صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یک متخصص ارتوپدی مطرح کرد

شکستگی های باز از شایع ترین اورژانس های ارتوپدی

یک متخصص ارتوپدی با اشاره به راه اندازی قطب های ارتوپدی تروما در کشور، گفت: موضوع ارتوپدی تروما در کنگره جامعه جراحان ایران مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش کسب و کار نیوزو به نقل از مهر،  دکتر ذبیح الله حسن زاده در ارتباط با اصلی ترین چالش کشور در بخش حوادث، افزود: در کشور ما سالیانه در حوادث جاده ای حدود ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست می دهند و ۱۰ برابر این تعداد، مصدوم می شوند و البته تروما تنها براثر حوادث جاده ای نبوده و حوادث محل کار، منزل و نزاع ودرگیری به دلیل ناهنجاری های اجتماعی نیز می تواند سبب بروز تروما شود.
وی با بیان اینکه آمار بالای مصدومان تصادفات و به طور کلی افرادی که دچار تروما شده اند در کشور بالا است، ادامه داد: این موضوع علاوه بر اینکه برای سیستم بهداشت و درمان کشور هزینه بر است سبب از کارافتادگی افراد جامعه و یا مرگ جوانان می شود.
این متخصص ارتوپدی اضافه کرد: در ارتباط با موضوع تروما نیاز به انجام اقدامات گروهی و تیمی جهت کمک به آسیب دیدگات هستیم به طور مثال تنها جراح ارتوپدی نمی تواند به بیمار کمک کند بلکه پرستار، بهیار و تیم اتاق عمل نیز در این رابطه سهیم هستند و ارتقاء دانش و آگاهی آنها در کمک به بیمار بسیار موثر است همچنین این مسئله سبب شده بیمار از درمان خود نتیجه بهتری گرفته و از سلامتی بیشتر بهرمند شود.
این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه هر ساله در کنگره جامعه جراحان ایران یک روز اختصاص به پرستاران بخش ارتوپدی دارد، گفت: امسال در این کنگره تعداد زیادی پرستار بخش ارتوپدی، پرستاران بخش ویژه و کارکنان بخش اتاق عمل حضور دارند و تعدادی از آنها نیز سخنرانی خواهند داشت.
حسن زاده در پاسخ به اینکه آیا رشته ارتوپدی تروما در دانشگاه ها ارائه می شود، افزود: در دانشگاه هایی همچون تبریز، شیراز، بقیه الله و مشهد به طور اختصاصی بخش های ارتوپدی تروما راه اندازی و به قطب های درمان تروما تبدیل شده اند و بیماران به طور ویژه‌ در این مراکز پذیرفته و درمان می شوند.
این متخصص ارتوپدی در ادامه به موضوع اورژانس های ارتوپدی اشاره کرد و گفت: اورژانس ارتوپدی به عناوینی اطلاق شده که تأخیر در تشخیص و درمان آن به عوارض جدی منتهی می شود.
وی در خصوص انواع اورژانس های ارتوپدی گفت: در رفتگی مفاصل بزرگ، آرتریت سپتیک، سندرم کمپارتمان، آمبولی چربی، ضایعات تزریقی در دست،تنوواژینیت دست،ضایعات عصبی پیشرونده فقرات، عوارض عروقی اندام، شکستگی باز و شکستگی گردن فمور از انواع مشکلاتی است که حتما نیاز به اورژانس اورتوپدی دارد.
حسن زاده خاطر نشان کرد: شکستگی ها به طور معمول اورژانس تلقی نمی شود، البته شکستگی دوبل ساعد یا شکستگی استابولوم یا شکستگی های بسته بازو و یا ساق را بهتر است ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت بعد عمل کنیم.
این متخصص ارتوپدی در پایان گفت: شکستگی باز از شایع ترین اورژانس های ارتوپدی است که نتایج درمان را تحت تاثیر قرار می دهد مراقبت پرستاری مناسب به ویژه شستشوی فراوان و استفاده از گاز استریل و خروج اجسام خارجی نیز در این زمینه از مهمترین اقدامات هستند.
کنگره جامعه جراحان ایران ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت ۹۶ در سالن همایش رازی برگزار می شود.