه حدود ۴۰۰ تا ۴۲۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از پارس‌جنوبی برداشت می‌کرد که با راه‌اندازی پنج فاز جدید شامل فازهای ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ پارس‌جنوبی و ورود تدریجی گاز این فازها، ظرفیت تولید و برداشت گاز ایران از پارس‌جنوبی به ۵۴٠ میلیون مترمکعب در روز رسیده و براساس اعلام اخیر وزیر نفت این میزان در سال‌جاری از کشور قطر پیشی می‌گیرد.
«انقلاب نفتی» عنوان گزارش دیگری بود که در روزنامه جهان صنعت منتشر شد. در این گزارش آمده است: بزرگ ‌ترین اتفاق اقتصادی سال، با حضور رییس‌جمهور رخ داد؛ رخدادی که خیلی‌ها آن را انقلاب نفتی نیز نامیده‌اند‌. با افتتاح فازهای ١٧ و ١٨، ١٩ و ٢٠ و ٢١ پارس‌جنوبی تولید گاز کشور با ۱۵۰ میلیون مترمکعب افزایش به ۵۵۰ میلیون مترمکعب رسید‌.
آن‌طور که وزارت نفت اعلام کرده، برای اجرای فازهای ١٧، ١٨، ١٩، ٢٠ و ٢١ پارس‌جنوبی و طرح توسعه لایه نفتی این میدان مشترک گازی و طرح‎های پتروشیمی ٢٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است‌. با بهره‌برداری از فازهای تازه، تولید گاز در پارس‌جنوبی نسبت به سال ٩٢ بیش از دو برابر افزایش یافته است‌.
** افزایش 40 درصدی تولید در پسابرجام
روزنامه جهان صنعت در گزارشی با عنوان «افزایش 40 درصدی تولید در پسابرجام» نوشت: یکی از انتقادات عمده‌ای که توسط منتقدان در شرایط کنونی به عملکرد دولت وارد می‌شود در بخش مشارکت‌های خودرویی است که بعد از برجام شکل گرفته است. این موضوع در حالی است که برجام موجب شده صنعت خودرو کشور بار دیگر مسیر رشد را طی کند شاهد این موضوع نیز رشد 40 درصدی تولید خودرو در سال 95 است.
به واسطه تشدید تحریم‌های بین‌المللی در سال 1391 صنعت خودرو با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد و تیراژ تولید خودرو که نقش بسیاری در شاخص‌های اقتصادی کشور داشت کاهش جدی پیدا کرد. این کاهش همراه با افزایش دو برابری قیمت خودرو موجب شد که صنعت خودرو نتواند نیازهای مشتریان را پاسخ دهد و از سوی دیگر تاثیرات خود را بر اقتصاد کشور ایجاد کند.
از سوی دیگر افت کیفیت محصولات موجب شد که مشتریان خودرو از وضعیت تولید خودرو در کشور رضایت نداشته باشند. با وجود این تحقق توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های بین‌المللی موجب شده که صنعت خودرو کشور بتواند با جذب سرمایه خارجی در مسیر توسعه قرار گیرد. توسعه‌ای که هر چند زمانبر است اما می‌تواند اثر جدی در اقتصاد کشور و رضایت مشتریان داشته باشد.
این روزنامه در پایان نوشت: درحالی که صنعت خودروسازی پس از تحریم‌ها جایگاه خود را بین صنایع برتر خودرویی در دنیا از دست داده بود، در دولت یازدهم پس از برجام این صنعت احیا شد به طوری که با ورود شرکت‌های خودروساز بین‌المللی در یک سال، تولید در این بخش نزدیک 40 درصد افزایش یافت.
** رشد صادرات و مهار تورم
روزنامه تجارت در گزارشی با عنوان «رشد صادرات با اجرای پیمان‌های پولی چندجانبه» نوشت: آخرین گزارش‌های رسمی‌منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی‌ایران نشان دهنده این موضوع است که دولت یازدهم توانسته طی چهار سال گذشته روند قاچاق کالا را از حدود 25 میلیارد دلار به رقمی‌بین 10 تا 12 میلیارد دلار برساند.
روزنامه «صمت» در گزارشی با عنوان « جهش 96.7 درصدی صادرات فرش به امریکا» به نقل از «حمید کارگر» رئیس مرکز ملی فرش ایران نوشت: پارسال حدود ۳۵۰میلیون دلار فرش دستباف ایرانی به کشورهای مختلف صادر شد که از نظر ارزشی ۲۷ درصد و از نظر وزنی 16.5 درصد رشد به ثبت رساند. آمریکا، آلمان، لبنان، امارات، پاکستان، ژاپن، انگلیس، قطر، افریقای جنوبی و استرالیا ۱۰ مشتری اصلی فرش دستباف ایران در سال ۱۳۹۵ بودند و امریکا مقام نخست واردات فرش از ایران را دارد.
کارگر افزود: امریکا، آلمان، لبنان، امارات، پاکستان، ژاپن، انگلیس، قطر، افریقای جنوبی و استرالیا ۱۰ مشتری برتر فرش دستباف ایران در سال گذشته بوده‌اند و امریکا مقام نخست واردات فرش از ایران را دارد.
«مهار تورم در اقلام ساختمانی» عنوان گزارشی بود که در روزنامه «تجارت» منتشر شد. در این گزارش آمده است: مرکز آمار ایران تغییرات قیمتی مصالح ساختمانی در نیمه اول سال ۹۵ و مقایسه آن با مدت مشابه و نیز نیمه دوم سال ۹۴ را منتشر کرده است. بر اساس داده‌های مرکز آمار که از 127 قلم انواع مصالح ساختمانی در 17 گروه تهیه شده است، جهش قیمتی وجود نداشته است و گاهی در برخی اقلام نیز از کاهش قیمت نسبت به مدت مشابه مواجه بوده است.
** رشد 100 درصدی انتشار اوراق مالی اسلامی‌
روزنامه تجارت در گزارشی با عنوان «رشد 100 درصدی انتشار اوراق مالی اسلامی‌« به نقل از « شاپور محمدی» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نوشت: از زمان شروع انتشار ابزارهای مالی اسلامی ‌تاکنون ۱۴.۵ میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی‌منتشر شده و مانده این اوراق در سال ۲۰۱۷ معادل ۹.۸ میلیارد دلار بوده است که از این مبلغ ۲.۲ میلیارد دلار مربوط به اسناد خزانه اسلامی‌است که برای تامین مالی دولت استفاده می‌شود. در سال گذشته انتشار اوراق مالی اسلامی‌نسبت به سال ۱۳۹۴، صد درصد رشد داشته که‌امیدواریم بتوانیم از ابزارهای مالی اسلامی‌برای تامین مالی پروژه‌های دولتی و نیمه خصوصی استفاده کنیم.